بحث دوباره درباره ثروت سردار میلیاردی

نویسنده
نیما فرح آبادی

» موجه در مجلس هشتم، غیر موجه در مجلس نهم

ثروت ‌میلیاردی همیشه قابل توجیه نیست. این حکایت، حکایت ثروت ‌میلیاردی صادق محصولی، وزیر کشور پیشین دولت احمدی‌نژاد و عضو کنونی جبهه پایداری است که زمانی نمایندگان مجلس اصولگرای هشتم آن را موجه دانستند و به صاحبش برای در اختیار گرفتن وزارت کشور دولت دهم رای اعتماد دادند و حالا نمایندگان اصولگرای مجلس نهم که هدف سخنان کنایه‌آمیز او قرار گرفته‌اند نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند.

در همین راستا روزنامه بهار نوشت شاید خود محصولی هم وقتی سه روز پیش در همایشی با عنوان “۳۴ سال پایداری در مقابل فتنه و انحراف” سخن می‌گفت و به نمایندگان کنایه می‌زد که “بعضی آقایان تلاش کردند عده‌ای را برای انتخابات ریاست‌جمهوری امسال تطهیر کنند، اما نتیجه‌اش مجلسی شد که دل رهبری را به درد آورد. ما به برادران مجلسی می‌گوییم حواستان باشد که دوباره در چاه نیفتید، زیرا مومن دوبار از یک سوراخ گزیده نمی‌شود”، تصور نمی‌کرد که یک‌بار دیگر بعد از چهار سال فراموشی،ثروت‌میلیاردیش نقل کلام مجلس‌نشینان شود؛ اما موج اعتراض نمایندگان به سخنان او کار را به جایی رساند که لازم شد جبهه پایداری برای تصحیح سخنان منتشرشده‌اش اطلاعیه صادر کند.

جبهه پایداری در اطلاعیه خود نوشت که “نمایندگان مجلس، چگونه بی‌اطلاع از اصل سخنرانی و با اخبار گزینشی یک سایت، به اظهارنظر پرداخته” و توانسته‌اند به “اظهار‌نظر‌های غیرمنصفانه بپردازند” و سخنان محصولی را این‌گونه تصحیح کرد که “وی ضمن تشکر و قدردانی از عملکرد مثبت مجلس، از اقداماتی که موجب به‌دردآمدن دل مقام معظم رهبری شده است، انتقاد کرد و در قسمتی دیگر از سخنرانی خود از دوستان اصولگرایی که با ایجاد سازوکار غیرمنطقی موجبات ورود برخی ساکتین فتنه در مجلس نهم شده‌اند خواست از گذشته درس عبرت بگیرند….صادق محصولی همان محصولی است که چهار سال پیش بود، سخنانش هم چه به روایت خبرگزاری‌ها چه به روایت اطلاعیه جبهه پایداری، چه بنشین باشد و چه بفرما، معنایی واحد دارد؛ اما حالا یکی می‌گوید “محصولی در جایگاهی نیست که برای مجلس تعیین و تکلیف کند” و آن دیگری در مصاحبه با “خانه ملت” رسما اعلام می‌کند که محصولی جزو حلقه‌ جریان انحرافی است…. نماینده‌ای هم یک‌راست پای آن ثروت‌میلیاردی را به میان می‌کشد که “محصولی با آن سابقه شبهه‌ناک مالی، از فتنه‌گران بدتر است”.

و تارنمای مجلس همه این اظهارنظرها را بازتاب می‌دهد.به احتمال بسیار، ثروت وزیر کشور سابق در سال‌هایی که گذشته اگر فزونی نیافته باشد کم هم نشده است، اما روزگار است دیگر. برای مال دنیا هم چرخ بر یک مدار نمی‌چرخد؛ یک روز قابل اغماض است و روزی “سابقه شبهه‌ناک.”

صادق محصولی اما همان محصولی است؛ از حلقه علم‌و‌صنعتی‌هایی که درس و دانشگاه‌اش را تمام کرده‌و‌نکرده به سپاه پیوست. چند سالی فرمانده تیپ ویژه پاسداران در غرب کشور بود؛ همان سال‌ها که در جایگاه فرماندهی، فتاح و احمدی‌نژاد را به همکاری فراخواند؛ اما بعد‌ها که سپاه را رها کرد و به کار اقتصاد پرداخت.

او توانست در ۱۰سال به ثروتی دست پیدا کند که هر بار وقت معرفی‌شدن‌اش برای وزارت یک علامت سئوال در برابر رای اعتماد‌اش می‌گذاشت. یک‌بار که مسئول تحت فرماندهی‌اش بعد از سال‌ها به ریاست‌جمهوری رسید و فرمانده قدیم را برای وزارت نفت معرفی کرد “ثروت‌میلیاردی” و ماجرای “سواپ نفت” آن‌قدر صدا کرد که خودش هم از به‌دست‌آوردن آن انصراف داد. با این حال او در حلقه یاران رییس‌جمهوری ماند تا هفت‌ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، پس از استیضاح کردان برای نشستن بر کرسی وزارت کشور یک‌بار دیگر به مجلس معرفی شد.

محصولی در آن جلسه با رد شایعه حکم ریاستش بر ستاد انتخاباتی احمدی‌نژاد و دست‌یافتنش به ثروت از طریق رانت رای اعتماد گرفت؛ رای اعتمادی که ‌گرچه تنها با نصف به‌علاوه یک رای به دست آمد، اما محصولی را به وزیری کشور و برگزاری انتخابات سال ۸۸ رساند. وزیر رفاه شدن در دولت دهم حتی از آن هم ساده‌تر بود؛ گویا ثروت محصولی تا پیش از اظهارات اخیر‌ش فراموش شده بود؛ اما حالا نمایندگان یک‌بار دیگر از “سابقه شبهه‌ناک مالی” می‌گویند.

ثروت ۱۰ساله پس‌انداز‌شده محصولی است دیگر؛ یک روز توجیه پذیر و یک روز مسئله‌ساز.