یک درگیری و چندین روایت

نویسنده
مهشید برومند

» تناقض در رسانه های حکومتی

Normal 0 false false false FR X-NONE AR-SA

دو روز پس از اعلام خبر یک درگیری مسلحانه در سیستان و بلوچستان، اختلاف و تناقض گویی ها در خبرگزاری ها و مقامات حکومتی درباره تعداد کشته شدگان، هویت و وابستگی های این افراد همچنان ادامه دارد؛ برخی کشته شدن یک نفر و بعضی دیگر 4 نفر را اعلام کرده اند؛ دسته ای کشته شدگان را وابسته به گروه جندالله، برخی دیگر وابسته به سازمان مجاهدین خلق و بعضی این افراد را شرور نامیده اند.

در این ارتباط خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی، به نقل از سرتیپ پاسدارحمید فهیمی رادفرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان نوشت: “روز گذشته(سه شنبه) با توجه به اطلاعات واصله از سوی سربازان گمنام امام زمان (عج) در مورد ورود شرور فراری به نام پندوک بلوچ لاشاری معروف به عبدالله پاکوتاه به روستایی در بخش لاشار در شهرستان نیکشهر عملیات مشترکی برای دستگیری وی آغاز شد.”

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان همچنین اضافه کرد که “به توجه به اطلاعات جمع‌آوری شده عملیات غافلگیری انجام و طی یک درگیری چند ساعته این شرور که به مدت۲۰ سال انواع شرارت‌ها را در منطقه جنوب شرق کشور انجام داده بود به هلاکت رسید. در این درگیری افرادی به نام‌های عبدالنبی بلوچ لاشاری،رحیم بخش بلوچ لاشاری و دو تن دیگر زخمی ودستگیر شدند.”

خبرگزاری فارس به نقل سرتیپ فهیمی ‌راد این افراد را از اعضای گروه جندالله معرفی کرده و همچنین خبرداده که این افراد پیش از این نیز درگیری هایی با نیروهای سپاه پاسداران و نیروی انتظامی داشته اند.

این خبرگزاری در خبری دیگر اما از کشته شدن 4 نفر ار افراد درگیر شده با نیروهای امنیتی و نظامی خبرداده و همچنین اعلام کرده که یک مامور نیروی انتظامی به نام “رمضان سنچولی” در این درگیری ها کشته شده است.

در همین حال خبرگزاری ایسنا در گفت و گویی با رییس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان به نقل از او نوشت که افرادی که در جنوب شرق کشور کشته شده اند “از اعضای گروهک ریگی نبوده‌اند.”

این خبرگزاری در شرح این واقعه نیز نوشت: “عصر سه‌شنبه در روستای گسک دهستان لاشار شمالی از توابع نیکشهر، طی عملیاتی مشترک توسط سربازان گمنام امام زمان (عج)، اداره کل اطلاعات و نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان، پنج شرور که سوابق متعدد در ناامنی و شرارت داشتند به محاصره درآمدند و در جریان درگیری، «سه نفر کشته و دو نفر» دستگیر شدند. “

خبرگزاری رسمی دولت ـ ایرنا ـ نیز با انتشار بیانیه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی تعداد کشته ها را مانند ایسنا 3نفر و زخمی ها را 2 نفر اعلام کرد و نوشت که این افراد از سال 1370 یک باند مسلحانه تشکیل داده بودند و به قاچاق مواد مخدر و سرقت مسلحانه در سطح کلان مبادرت می کردند.

ایرناهمچنین به نقل از وزارت اطلاعات درباره وابستگی این افراد نوشت: “اعضای این باند با گروهک تروریستی منافقین نیز در راستای ورود و خروج عناصر و عوامل این گروهک از مرزهای شرق کشور و اقدامات خرابکارانه در استان سیستان و بلوچستان از طریق سرپل نفاق خارج کشور در ازای دریافت کمک های مالی و تسلیحاتی همکاری داشته اند.”

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در این بیانیه که ایرنا آن را منتشر کرده است خبرداده که “بلوچ لاشاری”پس از ورود به کشور در “تور اطلاعاتی” نیروهای این وزارتخانه قرار گرفته و در دهستان لاشار نیکشهر کشته شده است.

از دیگر سو اما باشگاه خبرنگاران متعلق به صدا وسیمای جمهوری اسلامی با انتشار خبری از کشته شدن 4 نفر در این درگیری خبر داده است.

این وبسایت خبری “پندوک بلوچ لاشاری” را یک شرور معرفی کرده که “با عناصر مزدور خود طی ماه های اخیر با اقدامات تروریستی و جنایات هولناک موجب اخلال در امنیت این مناطق شده بود.”

خبر فعالیت و وابستگی افراد کشته شده به سازمان مجاهدین خلق که مقامات جمهوری اسلامی از آنها به عنوان “منافقین” یاد می کنند در شرایطی است که در اغلب مواردی که انفجارها و یا ترورهایی در کشور صورت گرفته مسئولین امنیتی نظامی این سازمان را به دست داشتن در آن متهم کرده اند. سازمان مجاهدین خلق تاکنون به این بیانیه وزارت اطلاعات واکنشی نشان نداده است.

از سوی دیگر خبرگزاری فارس و فرمانده نیروی انتظامی استان سیستان و بلوچستان درحالی افراد کشته و دستگیر شده را به گروه جندالله نسبت داده اند که پس از دستگیری عبدالمالک ریگی رهبر این گروه در اسفندماه سال 88 و اعدام او در 30 خرداد 89 مقامات جمهوری اسلامی ابتدا از نابودی تقریبی و سپس بارها از نابودی کامل این گروه شبهه نظامی خبرداده اند.