از چهار تا بچه کاری بر نمی آید

نویسنده

نوید احمدی

علی لاریجانی دبیر شورای امنیت ملی ایران می گوید: “ما یک دوره سینوسی داشتیم، با سیگنال‌هایی که عواملشان در داخل داده‌بودند. سازگارا، حقیقت‌جو و… که به واشنگتن رفته بودند، و غرب را به صدور قطعنامه ترغیب کرده‌بودند. آنها هم فکر می‌کردند با سیگنال‌های داخلی، اوضاع به نفع آنها در حال تغییر کردن است. البته جمهوری اسلامی ایران خیلی قدرتمند‌تر از آن است که چهار تا بچه بتوانند خللی ایجاد کنند”.

وی می افزاید: “غرب در بحث هسته‌ای فقط به مسائل هسته‌ای نمی‌اندیشد، بلکه او یک متن بزرگتری را می‌بیند و گاهی از دستشان در می‌رود و در جلسات به ما می‌گویند که شما کشوری هستید که از لحاظ موقعیت استراتژیک بسیار برجسته‌اید، انقلاب شما، انقلابی الهام‌بخش و تاثیرگذار است، نیروی انسانی قوی و موثر دارید، به شرق و غرب هم متکی نیستید”.

به گزارش سایت سپاه پاسداران ـ بصیرت ـ علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی این سخنان را در همایش سراسری مسئولین و هادیان سیاسی سپاه بیان کرد.

علی لاریجانی در سخنانش با اشاره به صدور دو قطعنامه از سوی شورای امنیت(قطعنامه‌های 1737و1747) می افزاید: “در صدور قطعنامه‌ها، حرف اصلی آنان این بود که اولا قطعنامه برگشت‌پذیر است به این معنا که اگر ایران از فن‌آوری هسته‌ای دست بردارد، قطعنامه برگشت‌پذیر است. بخشی از قطعنامه‌ها شامل تعلیق غنی‌سازی است و بخشی مربوط به کارخانجات است که هیچ ربطی به مسائل هسته‌ای ندارد. حوزه مسائل موشکی ایران، چه ساخت موشک و چه قطعات و لوازم یدکی، ربطی به هسته‌ای ندارد. این که چرا وارد این حوزه‌شده‌اند، توضیح نمی‌دهند و می‌گویند چون قدرتش را داریم، اقدام می‌کنیم”.

اروپا و آمریکا معتقدند اگر ایران حتی تعلیق را برای مدتی بپذیرد تضمینی مبنی بر اینکه در اینده مجددا برای تولید تسلیحات اتمی با استفاده از پایلوت های موجود اقدام نکند وجود ندارد. از این رو تمام امکانات و دستگاههای دارای کاربرد دوگانه و کارخانجات را مشمول تحریم می دانند. شرکت کالای الکتریک، صنایع فجر، صنایع موشکی پارچین، صنایع موشکی فجیر، صنایع اپتیک، گروه هفت تیر، مرکز تحقیقات و فناوری هسته ای اصفهان وابسته به سازمان انرژی اتمی، شرکت کاوشیار وابسته به سازمان انرژی اتمی، مرکز تحقیقات هسته ای کرج وابسته به سازمان انرژی اتمی، شرکت انرژی نوین، سازمان صنایع موشکی، بانک سپه به عنوان حامی سازمان انرژی اتمی، گروه صنعتی سامان، گروه صنعتی یامهدی، صنایع هوا و فضای قدس، شرکت سرویس هواپیمایی پارس، صنایع هواپیمایی شعاع و برخی از شرکت ها و کارخانجات دیگر مشمول این تحریم ها هستند.

لاریجانی با بیان اینکه یک بخش از قطعنامه دوم مربوط به فرماندهان سپاه پاسداران و ممنوعیت سفر آنهاست، می گوید: “نسبت سپاه پاسداران به مسائل اتمی و هسته‌ای صفر است ولی آنها می‌گویند فرماندهان سپاه نباید سفر کنند. این برای این است که ایران غنی‌سازی را متوقف کند. جالب این است که اسامی بعضی از مسئولین انرژی اتمی در دو قطعنامه آمده‌است اما در مورد سپاه اسامی همه فرماندهان سپاه ذکر شده‌است”.

