اتهام باجناق الهام؛
توهین به رهبر

نویسنده
فیروزه متین

» بازداشت سردسته مریدان احمدی نژاد

اکبر جباری، یکی از مریدان محمود احمدی نژاد و باجناق غلامحسین الهام به دلیل توهین به رهبر حکومت ایران روز گذشته برای چند ساعت بازداشت شد و پس از آن رسانه های نزدیک به احمدی نژاد از آزادی وی خبر دادند.

علت بازداشت وی، آنطور که سایت های داخلی نوشته اند” توهین و افتراء به مسئولان” عنوان شده است.

بر اساس این گزارش، اکبر جباری که از مسئولان ستاد “سلام بهار” در انتخابات بود و از هواداران شرکت اسفندیار رحیم مشایی در انتخابات ریاست جمهوری، به دلیل نوشتن مطلبی در صفحه فیس بوک خود برای مدتی کوتاه بازداشت شده است.

جباری هفته گذشته در فیس بوک خود نوشته بود: ”سال ۲۰۰۹ احمدی‌نژاد در قالب توافقنامه استانبول می‌خواست بدون باج دادن به غربی‌ها، همه مسائل هسته‌ای را حل و فصل کند که جلیلی و خامنه ای مانع آن شدند!… در آن سال جناب جلیلی با هماهنگی آیت الله خامنه ای و برخلاف دستور و نظر احمدی‌نژاد، زیر همه توافقات می‌زند و همه چیز را به باد می‌دهد. با توجه به مفاد توافق نامه ژنو، واضح است که ما یک عقب‌نشینی مفتضحانه‌ای داشته‌ایم و تقریباً هرچه بود دادیم و هیچ چیزی هم عایدمان نشده است. دولت روحانی ناچار به امضای این تفاهم‌نامه بود و اسباب این شرایط «خفت‌بار» را سعید جلیلی رقم زده که به دستور خامنه ای «خودسر» عمل می‌کرد”.

گفته های وی و همزمان اش با اظهارات حمید رسایی در مجلس که تافق ژنو را “جام زهر” نامیده بود، ابعاد اختلاف در اردوگاه محافظه کاران را روشن تر کرد و نشان داد که در درون جبهه پایداری نیز بین هواداران جلیلی و مشایی به اختلاف شدیدی وجود دارد.

بر اساس این گزارش، پس از رسانه ای شدن متن وی در صفحه فیس بوک اش، او همچنان به انقاد از مقامات حکومت ایران ادامه داد و روز گذشته و ساعتی قبل از آنکه خبر بازداشت اش منتشر شود، چنین نوشت: “باید ضخامت کثافتی که [مقام‌های جمهوری اسلامی] بر روی این زمین [ایران] نشانده‌اند را نیز محاسبه کرد.تُف به شرف نداشته کسانی که خود را‌‌ همان اسلام می‌دانند و وقتی کوچک‌ترین انتقادی می‌شنوند، خودشان و بادنجان دور قابچین‌هایشان، برایت خط و نشان می‌کشند”.

ساعتی پس از انتشار این متن، خبر بازداشت وی را سایتی به نام “دانا” منتشر کرد و بلافاصله این خبر بازتاب یافت.

در این خبر آمده بود: “اکبر جباری، باجناق غلامحسین الهام به دلیل افترا به نظام در خصوص مسائل هسته ای، بازداشت شد.وی، باجناق غلامحسین الهام است که خود را مدعی حمایت از محمود احمدی نژاد می داند، و به دلیل افترا به نظام در خصوص مسائل هسته ای، بازداشت شد. وی که دانش‌آموخته دانشگاه میسور هند است، به نظر می رسد شخص محمود احمدی نژاد نیز با چنین رویکردها و عملکردهایی به شدت مخالف است و اقدامات اخیر این فرد را محکوم کرده است.در گذشته مقالات خاص و توهین آمیز این فرد و انتشار آن در برخی نشریات باعث توقیف این نشریات نیز شده است.وی در ادامه با نگارش مطالبی موهن و وقیحانه به مقامات ارشد نظام توهین کرده بود. این درحالی است که با وجود این که گروه وین (آمریکا، روسیه، فرانسه و آژانس) خود مشوق اصلی میانجی‌گری ترکیه و برزیل شده بودند، اما در نهایت حاضر نشدند تا به توافقنامه تهران متعهد و به مفاد آن عمل کنند و عامل اصلی به سرانجام نرسیدن این بیانیه، گروه وین بود”.

بر اساس این گزارش، ساعتی پس از این خبر، سایت “همت نیوز” ضمن تکذیب بازداشت جباری چنین نوشت: “در ساعات گذشته خبری مبنی بر بازداشت دکتر اکبر جباری، استاد دانشگاه و از حامیان دکتر احمدی نژاد در فضای رسانه ای منتشر شد. در این اخبار آمده بود که علت این دستگیری، توهین به برخی مقامات بالارتبه نظام بوده است. چندی پیش نیز نسبت هایی به ایشان در برخی از رسانه های معلوم الحال داده شده بود.طبق پیگیری های ما، هم خبر دستگیری ایشان کذب محض بوده و هم اخباری که مبنی بر توهین ایشان به برخی سران نظام منتشر شده است. دکتر جباری استاد فلسفه دانشگاه، سابقاً در جریان پرونده سازی علیه حامیان دکتر احمدی نژاد، مورد بی مهری برخی دستگاه ها قرار گرفته بود و تاکنون نیز علی رغم ادعاهای مکرر بازگشت اساتید خانه نشین به کرسی تدریس، از اشتغال در دانشگاه ها محروم می باشد. همچنین کتاب «اصول فقه فتیانی» ایشان به مدت دو سال است که نه در دولت سابق و نه در دولت فعلی، علی رغم ادعای دیشب دکتر روحانی مبنی بر برداشتن ممنوعیت قلم، هنوز در انتظار اخذ مجوز به سر می برد”.

او پیشتر نیز به دلیل داشتن مواضعی کاملا متفاوت و البته رادیکال مورد انتقاد رسانه‌های نزدیک به جناح راست بوده و چندی‌پیش نیزمقاله ای از او در مورد حجاب(تحت عنوان حجاب و زیست‌جهان جنسی) که در دوماه‌نامه هابیل منتشر شده بود، توسط هیئت نظارت بر مطبوعات مصداق بارز محتوای مجرمانه تشخیص داده شد و توقیف نشریه هابیل را درپی داشت.گفته می‌شود او که همسر دومین دختر علی دوانی و خواهر کوچک‌تر فاطمه رجبی است از نزدیکان به طیف احمدی‌نژاد- مشایی به‌شمار می‌رود.

دستگیری رجبی از آن جا اهمیت دارد که بعد از خودداری محمود احمدی نژاد از حضور در دادگاهی که برای رسیدن به شکایت مجلس تشکیل شده بود، منابع حقوقی اعلام داشتند که دستگیری متهم و یا صدور حکم غیابی توسط قاضی دو راهی است که برای قوه قضاییه گشوده مانده است.