بازگشت دوباره گرداب

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» بعد از هک در تعطیلات نوروزی

وبسایت رسمی مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سپاه پاسداران ـ گرداب ـ که توسط یک گروه هکر با عنوان SCARYBOYS NETWORK SECURITY GROUP هک شده بود،بعد از مدتی دوباره دایر شد و در اختیار گردانندگان این سایت قرار گرفت. گردانندگان این سایت در ماه های گذشته برخی از وبسایت های خبری و همچنین پایگاه های اینترنتی حامی معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را هک کرده بودند.

سایت گرداب، ارگان اینترنتی مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سپاه پاسداران  که به گفته “صادقی” مدیر این مرکزبه عنوان “یکی از مراکز وابسته به فرماندهی پدافند سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعال است” روز 12 فروردین ماه هک شد. این سایت در بهمن ماه سال گذشته هم پس از انتشار تصاویر برخی از معترضان شرکت کننده در تجمعات روز عاشورا در تهران برای ساعاتی هک و از دسترس مدیرانش خارج شده بود.

سایت گرداب که از دوسال پیش و همزمان با دستگیری تعدادی از فعالان اینترنتی در پروژه هایی با نام “مضلین” توسط سپاه پاسداران آغاز به کار کرده بود، از فروردین ماه سال گذشته و با نزدیک تر شدن به زمان دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با پررنگ تر شدن ادعای “جنگ نرم” فرماندهان سپاه پاسداران، فعالیتش را وارد فاز جدیدی کرد.

وبسایت اینترنتی مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سپاه از آن پس و همزمان با آغاز اعتراضات مردمی،اهداف معاونت اطلاعات سپاه را در دو بخش دنبال می کند: این مرکز از یک سو با حمله اینترنتی به سایت های خبری مختلف داخلی و خارجی و همچنین وبسایت های اینترنتی حامی معترضان به نتیجه انتخابات، تلاش می کند از فعالیت این وبسایت ها جلوگیری کند و از سوی دیگر از طریق کنترل و شناسایی مشخصات اینترنتی فعالان رسانه ها در راستای دستگیری و بازداشت آنان اقدام می کند.

در همین ارتباط “صادقی” مدیر مرکز جرایم سایبری سپاه و مسئول سایت گرداب چندی پیش در گفت و گویی با تایید این تغییر عملکرد گفته بود: “این مرکز به صورت شبانه‌روزی اقدام به شناسایی فعالیت‌های مخرب و ضدامنیتی می‌کند. در جریان اغتشاشات صورت گرفته بعد از انتخابات نیز با توجه به وظایف قانونی، این مرکز با هماهنگی قوه قضاییه نیز به وظایف خود عمل می‌کرده است که در این راستا شناسایی تعدادی از عوامل اصلی و هادیان اغتشاشات که در بستر اینترنت اقدام به دروغ‌پردازی و توهین به افراد و دعوت به تجمعات می‌کردند نیز صورت گرفت.”

وی در همین گفت و گو که در سایت گرداب و خبرگزاری دولت ایرنا نیز منتشر شد با تایید اینکه فعالان زیر مجموعه سایت گرداب و مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سپاه  بسیاری از “سایت های اینترنتی دشمنان را منهدم کرده اند” اعلام کرده بود که: “به دلیل فعالیت خاص مرکز و وجود شئون امنیتی و اطلاعاتی در بسیاری از موارد، علنی کردن بعضی فعالیت‌ها امکان‌پذیر نیست؛ ضمن اینکه در پروژه گرداب به دلایل حساسیت موضوع پرونده‌ها، ارائه آن در سطح رسانه ها و رسانه ملی مورد موافقت واقع نگردید.”

انتشار گفته های مدیر مرکز جرایم سازمان یافته سپاه و مسئول سایت گرداب در حالی بود که همزمان وبسایت هایی نظیر توییتر، رادیو زمانه ، خبرنامه امیرکبیر، جرس و حتی وبسایت چینی بایدو توسط یک گروه هکر با نام “ارتش سایبری ایران” مورد حمله و هک قرار گرفتند. در همین دوران تعدادی از وبسایت های خبری نیز اعلام کردند که مدام از سوی یک گروه هکر مورد حمله قرار می گیرند.

