در شب های قدر، به نوبت شلاق خوردند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» تعزیر و شکنجه ۱۴ زندانی سیاسی

احکام شلاق ۱۴ زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین در روزهای گذشته به اجرا در آمده است. بعضی از این زندانیان روزنامه نگار هستند و برخی فعال سیاسی و مشخص نیست که تمامی این افراد مجازات شلاق را در احکام خود داشته‌اند یا خیر.

به گزارش وبسایت کلمه، سیامک قادری، رحمان بوذری، ابراهیم بابایی زیدی، حسین زرینی، کوروش کوهکن، ناصر آذرنیا، هومان موسوی، مزدک علی نظری، علیرضاکیا، امیرلطیفی، اشکان الهیاری، رسول حردانی، کامران ایازی، زندانیان سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین هستند که از روز شنبه، تاکنون به نوبت مورد تعزیر و شکنجه شلاق قرار گرفته‌اند.

بر اساس این گزارش هفته گذشته نیز حکم شلاق مجید صادقی‌نژاد اجرا شده بود.

 

هر ۱۴ نفر حکم شلاق داشته‌اند؟

در میان افرادی که اسامی آن‌ها اعلام شده، سیامک قادری خبرنگار سابق ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی به اتهامات نشراکاذیب، تبلیغ علیه نظام، توهین به رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه و همچنین فعل حرام، به ۴ سال حبس تعزیری و ۸۰ ضربه شلاق محکوم شده بود.

فرزانه میرزاوند، همسر سیامک قادری گفته است که در جریان ملاقات از اجرای حکم شلاق بر روی همسرش اطلاع یافته و به شدت منقلب شده است.

رحمان بوذری، دیگر روزنامه نگار محکوم به شلاق در میان زندانیانی است که سایت کلمه اسامی آن‌ها را منتشر کرده است. او در خردادماه سال ۹۰ بازداشت و پس از آزادی با قرار وثیقه در دادگاهی به ۲ سال حبس و ۷۰ ضربه شلاق محکوم شده بود. آقای بوذری مسئول سرویس اندیشه روزنامه شرق در اردیبهشت ماه جاری برای سپری کردن محکومیت ۲ سال حبس خود، روانهٔ بند ۳۵۰ زندان اوین شد.

کوروش کوهکن، زندانی سیاسی نیز که در روز ۱۱ بهمن ماه سال ۸۸ دستگیر و زندانی شده بود، از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی، به سه سال و شش ماه حبس تعزیری و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

علاوه بر این سه نفر، ناصر آذرنیا نیز بر اساس رای دادگاه انقلاب به تحمل دو سال و شش ماه و دو روز حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود.

بر اساس اخبار منتشر شده برخی از این ۱۴ زندانی مجازات شلاق را در احکام خود نداشته‌اند. ابراهیم بابایی زیدی از جمله این افراد است که به گزارش وبسایت مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران پیش‌تر از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام “تبلیغ علیه نظام” و “اخلال در نظم عمومی” از طریق شرکت در تظاهرات به تحمل ۶ سال و نیم حبس در زندان اوین محکوم شده بود.

همچنین هومان موسوی، وبلاگ نویس در بهمن ماه سال نود به سه سال حبس تعزیری از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر به ریاست قاضی مقیسه محکوم شده بود.

اجرای احکام تمامی این افراد آنطور که سایت کلمه نوشته چند روز گذشته و در شبهای قدر صورت گرفته است؛ شبهایی که به عقیده مسلمانان زمان نزول قرآن است و جایگاه ویژه ای دارد و مردم همزمان با آن به برگزاری مراسم دعا و شب زنده داری می‌پردازند.

کلمه همچنین نوشته است: “در گذشته تعداد زیادی از محکومان به تحمل شلاق، با توجه به شانیت زندانیان سیاسی و اینکه خود قوه قضاییه از بی‌پایه بودن این احکام بهتر از هر فرد و نهادی مطلع بود، آن‌ها را اجرا نمی‌کرد و تغییر این رویه نشان از تداوم سخت گیری بر زندانیان سیاسی است.”

 

افزایش حکم شلاق، برای زندانیان سیاسی

اجرای احکام شلاق در مورد زندانیان سیاسی و اجتماعی در ایران طی دو سال گذشته شدت بیشتری گرفته است.

چندی پیش نیز، ‌محمود شکرایه، کاریکاتوریست اراکی، به خاطر کشیدن کاریکاتور یک نماینده مجلس، به تحمل ۲۵ ضربه شلاق محکوم شد.

به دنبال انتشار این خبر بیش از صد روزنامه نگار با امضای بیانیه‌ای به این حکم اعتراض کردند و پس از فراخوان مانا نیستانی، کاریکاتوریست، ده‌ها نفر دیگر با کشیدن کاریکاتور‌‌ همان نماینده، با همکارشان اعلام همبستگی کردند.

در اعتراض به این حکم ۱۲۶ روزنامه نگار ایرانی در نامه‌ای خطاب به روسای قوه مقننه و قضائیه ایران نوشتند: “ما خواستار آزادی روزنامه نگاران دربندیم، ما خواستار توقف حرکت شلاقیم. ما خواستار پایان نهادن بر همه بی‌قانونی‌ها، بی‌عدالتی‌ها و بی‌حرمتی‌ها به اهل قلم هستیم.”

سازمان گزارشگران بدون مرز، از سازمان‌های جهانی مدافع آزادی بیان نیز در بیانیه‌ای جداگانه نسبت به صدور این حکم اعتراض کرد.

هر چند گزارش شد که احمد لطفی، نماینده اراک، از شکایت خود صرفنظر کرده و به این ترتیب اجرای حکم نیز منتفی شده، اما پس از آن نیز تردید‌هایی پیرامون در جریان بودن این پرونده به میان آمد.

همچنین در مهر ماه گذشته حکم ۷۴ ضربه شلاق، پیمان عارف، فعال دانشجویی قبل از آزادی و پایان دوره حبس وی به اجرا در آمد. بیست و سوم شهریور ماه سال ۹۰ هم حکم پنجاه ضربه شلاق برای سمیه توحیدلو، از فعالان ستاد میرحسین موسوی در دهمین انتخاب ریاست جمهوری، در زندان اوین تهران “به شکل نمادین” اجرا شد.

این حکم در بهمن ماه ۱۳۷۸ در مورد دو فعال زن به نام‌های سوسن رازانی و شیوا خیرآبادی که در مراسم بزرگداشت روز جهانی کارگر در شهر سنندج دستگیر شده بودند نیز به اجرا در آمد.

تازیانه یا شلاق یکی از انواع مجازات مصرح در قوانین مجازات اسلامی و تعزیرات است.

در قوانین کیفری جمهوری اسلامی مصداق‌هایی برای تعیین انواع این مجازات پیش بینی شده که بیشتر آن‌ها در ارتباط با جرایم کیفری و اجتماعی نظیر شرب خمر، لواط و یا تصدیق نامه خلاف واقع هستند.