دانشگاه آنلاین علوم انسانی دایر می شود

نویسنده
شیرین کریمی

» در واکنش به محدودیت های داخلی

به دنبال سخنان آیت الله خامنه ای در مورد لزوم بازنگری در آموزش علوم انسانی در کشور، ایرانیان مقیم خارج در صدد راه اندازی یک دانشگاه آنلاین علوم انسانی هستند. دکتر مهران براتی، از فعالین ایرانی مقیم خارج در مورد زمان و نحوه عملکرد این دانشگاه با روز سخن گفته است.

آقای براتی می گوید: “بعد از آنکه آقای خامنه ای اعلام کرد تدریس علوم انسانی در کشور دانشگاهیان و جوانان را گمراه می کند، عده ای از همکاران دانشگاهی به این فکر افتادند که یک دانشگاه آنلاین علوم انسانی عرضه بکنند که بتواند با کمک اساتید و دانشگاه های کشورهای مختلف، هم مانع از توقف آموزش علوم انسانی در کشور شود و هم مدرک معتبری ارائه کند که در دانشگاه های جهان دارای اعتبار باشد.”

وی ادامه می دهد: “این اساتید در حال تهیه طرح جامعی هستند که برای دیگر اساتید علوم انسانی در کانادا و آمریکا و کشورهای اروپایی ارسال خواهد شد.پس از آن طرح مزبور به دانشگاه های مختلفی که می توانند مدرک تحصیلی بدهند، فرستاده خواهد شدتا ازاین نظر نیز تکمیل شود. تدریس در این دانشگاه به 4 زبان فارسی، انگلیسی، فرانسه و آلمانی خواهد بود.”

به گفته آقای براتی این دانشگاه مخصوص جوانان داخل کشور خواهد بود و شهریه آن نیز به گونه ای در نظر گرفته می شود که دانشجویان از عهده پرداخت آن برآیند. او در این ارتباط می گوید: “این دانشگاه در درجه اول مخصوص کسانی است که در داخل کشور هستند و امکان تحصیل درخارج از کشوررا ندارند. شهریه این دانشگاه هم به دلیل آنکه در راستای بحث همراهی تمدن هاست و احتمال زیادی می رود که از سوی اتحادیه اروپا نیز مورد پشتیبانی قرار گیرد، به حداقل خواهد رسید.”

همه دروس این دانشگاه، به صورت آنلاین تدریس خواهد شد، اما ترتیبی در نظر گرفته شده که اساتید بتوانند به کشورهای نزدیک ایران بروند و به صورت حضوری از دانشجویان امتحان به عمل آورند. این دانشگاه که اعتبار بین المللی خواهد داشت، در مرحله اول برای دوره های لیسانس و فوق لیسانس ثبت نام می کند.

آن طور که مهران براتی می گوید نظریات دینی نیز در مجموعه دروس این دانشگاه جای دارد و زودترین وقت آغاز کار آن، سال آینده میلادی خواهد بود. او در پایان تاکید می کند: “اگر آقایان در حذف علوم انسانی گام عملی بردارند، این دانشگاه هر چه زودتردایر خواهد شد. ما جوانان کشورمان را در این عرصه تنها نخواهیم گذاشت.”

مهران براتی، پزشک، زیست شناس و دارای درجه دکترا در اقتصاد سیاسی و از بنیانگذاران “اتحاد جمهوریخواهان ایران” است.