تکذیب اتهام بشار اسد در تهران

نویسنده
شیرین کریمی

» استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردم سوریه

در حالی که دولت بشار اسد، متهم به استفاده از تسلیحات کشتار جمعی علیه مخالفان شده، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با “مسخره” خواندن این ادعا، آن را جنگ روانی اسرائیل و غرب علیه حکومت سوریه خوانده است. همزمان فرمانده سابق سپاه و مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی پیش بینی کرده است که واشنگتن تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ماه خرداد در ایران حکومت سوریه را واژگون خواهد کرد.

سردار فیروزآبادی روز گذشته تمام تلاشش را کرد تا خبرنگاران را قانع کند که رژیم بعث سوریه علیه مخالفان از سلاح های شیمیایی استفاده نکرده است. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی سپاه گفت: “اتهام ستفاده از سلاح شیمیایی به دولت سوریه مسخره و ساختگی است.”

این مقام نظامی جمهوری اسلامی برای زیر سئوال بردن ادعای استفاده از سلاح کشتار جمعی توسط بشار اسد، اظهارات جان کری، رئیس دستگاه دیپلماسی کاخ سفید را مورد استناد قرار داد و افزود: “این موضوع را از وزیر خارجه آمریکا در مصر پرسیدند و او اظهار بی‌اطلاعی کرد. پس از آن یک ژنرال در سرزمین‌های اشغالی اعلام کرد سوری‌ها از سلاح شیمیایی استفاده می‌کنند و پس از آن وزیر خارجه آمریکا در کشور دیگری آن را تائید می‌کند.”

وی در ادامه تحلیل خود از ماجرا اضافه کرد: “پس از آن نیز اوباما می‌گوید که این موضوع تائید شده نیست و نتیجه می‌گیریم این یک عملیات روانی علیه دولت سوریه است.”

هفته گذشته بود که سرتیپ ایتای برون، فرمانده مرکز تحقیقات در اداره ضد اطلاعات ارتش اسرائیل، اعلام کردکه نیروهای دولت سوریه در “مواردی” از “گاز اعصاب” از نوع “سارین” علیه مخالفان استفاده کرده‌اند.

اندکی پس از آن سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده هم تایید کردند که ارتش سوریه احتمالا در مواردی علیه مخالفان از گاز اعصاب استفاده کرده است.

این مساله از آنجا برای سوریه و متحد اصلی اش در منطقه ـ– جمهوری اسلامی ـ– دردسرسازست که می تواند پای قدرتمند ترین ارتش جهان را به نزاع خونبار سوریه باز کند. باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده، ۹ ماه پیش به بشار اسد هشدار داده بود در صورت استفاده از سلاح شیمیایی، یا انتقال آن به گروه های دیگر، واشینگتن در نبرد سوریه دخالت نظامی خواهد کرد.

 

سلاح شیمیایی خط قرمز جمهوری اسلامی؟

اما این فقط ایالات متحده نبود که استفاده از سلاح شیمیایی از سوی حکومت سوریه را خط قرمز تعیین کرد. علی اکبر صالحی وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز مهرماه سال گذشته در نیویورک به اصلی ترین هم پیمان خود در منطقه و جهان هشدار داده بود که از سلاح شیمیایی استفاده نکند. علی اکبر صالحی در نشستی در محل شورای تحقیقاتی روابط خارجی آمریکا گفت استفاده از سلاح شیمیایی علیه مخالفان، یک نقطه پایان است. او تصریح کرده بود: “اگر این فرضیه، تحقق یابد، این موضوع پایان همه چیز خواهد بود.”

صالحی اظهارات خود را در پاسخ به این پرسش مطرح کرده بود که واکنش تهران به اقدام احتمالی حکومت بشار اسد در استفاده از سلاح شیمیایی علیه “مخالفانش” چه خواهد بود. وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفته بود که “استفاده از سلاح کشتار جمعی، همانطور که قبل از این هم گفتیم، اقدامی ضد انسانی است و به هیچ عنوان نمی توان چنین رفتاری را پذیرفت”.

جنگ‌افزارهای شیمیایی ابزار یا موادی هستند که تماس مستقیم آنها با هر قسمت از بدن موجود جاندار، موجب آلودگی و انواع بیماری‌های عمومی و یا انحصاری آن موجود می‌شود. این مواد میتوانند به صورت جامد، مایع و یا گاز استفاده شوند.

 عوامل شیمیائی به ترکیباتی اطلاق می‌گردد که در صورت کاربرد مؤثر علیه انسان، حیوان یا گیاه، منجر به مرگ یا ضایعات قابل توجه دائمی یا موقتی در ساختار اندامی آنها می‌شود.

جنگ‌افزارهای شیمیایی از نظر نظامی به ۶ گروه سمی و کشنده، ناتوان‌کننده، استفاده برای کنترل اغتشاش‌ها، دودزا، ضد گیاه و شعله‌ها و آتش‌زا تقسیم می‌شوند.

 

پروتکل های بین المللی علیه تسلیحات شیمیایی

 

اولین توافقنامه بین المللی منع کاربرد سلاح های شیمیایی به سال ۱۶۷۵ بر می گردد؛ هنگامی که معاهده ای مبنی بر عدم کاربرد گلوله های سمی میان فرانسه و آلمان در استراسبورگ امضا شد.

