شیمون پرز آماده ملاقات با روحانی

نویسنده

» گزارش جروزالم ‌پست از سخنان پرز در کنفرانس تجاری

پرزیدنت شیمون پرز روز یکشنبه گفت هیچ مشکلی برای دیدار با حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران ندارد.

وی در مصاحبه‌ای با ریچارد کوئست از سی‌ان‌ان، در کنفرانس تجاری گلوبز اسرائیل در تل‌آویو گفت: چرا که نه، موضوع مهم، این فرد نیست، بلکه سیاست اوست و هدف او برای تبدیل دشمنان به دوست. او اینتصمیم را مشابه انتخاب اسرائیل برای دیدار با یاسر عرفات، رهبر پیشین فلسطینیان، قبل از کنفرانس صلح اوسلو دانست.

وی درباره این واقعیت که بازیگران ساختاری ایران با روحانی مخالف هستند گفت: “اگر فقط او بود این را با اطمینان بیشتری می‌گفتم، اما ساختارهای دیگری وجود دارد، آدم‌های دیگر. سپاه پاسداران، که نیمی ارتش و نیمی سازمان است؛ در تمام جهان وحشت و ترور می‌آفریند و مطمئن نیستم از رئیس‌جمهور حمایت می کند. باید توازن اوضاع را ببینیم.”

پرز همچنین گفت، رابطه با آمریکا بر سر توافق با ایران خدشه‌دار نشده و باراک اوباما دوست صمیمی اسرائیل باقی مانده است. وی بر اهمیت استفاده از شش ماه آینده برای امضای توافق نهایی که اطمینان دهد ایران سلاح هسته‌ای بدست نمی‌آورد تاکید کرد.

دو روز پیش هم اوباما گفت تحریم‌های شدید به روحانی کمک کرد به قدرت برسد اما “به این معنی نیست که ما باید به او یا هرکس دیگری در ایران اعتماد کنیم. با این حال بهترین راه برای ما این است که با راه‌حلی جامع، معتبر و دیپلماتیک نگذاریم ایران سلاح هسته‌ای بدست آورد و در صورت ناکامی، تمام گزینه‌ها را روی میز نگه داریم.”

اوباما گفت احتمال 50-50 وجود دارد که این توافق اولیه بتواند منجر به یک توافق نهایی موفق بشود.

پرز همچنین به مذکرات اسرائیل و فلسطین اشاره کرد و گفت با این‌که این امکان وجود داشت، اما تلاش‌های قبلی ناموفق اسرائیل برای پیشبرد صلح، مردم را نسبت به آن بی‌میل کرده است. بخصوص خروج از غزه که منجر به قدرت گرفتن حماس و شلیک موشک و افزایش نگرانی‌های امنیتی شد.

پرز گفت: “نه تنها با طرف دیگر، بلکه با مردم خودمان هم صحبت کردن سخت است، تا آنها را متقاعد کنیم این برنامه به آن‌ها امنیت بیشتری می‌دهد.”

از او درباره ازدواج هم‌جنس‌خواهان در اسرائیل پرسیده شد و او گفت، همه با هم برابر آفریده شده‌اند و هرکس حق دارد هر کسی را که دلش می‌خواهد دوست بدارد.

وقتی از پرز خواسته شد با جواب “آری” یا “نه” در مورد حمایت از ازدواج همجنس‌خواهان پاسخ بدهد گفت: “فکر می‌کنم همه آنرا  آری  برداشت کردند.”

منبع: جروزالم ‌پست - 7 دسامبر