شرکت های آمریکایی تحریم ها را دور می زنند

نویسنده

» تحلیل پوبلیکو:

ایزابل پیکر

نیویورک تایمز گزارشی داده و در آن ادعا کرده دولت واشنگتن علی رغم تحریم ها و مجازات ها، طی دهه گذشته اجازه داده تا شرکت های آمریکایی با کشورهای حامی تروریست، از جمله ایران، به معامله بپردازند.

شرکت هایی مانند پپسی یا کرافت و همچنین برخی از بانک های اصلی این کشور، در کسب مجوز برای انجام معاملات بازرگانی با برخی کشورهای تحریم شده از کمک دفتر کوچکی در وزارت خزانه داری بهره برده اند.

آنها این امر را به لطف قانونی که در سال ۲۰۰۰ در زمان صدارت جرج بوش به تصویب رسید انجام داده اند. براساس این قانون، کمک های کشاورزی و بشردوستانه در تحریم ها گنجانده نشده. کسی که قانون را وضع می کند، دام را نیز پهن می کند. شرکت ها نیز از این مجوزهای ویژه استفاده کردند تا به کشورهای تحریم شده کالاهایی مانند سیگار، سس تند و وسایل ورزشی بفروشند.

بهانه دیگر برای توجیه این مبادلات این بود که آنها از منافع دیپلماتیک و استراتژیکی ایالات متحده دفاع می کردند که البته در برخی موارد اینگونه نبود. یکی از شرکت ها در مناقصه ای مربوط به خط لوله گاز به اروپا شرکت کرد که واشنگتن مخالف آن بود.

استوارت لوی، مسؤول اجرای تحریم ها در دولت باراک اوباما، در پاسخ به یکی از سؤالات روزنامه نیویورک تایمز اظهار داشت که این گونه موارد انگشت شمارند و اینکه در مورد ایران، ایالات متحده در سازمان ملل تلاش بسیاری برای اعمال شدیدترین تحریم ها طی دهه اخیر کرده است.

 

مورد کره شمالی

ولی نکته مسلم این است که تحقیقی که این روزنامه نیویورکی ۳ سال روی آن وقت گذاشت بسیاری از منافع اقتصادی ای را که درمیان شکاف های استراتژی سیاسی رخنه کرده بود فاش کرد. به عنوان مثال اسناد نشان می دهند که ایالات متحده با فروش مواد غذایی تزئینی و لوکس به مراکز تجاری متعلق به بانک هایی که نام شان در لیست سیاه قرار داشت موافقت کرده بود.

در موارد دیگر، مراودات دیپلماتیک با تأخیر در ممنوعیت ها نمود پیدا می کردند. شرکت های آمریکایی پس از اینکه پیونگ یانگ متعهد شد از ساخت سلاح هسته ای چشم پوشی خواهد کرد، مجوز دولت را برای واردات کالاهای ارزان از کره شمالی و تهیه مواد اولیه برای تولید فولاد دریافت کردند. این مجوزها حتی پس از اینکه موضع حکومت پیونگ یانگ تغییر کرد و به سمت تولید سلاح و موشک پیش رفت، همچنان به قوت خود باقی ماند.

در مجموع، این روزنامه می نویسد که این مراودات طی یک دهه مبلغی بالغ بر ۱۷۰۰ میلیون دلار برای شرکت های آمریکایی به ارمغان آورده است.

منبع: پوبلیکو، ۲۵ دسامبر