اثر تحریم نیست، فروش محدود شده

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» واکنش مقامات نسبت به حلقه ای که تنگ تر شده

هم‌زمان با افزایش تحریم حامل‌های انرژی علیه جمهوری اسلامی، محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران، از محدود شدن فروش نفت به دلیل تحریم‌ها خبر داده است. در همین حال مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در گزارشی خبر از آن داده که نصف درآمدهای نفتی ایران در ۱۰۰ سال اخیر متعلق به دولت احمدی‌نژاد بوده است.

مجمع تشخیص مصلحت نظام در گزارشی اعلام کرد دولت احمدی‌نژاد در هفت سال گذشته از محل صادرات نفت خام ۵۳۱ میلیارد دلار درآمد داشته که تقریبا نصف درآمدهای نفتی ایران در ۱۰۰ سال اخیر است.

این گزارش اعلام کرده که میزان درآمدهای نفتی ایران از زمان کشف و تولید نفت در دوره مظفرالدین شاه تا پایان سال گذشته به یک هزار و ۱۱۶ میلیارد دلار رسیده است. درآمد نفتی ایران از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۸۴ یعنی زمان به قدرت رسیدن احمدی‌نژاد ۴۴۵ میلیارد دلار و در هفت سال اخیر رقمی معادل ۵۳۱ میلیارد دلار بوده است.

براساس گزارش مجمع٬ درآمد نفتی ایران در سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۰ رقمی معادل ۳۵ میلیارد دلار٬ دوره موسوی ۱۱۰ میلیارد دلار٬ دوره هاشمی ۱۴۱ میلیارد دلار و دوره خاتمی ۱۵۷ میلیارد دلار بوده است. مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از گزارش خود آورده که طی هفت سال گذشته ۴۸۴ میلیارد دلار صرف واردات شده است. آن‌طور که گزارش این مجمع نشان می‌دهد حدود نیمی از درآمدهای نفتی ایران در ۱۰۰ سال اخیر در دوران احمدی‌نژاد به دست آمده اما تقریبا تمامی آن از سوی دولت وی هزینه شده است.

در همین حال محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در یک سخنرانی ضمن اشاره به تحریم‌ها علیه جمهوری‌اسلامی گفته است: “تحریم های اقتصادی کنونی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی در دوران هر دولتی اتفاق می افتاد و اثراتی مانند امروز بر جای می گذاشت. تحریم های اقتصادی علیه کشور نشانه ناتوانی دشمنان در عرصه های سیاسی و نظامی است و آنان تصور می کنند ایران اسلامی از راه اقتصادی ضربه پذیر است”.

وی همچنین درباره تحریم نفت گفته است: “دشمنان کشتیرانی کشور را تحریم، خرید نفت از ایران را نیز محدود کردند و حتی اجازه جابجایی پول به بانک های کشور را نمی دهند چون از ظهور قدرتی اعتقادی در دنیا هراس دارند”.

در همین حال، رسانه‌ها گزارش داده‌اند که شرکت شل در تلاش است بدهی میلیاردی خود به ایران را در قالب محموله‌های بزرگ گندم از طریق یک کمپانی بزرگ آمریکایی پرداخت کند. این شرکت با توجه به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران کمپانی شل در جست‌وجوی راهی برای پرداخت بدهی ۱.۴ میلیارد دلاری خود به این کشور در قالب کالا است. کمپانی شل در نظر دارد به جای پول نقد، محموله‌ غلات از طریق شرکت کشاورزی آمریکایی کارگیل به ایران تحویل دهد. دلیل این تصمیم آن است که به دنبال تحریم‌های غرب و شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی امکان مبادلات مالی با جمهوری اسلامی از طریق بانک ها از میان رفته است.

تحریم ها علیه جمهوری اسلامی باعث مشکلات اقتصادی در کشور شده و با اعتراض اصول گرایان روبه رو شده است. در یکی از آخرین موارد از این دست، محمد یثربی٬ امام جمعه کاشان گفته است: “این چه وضعی است که این ملت عزتمند، سرافراز و سربلند دارند؟ طرح‌های برخی از مدیران اجرائی، ملتی که همواره از ملیت و کیان نظام خود دفاع کرده را به سخره گرفته و با نادانی و بی‌تدبیری فقر عمومی را غالب کرده و عزت ملت را مورد هجمه قرار داده‌اند به گونه‌ای که الان فقر تبدیل به یک مصیبت شده است”.