ایران به کمک القاعده رفته است

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از اتهامات اخیر آمریکا

جابی واریک

دولت اوباما  در یکی از شدید الحن ترین اتهامات خود، ایران را به کمک به تامین مالی القاعده و عضو گیری برای عملیات بین المللی این سازمان در  پاکستان متهم کرد.

بر اساس اسنادی که خزانه داری آمریکا ارائه داده است ایران توسط  شبکه ای که القاعده آن را  اداره می کند، مقادیر قابل توجهی پول را از منابع خاورمیانه به رهبران ارشد القاعده در مناطق قبیله ای پاکستان انتقال داده است.

به گفته مقامات، یک تبعه سوریه این شبکه را اداره می کند از سال 2005 در ایران حضور دارد و مقامات بلند پایه ایرانی از این نقل و انتقالات مالی کاملا مطلع اند. آن ها به اعضای القاعده نیز اجازه داده اند به  ایران رفت و آمد کنند.

هرچند آمریکا مکررا از ارتباط میان ایران و القاعده سخن گفته است ولی اثبات این ارتباط تا کنون مشکل بوده است. القاعده که از سنی مذهبان تندرو به حساب می آیند  بطور کلی پیروان مذهب شیعه را  رافضی به حساب می آورد و ایران در سال های گذشته بارها به سرکوب این گروه تروریستی اقدام کرده . برخی اعضای القاعده از خاک  ایران اخراج شده اند و گروهی هم در آن کشور در حبس خانگی اند.

مقامات آمریکایی گفتند اسناد و مدارک جدید مربوط به این شبکه شواهد جدیدی از کمک های ایران به القاعده در اختیار می گذارد. دیوید کهن، معاون خزانه داری آمریکا گفت: “با نشان دادن اینکه چگونه معامله مخفیانه ایران و القاعده به اعضای این سازمان اجازه داده آزادانه در این  کشور رفت و آمد کنند و وجوهی را به سوی این شبکه  هدایت کنند، ما بار دیگر حمایت ایران را از تروریست ها ثابت کردیم.”

این اتهامات درزمانی صورت می گیرد که آمریکا درصدد افزایش فشار برجمهوری اسلامی است. کاخ سفید توانسته است تحریم های بیشتری را علیه شرکت های ایرانی که با برنامه هسته ای این کشور مرتبط اند، اعمال کند.

ایران  این اتهامات را رد می کند. علیرضا میریوسفی، سخنگوی هئیت نمایندگی ایران در سازمان ملل آمریکا را متهم به کوشش برای بدنام کردن ایران بر اساس “اتهامات بی پایه” کرد.

میر یوسفی گفت: “ایران خود قربانی عملیات تروریست بوده است و صدها ایرانی بیگناه بر اثر آن کشته شده اند. ایران همواره مخالف حمایت مالی از القاعده  بوده است.”

اتهامات مربوط به انتقال مقادیر زیادی پول در شبکه ای از ایران به پاکستان  بر اساس نقش یک عامل سوری بنام عزالدین عبدالعزیز خلیل صورت گرفته است. خلیل جریان پول و عضوگیری از کشورهای خلیج فارس به سوی پاکستان از طریق ایران را رهبری می کرده است.

خزانه داری تحریم هایی را علیه خلیل و پنج نفر از عاملین دیگر، از جمله عبدالرحمان، از رهبران ارشد القاعده در پاکستان، اعمال کرده است. رحمان از رهبران معنوی القاعده است که مدت ها مشاور بن لادن بوده است.

مقامات آمریکایی گفتند عوامل القاعده هر یک مبالغ هنگفتی که گاهی به چند صد هزار دلار می رسد گردآوری کرده و آن را از طریق عراق و از راه بسته های پستی یا انتقال غیر رسمی پول به این شبکه می رساندند. بیشتر این پول در کویت و قطر جمع آوری شده؛ دو کشوری که گفته می شود قوانین سهل تری برای نقل و انتقالات مالی دارند و محل  پول های گرد آوری شده از اهدا کنندگان عرب برای القاعده هستند.

بسیاری از مقامات آمریکایی معتقدند القاعده پس از کشته شدن بن لادن تضعیف شده است ولی با جریان پول هایی که به آن می رسد توانسته است به حیات خود ادامه دهد. یکی از این مقامات گفت: “اکنون زمان سفت کردن پیچ هاست.”

ژنرال پتراوس، رئیس جدید سازمان سیا سال گذشته به کنگره گفت که ایران “ستاد مهم تسهیل کننده روابط و ارتباطات القاعده درمنطقه است.”

منبع: واشنگتن پست - 29 ژوئیه