پروتکل ژنو کاربرد سلاحهای شیمیایی را در جنگ ممنوع می کند اما گسترش، تولید و مالکیت چنین سلاحهایی را ممنوع نمی کند. بسیاری از کشورها پروتکل ژنو را امضا کردند اما این حق را برای خود محفوظ نگه داشتند که چنانچه خود و یا متحدانشان مورد حمله با سلاحهای شیمیایی قرار گرفتند، به همان صورت مقابله کنند. در ضمن بسیاری از امضا کنندگان پروتکل این حق را برای خود محفوظ نگاه داشتند که در مقابل کشورهایی که به پروتکل نپیوسته اند از سلاحهای شیمیایی استفاده کنند.

بدنبال حملات شیمیایی وسیع رژیم صدام علیه ایران در دهه ۸۰ میلادی و تلفات هولناک ناشی از این حملات، جامعه جهانی در دهه ۱۹۹۰ موفق به تهیه پیمانی شد که به نابودی سلاحهای شیمیایی و نیز عدم گسترش این سلاحها و مواد شیمیایی سمی به کار رفته در آنها در سراسر دنیا رسیدگی می کند. کنوانسیون منع گسترش، تولید، ذخیره و استفاده از سلاح های شیمیایی و نابودی آنها (یا کنوانسیون سلاحهای شیمیایی) در تاریخ ۱۳ ژانویه ۱۹۹۳ در پاریس برای امضا آماده و در سال ۱۹۹۷ اجرایی شد.
صالحی نیز هفت ماه پیش با اشاره به اینکه نیروهای ایرانی در جنگ هشت ساله با عراق “قربانی” سلاح های شیمیایی شدند صراحتا اعلام کرده بود: “اگر هر کشوری از جمله ایران از سلاح کشتار جمعی استفاده کند این اقدام پایانی بر مشروعیت این حکومت خواهد بود”.

اما از دید ناظران اظهارات روز دوشنبه سردار فیروزآبادی اشاره ای به این خط قرمز ندارد. وی بدون اشاره به دیدگاهش پیرامون استفاده احتمالی بشار اسد از سلاح های کشتار جمعی علیه مخالفان، صرفا گفته است: “تروریست‌ها که در سوریه می‌جنگند، عناصر جنگ و استکبارند که منافع صهیونیست‌ها را دنبال می‌کنند.”

 

تضاد در تحلیل فیروزآبادی و رحیم صفوی

به گزارش خبرگزاری فارس، وی در خصوص اینکه آیا آمریکا به سوریه حمله می‌کند یا خیر، هم ‌گفته است: “آمریکا نه قادر است و نه عملیات نظامی در سوریه انجام می‌دهد. خودشان هم این موضوع را بارها اعلام کرده‌آند. آنها به دنبال فرار از افغانستان هستند حال چگونه در کشور دیگری جنگ را آغاز کنند.”

این در حالیست که دو روز پیش از رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، فرمانده پیشین سپاه از عزم ایالات متحده برای سرنگونی حکومت بشار اسد در “یک ماه” آینده خبر داده بود: “دشمنان خارجی مانند آمریکا و صهیونیست‌ها که دشمنان قسم خورده انقلاب هستند و برخی کشورهای عربی و ترکیه بدنبال وارد کردن فشار به سوریه هستند تا حکومت آن را قبل از انتخابات ایران سرنگون کنند.”

سردار یحیی رحیم صفوی که اینک دستیار و مشاور عالی آیت الله خامنه ای است، روز شنبه در مراسم سالگرد سردار حسن شفیع‌زاده افزوده بود: “آنها( کشورهای مخالف بشار اسد) پول های زیادی را در این مسیر هزینه کرده اند و هزاران مزدور را به سوریه اعزام کرده اند و با پول های کشورهای عربی خصوصا قطر و عربستان بدنبال آن هستند که اردن را نیز وارد جنگ با سوریه کنند.”

 

طائب: مساله سوریه، جنگ جهانی است

همزمان مهدی طائب، روحانی تندرویی که رئیس قرارگاه عمار است خواستار “توجه بیشتر” به مساله سوریه شده چرا که به باور وی “مسئله سوریه یک جنگ جهانی است که قرار بود علیه ایران راه بیفتد ولی به سوریه رفته است”.

سوریه متحد کلیدی جمهوری اسلامی در منطقه محسوب می شود و رهبران نظام بر این باورند که کنار رفتن بشار اسد منافع نظام را تهدید خواهد کرد. از این رو با وجودی که تاکنون دست کم ۷۰ هزار نفر در درگیری های دو سال اخیر سوریه کشته شده اند، سرداران و مقامات سیاسی نظام رغبتی برای پایان خون ریزی ها در سوریه، به قیمت از میدان به در شدن بشار اسد، نشان نداده اند.

سرداران سپاه بار ها به صورت تلویحی و یا مستقیم گفته اند که جمهوری اسلامی از رژیم بشار اسد حمایت می کند. صریح ترین موضع گیری به اظهارات هشت ماه پیش سردار محمد علی جعفری – فرمانده کل سپاه باز می گردد. ۲۵ شهریور سال 91 وی در یک نشست خبری با حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی صراحتا حضور نیروهای سپاه قدس در سوریه را تایید کرد. او گفته بود: “ما کمک‌های فکری و مشاوره‌ای به سوریه به عنوان حلقه مقاومت که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره داشتند داریم. ایران نسبت به این مساله و کمک به آن افتخار می‌کند.”