جرقه ای که می تواند به جنگ ایران و اسرائیل برسد

نویسنده

» گزارش لا استامپا از انهدام یک پهپاد

فرانچسکا پاچی

در شرایطی که یک جنگ داخلی خونین در سوریه به راه افتاده، مدتی است که شرایط خطرناک دیگری نیز میان اسراییل و ایران حاکم شده که البته در مقایسه با درگیری های ارتش سوریه و شورشیان این کشور بسیار کم اهمیت جلوه می دهد، ولی به شدت می تواند ابعاد مخرب و ویرانگرانه ای به خود گیرد. آخرین عملیات این “رویارویی از راه دور”، انهدام هواپیمای بدون سرنشینی بود که از لبنان می آمد و توسط نیروی هوایی اسراییل با شلیک تنها یک موشک سرنگون شد. این اقدام به خوبی نشان دهنده آتشی است که زیر خاکستر پنهان است و می تواند کل منطقه را متزلزل سازد.

این پهپاد قصد داشت از مرز عبور کند و ازطریق بندر حیفا وارد آسمان اسراییل شود. طی ۷ ماه اخیر این دومین باری است که یک هواپیمای بدون سرنشین به مقصد تل آویو ردیابی می شود. به همین دلیل است که امروز بنیامین نتانیاهو دراین خصوص واکنش نشان داد. او گفت: “من نفوذ این هواپیماها به آسمان اسراییل را به عنوان یک موضوع بسیار جدی قلمداد می کنم.” او اعلام کرد که دولت اش “هر آنچه که برای حفظ امنیت شهروندان اسراییلی لازم باشد انجام خواهد داد”.

پیام نخست وزیر دولت یهود به طور کاملاً آشکار خطاب به جمهوری اسلامی است. کمی پس از اظهارات او، رادیو نظامی خبر داد که این هواپیمای بدون سرنشین “به احتمال زیاد” متعلق به زرادخانه حزب الله، از متحدان جمهوری اسلامی و رهبر بی چون و چرای جنوب لبنان، بوده است. این نشانه ای است که دانی دانون، معاون وزیر جنگ اسراییل، آن را با نگاهی امنیتی می بیند: “سران جمهوری اسلامی ازطریق حزب الله درحال نفوذ هستند. ما به مناسب ترین شیوه پاسخ خواهیم داد، ولی حتماً پاسخ خواهیم داد.” علاوه بر مرز لبنان [که ازسوی حزب الله کنترل می شود]، مأموران اطلاعاتی اسراییل ماه هاست که مرز مشترک با سوریه را در بلندی های جولان که تاکنون چندین خمپاره از آن به سوی اسراییل شلیک شده، تحت نظارت دارند.

به همین دلیل، اسراییل از نزدیک بر رفت و آمدهای تسلیحاتی میان ایران، لبنان و سوریه نظارت دارد و به نظر می رسد در این راستا از پهپادهای فوق پیشرفته اش که در آسمان اردن پراکنده شده اند استفاده می کند [اردن یکی از متحدان غرب است و به همراه مصر تنها کشورهای عربی هستند که با اسراییل روابط مستقیم دارند]. هشدار در مورد استفاده ارتش اسد از سلاح های شیمیایی که چند روز پیش ازسوی اسراییل مطرح شد. ایالات متحده این هشدار را چندان جدی نگرفت، ولی اکنون با جدیت بیشتری ازسوی پنتاگون درحال بررسی است. پنتاگون احتیاط را پیشه کرده، ولی خاطرنشان می سازد که این مسأله می تواند به عنوان یک “موضوع جدی” طبقه بندی شود. حساسیت بیش از حد اسراییل نسبت به برنامه اتمی جمهوری اسلامی [با تمامی ترکیبات آن، ازجمله انتقال تسلیحات شیمیایی اسد به حزب الله و تهران] باعث هشدار و موضع گیری تل آویو شده است.

درعین حال، نظامیان لبنانی یونیفل [نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان] درتلاش اند تا موضوع این پهپاد را روشن کنند. آندره آ تننتی، سخنگوی یونیفل، دراین خصوص اظهار داشت: “ما درحال بررسی داده هایی هستیم که دراختیار داریم.” او گفت که یونیفل درحال حاضر نمی تواند با صراحت بگوید “پهپادی که خبر آن منتشر شده، بر فراز مناطق عملیاتی پرواز کرده است”.

این درحالی است که مرزهای پیچیده خاورمیانه هیچ گاه تا این حد مورد بررسی و موشکافی قرار نگرفته اند.

منبع: لا استامپا، ۲۵ آوریل