سردار جزایری: شرایط جنگی باید درک شود

نویسنده
نازنین کامدار

» راه اندازی پایگاه جنگ نرم در ادارات

در ادامه حضور پر رنگ تر نظامیان در ایران، یک مقام بلند پایه ستاد کل نیروهای مسلح از راه اندازی قرارگاه های جنگ نرم در ادارات و سازمان های دولتی خبر داده است.

این قرار گاه ها در حالی قرار است راه اندازی شوند که سازمان شبه نظامی بسیج نیز در تمام ادارات و سازمان های دولتی ایران پایگاه دارد.

بنا به گزارش خبرگزاری فارس، وابسته به نهادهای امنیتی نظامی،مسعود جزایری،معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح گفته است: “باید هر یک از سازمان‌ها و دستگاه‌های نظام با ایجاد و تشکیل قرارگاه جنگ نرم، برنامه‌ریزی لازم برای مقابله با ترفندهای دشمن در عرصه‌های فرهنگی و اقتصادی را به طور جدی و اساسی در دستور کار خود قرار دهند. ما در آینده نزدیک، قرارگاه جنگ نرم و دفاع سایبری نیروهای مسلح را که با دستگاه‌های مختلف کشور نیز در ارتباط خواهد بود، راه‌اندازی خواهیم کرد. راه‌اندازی قرارگاه‌های جنگ نرم در رده‌های مختلف نیروهای مسلح می‌تواند برنامه جامع مبارزه با تهاجم فرهنگی را در اختیار نیروهای مسلح قرار دهد و به‌عنوان کمک برای سایر دستگاه‌های کشور باشد”.

او وظیفه مردم را هم چنین تعیین کرده است: “شرایط جنگی کنونی بایستی به درستی درک شود و ابعاد آن شکافته شود و هر یک از مسئولان و مدیران کشور، محدوده و خطوط پدافندی خود را شناسایی کنند. مسئولان و آحاد مردم نیز باید با درک صحیح از هجمه دشمن، از این پیچ تاریخی به سلامت عبور کنند”.

اظهارات سردار جزایری پس از آن صورت گرفته که آیت الله خامنه ای دو روز قبل خواستار “عبور از پیچ تاریخی شرایط جنگ نرم و اقتصادی دشمن” شد.

این مقام نظامی نگفته در پایگاه های جنگ نرم چه کارهایی اضافه بر اقدامات کنترلی بسیج بر روی کارکنان قرارست انجام شود.

 از زمان سرکوب اعتراضات مردم در سال ۸۸، در ادبیات مقامات جمهوری اسلامی از نیروهای  بسیج و لباس شخصی با عنوان “افسران جنگ نرم” و از سر کردگان آنها مانند طائب، پناهیان، ماندگاری، رسایی، روانبخش، کوچک زاده، علی اصغر زارعی، سعید قاسمی، وحید جلیلی و… با عبارت “سرداران جنگ نرم” یاد می شود.

این افراد سال گذشته نیز تشکیلات جدیدی با نام “قرارگاه عماریون” راه اندازی کردند که در مرامنامه آن آمده بود: “در راستای فرمایشات مقام عظمای ولایت مبنی بر اینکه اقتدار حقیقی، اقتدار فرهنگی است و اینکه معظم له همواره دغدغه مقابله با جنگ نرم یا همان شبیـخون فرهنگی را دارد، در راستای پیروی از فرمایشات معظم له به عنوان سرلوحه فعالیت های فرهنگی، هنری و آگاه سازی افکار عمومی بویژه نسل جوان که نقطه هدف هجمه فرهنگی است طرح تاسیس قرارگاه جنگ نرم را جهت بهره برداری آن مرکز ارائه می دهد ، این طرح بر آن است با استفاده از امکانات تکنولوژیکی موجود و منابع غنی فرهنگی،ایثارگری و از خودگذشتگی در مجموعه بسیج، محتوای کاملی از آنچه امروزه مقابله با جنگ نرم دشمن نامیده می شود ارائه نماید، و بتواند خلا موجود در مجموعه وزارتخانه را پر نماید”.

همچنین بعد از انتخابات مخدوش ۸۸ و اعتراضات مردمی ،علاوه بر راه اندازی ستاد های سرکوب با نام عماریون و جنگ نرم، تشکیلات دیگری نیز به نام “صالحین” و “خیبریون” راه اندازی شده است که همگی آنها از سوی سپاه و سازمان بسیج مستضعفین که ریاست آن ر ا محمدرضا نقدی بر عهده دارد، سازماندهی شده اند.

 قرارگاه جنگ نرم یا همان قرارگاه “عماریون” تا کنون تنها در وزارت صنایع راه اندازی شده و براساس سخنان سعید شریف زاده، یکی از فرماندهان سپاه، در آن مراسم تا حدی وظیفه این نهاد مشخص شده است.

او گفته است: “قرارگاه عمار وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ها و واحدهای تابعه در کنار بسیج باید با بکارگیری کلیه امکانات مادی واحدهایی نظیر روابط عمومی، گزینش، حراست و غیره همچنین دانش و اندیشه افراد تحصیل کرده را برای مقابله با جنگ نرم دشمن، افزایش دهد. مقابله با جنگ نرم دشمن تابع رعایت ساز و کارها و قواعد مخصوصی است که می بایست بسیج ادارات از آن قواعد مطلع شده وآن را بکار ببندد. همچنین بسیج ادارات درعملیات جنگ نرم با دشمن می بایست ضمن برقراری تعامل و هماهنگی لازم با سازمان بسیج مستضعفین از تفکرات و دانش فنی آنان بهره مند شده تا بخشی از ماموریت های محوله را عهده دار شود. این قرار گاه باید با تاکید بر تسلط تمامی اعضای خود بر زبان خارجی و علوم نرم افزاری و سخت افزاری همچون جنگ کلاسیک بر خلاف جنگ سخت و نظامی گام به گام و سنجیده عمل کند”.
او افزوده است: “افرادی که در پایگاه عمار جنگ نرم با دشمن مشغول فعالیت هستند، می‌بایست از تمامی حوزه های کاری بخش های اداره خود بصورت آنلاین مطلع باشند “.

شریف زاده گفته: “با عنایت به ابلاغیه سازمان بسیج کارمندان کشور، علاوه بر برنامه های مقابله با جنگ نرم در این قرارگاه، دو برنامه امر به معروف و طرح صالحین نیز به صورت جدی پیگیری خواهد شد”.
 راه اندازی تشکیلات متعدد و موازی کنترلی و شبه نظامی بسیج با نام عماریون و خیبریون و جنگ نرم و… با کمک بودجه سنواتی ۵۰۰ میلیارد تومانی و اختصاص نیم درصد از درآمد نفتی کشور به این تشکیلات صورت می گیرد.