آمادگی برای حفاظت از عتبات عالیات

نویسنده
حسین محمدی

» حمله داعش به عراق، برنامه آمریکا بود

در حالیکه مقام‌های جمهوری اسلامی خبر داده اند که با آمریکایی ها پیرامون بحران عراق و حضور داعش در این کشور گفت‌وگو کرده‌اند، آمریکا گفته این گفت‌وگو در وین ادامه نخواهد یافت. روزنامه کیهان هم همزمان حضور داعش در عراق را به آمریکا مربوط دانسته است.

 حسن فیروزآبادی، رییس ستادکل نیروهای مسلح نیز معتقدست که گروه داعش در واقع “دست‌پخت خانم کلینتون در منطقه است” و “نیازی به حضور نیروهای ایرانی در عراق نیست و همکاری ایران و امریکا هم هرگز اتفاق نمی افتد و اصلا معنا ندارد”.

این در حالی است که حسن روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی، از آمادگی ایران برای حفاظت از شهرهای مذهبی عراق خبر داده و گفته: “در زمینه عتبات مقدسه، کربلای عزیز، نجف عزیز، کاظمین عزیز و سامرای عزیز به همه ابرقدرت ها و مزدورانشان و آدم کشان و تروریست ها اعلام می کنیم ملت بزرگ ایران برای حراست از عظمت عتبات مقدسه از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد”.

پس از این سخنان، حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان و نماینده ولی‌فقیه در این موسسه، در سرمقاله روز گذشته این روزنامه نوشت که آمریکا “این روزها، بار دیگر و بعد از شکست سخت و شکننده در سوریه، آهنگ عراق کرده و «داعش» را که اسم مستعار «تروریست‌های‌اجاره‌ای» است به این کشور اعزام کرده است”.

به نوشته‌ شریعتمداری هدف آمریکا از پیشنهاد همکاری با ایران این است که “به دنبال ترمیم حیثیت بر باد رفته خود در حمایت از تروریست‌ها و جنایات مرتکب شده در سوریه است و در پی آن است که بعد از آن همه جنایات وحشیانه، در پوشش فرشته نجات مردم عراق ظاهر شود”.

شریعتمداری افزوده: “تروریست‌های اجاره‌ای موسوم به داعش، در قد و قواره‌ای نیستند که آغازگر بحران کنونی باشند. آنان انکار نمی‌کنند که بعد از شکست در سوریه به عراق منتقل شده‌اند. این جریان تروریستی همان است که از سوی آمریکا و متحدان آن در سوریه به کار گرفته شده بود. بنابراین اعلام آمادگی آمریکا برای مقابله با آنان! و مخصوصا پیشنهاد همکاری با ایران در سرکوب داعش، یک ترفند موذیانه و صد البته ناشیانه است”.

 نظریات شریعتمداری در حالی مطرح شده که پیش از این محمدجواد ظریف، در گفت‌وگو با ایرنا گفته بود که در جریان مذاکرات وین “با توجه به وخامت اوضاع عراق طبیعی است که حتی در جلسه با خانم اشتون و در جلسه سه جانبه اشاراتی به وحشی‌گری‌های داعش در عراق بشود”.

اما عباس عراق‌چی، معاون محمدجواد ظریف، گفته است: “حضور معاون وزیر خارجه آمریکا ارتباطی به تحولات عراق ندارد. حضور او فقط برای ادامه گفت‌وگوها در رابطه با موضوع هسته‌ای است”.

گرچه وزارت دفاع آمریکا هرگونه همکاری نظامی با جمهوری‌اسلامی را رد کرده، اما جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا، گفته بود که این کشور آماده همکاری با ایران درباره مساله داعش است.

این اظهارنظر جان کری، واکنش‌‌های مختلفی را در میان مقام‌‌های جمهوری اسلامی باعث شد. حسن روحانی گفته بود: “هرگاه آمریکا علیه داعش اقدامی کرد، می‌شود درباره همکاری با این کشور فکر کرد”.

حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری اسلامی نیز گفته بود که ایران و آمریکا “تنها کشورهایی هستند که از منظر قدرت منطقه‌ای می‌توانند بحران عراق را صلح‌آمیز سامان دهند”.

اما علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، این مساله را غیرواقعی توصیف کرده و گفته بود که همکاری ایران و آمریکا ساخته و پرداخته رسانه‌های غربی است: “این موضوع کارکرد جنگ روانی دارد و کاملا غیر واقعی است”.

حسین امیر عبداللهیان، معاون امور عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران هم انجام مذاکره با آمریکا درباره بحران عراق را رد کرده و گفته است: “نیازی به همکاری با آمریکا درباره این موضوع احساس نمی‌ کنیم.”

پیش از این برخی رسانه‌ها نوشته بودند که قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، به همراه چند مشاور ارشد خود راهی عراق شده و فرماندهی مبارزه با گروه داعش را به عهده گرفته است. برخی خبرها هم- که توسط منابع دولتی تایید نشده - حکایت از اعزام دو گردان از نیروهای سپاه پاسداران به عراق دارد.