از مضلین تا فتنه عمیق و دارکوب

سایت گرداب ارگان اینترنتی مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سپاه  که از ابتدای فعالیت خود در سال 87 با راه اندازی پروژه ای با نام “مضلین” زمینه دستگیری ده ها نفر از فعالان سایت های اینترنتی با محتوای جنسی را فراهم آورده و در این راستا متمرکز شده بود از نخستین ماه های سال 88  ضمن تغییر رویکرد با راه اندازی دو پروژه دیگر با نام های “فتنه عمیق” و “دارکوب” بازداشت تعدادی از فعالان رسانه ای در زمینه های فرهنگی، سیاسی و حقوق بشری را رقم زد.

این مرکز وابسته به معاونت اطلاعات سپاه پاسداران که با هماهنگی و همراهی  چندین نهاد و وزارتخانه مانند وزارت اطلاعات، وزارت ارشاد اسلامی، دادستانی کل کشور، دادستانی تهران، صدا و سیمای جمهوری اسلامی و نیروی انتظامی فعالیت می کند در اسفندماه سال گذشته اعلام کرد که موفق به شناسایی و دستگیری 30 نفر از فعالان رسانه ای و اینترنتی شده است که در زمینه های حقوق بشری و ساخت و توزیع فیلتر شکن فعالیت می کردند. این سایت همچنین خبرداده بود که تیم اداره کننده سایت گرداب موفق شده اند 29 سایت اینترنتی را در همین راستا هک کنند.

همزمان با اعلام این خبر، عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران نیزضمن تایید این خبر سایت گرداب اعلام کرد: “ما از ماهها قبل اشراف خوبی به فعالیت های آنها داشتیم و در حالی تصور می کردند کسی بر آنها مشرف نیست. ما باید مستندات را برای تحقیقات قضایی دقیق می کردیم و از طرف دیگر به عناصر اصلی می رسیدیم، بنابر این اکنون بهترین مقطع بود.”

خبر دستگیری 30 فعال اینترنتی درراستای اجرای طرح مقابله با “فتنه عمیق” در اسفندماه در حالی منتشر شد که پیش از این “صادقی” مسئول سایت گرداب همزمان با انتشار “فهرست موضوعی مصادیق جرایم رایانه ای” از سوی دولت، با اعلام  اسامی اختصاری 5 شهروند ایرانی  اعلام کرده بود که “مرکز بررسی جرایم سایبری سپاه” این افراد را به اتهام “راه اندازی و مدیریت سایت های ضد امنیت کشور، ترویج اخبار دروغ، اهانت به رییس جمهور، اطلاع رسانی درباره مراکز تجمع اغشتاشگران، رهبری جنبش وبلاگی، ارسال ایمیل های گروهی، تشکیل جنبش وبلاگی سبز، کاریکاتورهای تخریبی علیه دولت، کاریکاتورها و مطالب تمسخر آمیز در مورد ریاست جمهوری، اجرا و تبلیغ طرح خاموشی سبز” شناسایی و بازداشت کرده است.

این اما همه فعالیت های سایت گرداب و مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سپاه نبود چرا که “صادقی” پیش از این در دی ماه امسال طی گفت و گویی با خبرگزاری دولتی ایرنا پروژه “فتنه عمیق” را نوعی “جنگ رسانه ای” خوانده بود که با “زیر سوال بردن انتخابات و تکرار دروغ بزرگ تقلب در انتخابات در سایت های داخلی و خارجی، پوشش غیر واقعی خبری اغتشاشات و دعوت به تجمعات غیرقانونی توسط شبکه‌های چون B.B.C فارسی، VOA، رادیو آزادی، رادیو فردا وتوهین و فحاشی در سایتهای سیاسی و شبکه های اجتماعی اینترنتی همچون سایت های گویا نیوز، بی.بی.سی، روزآنلاین، یوتیوب، فیس بوک، تویتر و…” از بیرون کشور هدایت شده است و به این ترتیب خیل عظیمی از کاربران اینترنت را به عنوان متهمین پروژه “فتنه عمیق” معرفی کرده بود.

وی در این اظهارات همچنین با اعلام اینکه “استفاده از فیلترشکن ها و نرم افزارهای وی پی ان از ابزارهای جاسوسی هستند” کاربران ایرانی استفاده کننده از این فیلترشکن و نرم افزارها را از جمله متهمین پروژه ای با عنوان “دارکوب” معرفی کرده  و گفته بود که “به دلیل عدم شناسایی کامل کل شبکه در کشور، اعلام آن هنوز مسکوت مانده است” اما “به زودی رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی می‌شود.”

گفتنی است افرادی که به دنبال زمینه سازی گردانندگان سایت گرداب دستگیر می شوند به بند دو الف که در اختیار سپاه پاسداران است انتقال می یابند.