در این قطعنامه ها بسیاری از فرماندهان سپاه و برخی مقامات مشمول ممنوعیت سفر به خارج شده اند:“فریدون عباسی دوانی، کارشناس هسته ای”، “محسن فخری زاده مهابادی، کارشناس هسته ای”، “جابر صفدری، مدیر تاسیسات هسته ای نظنز”، “امیر رحیمی، مدیر تاسیسات هسته ای اصفهان”، “محسن حجتی، مدیر گروه صنعتی فجر”، “مهرداد اخلاقی کتابچی، مدیر گروه صنعتی شهید باقری”، “ناصر مالکی، مدیر گروه صنعتی شهید همت”، “احمد درخشنده، رئیس بانک سپه”، “سردار مرتضی رضایی از فرماندهان سپاه پاسدارا”، “دریادار علی اکیر احمدیان، رئیس ستاد مشترک ارتش”، “سردارمحمدرضا زاهدی، از فرماندهان سپاه پاسداران”، “دریادار مرتضی صفاری، از فرماندهان سپاه پاسداران”، “سردار محمد حجازی، از فرماندهان سپاه پاسداران (بسیج(“، “سردار قاسم سلیمانی، از فرماندهان سپاه پاسداران (نیروی قدس(“، “سردار باقر ذوالقدر، معاون امنیتی وزارت کشور از جمله ی این مقامات هستند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه با اشاره به‌اینکه آنها به و سیله قطعنامه و تحریم ها مسائل اقتصادی را نیز نشان گرفته‌اند که نمونه آن بحث بانک سپه است، می گوید: “حریف شما در بحث هسته‌ای فقط به مسائل هسته‌ای نمی‌اندیشد، بلکه او یک متن بزرگتری را می‌بیند وگرنه همسایه ما پاکستان بمب اتم دارد، نیروگاه دارد اما نکته اساسی این است که پاکستان متحد آمریکاست و ما نیستیم. به صراحت به ما می‌گویند که شما متحد غرب نیستید. من در همین مذاکرات اخیر هم به آنها گفتم که به همین دلیل که به شرق و غرب اعتماد نداریم و نمی‌توانیم به شما اعتماد داشته باشیم، در زمینه انرژی هسته‌ای باید مستقل باشیم”.

از نظر تدوینگران پیش نویس قطعنامه ها علیه ایران در شورای امنیت، بانک سپه متهم به انتقال پول برای پروژه های اتمی و تسلیحاتی ایران است. این بانک که قدیمی ترین بانک ایرانی است ابتدا متعلق به ارتش بود و وظیفه پرداخت حقوق نظامیان را بر عهده داشت. اما اینک بسیاری از خرید های تسلیحاتی ایران توسط اعتباری که در این بانک گشوده می شود انجام می گیرد.

مذاکره کننده ارشد اتمی ایران در ادامه خطاب به فرماندهان سپاه می گوید: “اینها به ژئوپلیتیک ایران که نمی‌توانند دست بزنند، لذا سراغ توسعه و قدرت نظامی رفته‌اند و تحلیل آنها این است که سپاه پاسداران عنصر مهم قدرت نظامی است. پس سپاه از عناصر مهم قدرت است اینها فکر می‌کنند با این کارها (درج نام فرماندهان سپاه در قطعنامه‌ها) به سپاه ضربه می‌زنند، در حالی که سپاه محبوب‌تر می‌شود. فرماندهان سپاه که به مسافرت خارجی نمی‌روند و… اخم آنها باعث فربه شدن ما و نفوذ بیشتر ما شده‌است”.

پس از ممنوع الخروج شدن فرماندهان سپاه از کشور، سردار ذوالقدر معاون امنیتی وزیر کشور طی سفری به مسکو با دبیر شورای امنیت ملی روسیه دیدار کرد. این سفر واکنش شورای امنیت سازمان ملل متحد را به دنبال داشت و از آن به عنوان دهن کجی به قوانین بین المللی یاد شد.

لاریجانی سپس به چرایی صدور قطعنامه علیه ایران توسط شورای امنیت پرداخته و می افزاید: “اول این‌که آنها فکر می‌کردند با صدور قطعنامه، ما عقب‌نشینی می‌کنیم. برای آنها، چه از لحاظ رفتار گذشته و سیگنال‌هایی که به آنها رسیده‌بود، چنین وانمود شده‌بود که اگر پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت برود، ایران عقب‌نشینی می‌کند. در یکی از جلسات، طرف مقابل گفت خوب‌است به قطعنامه برلین عمل کنید، گفتم چه شد؟ شما که زیر آن زدید… گفتند برخی از ما تصورمان این بود که اگر قطعنامه صادر کنیم، شما عقب‌نشینی می‌کنید. دوم اینکه آنها فکر می‌کردند با صدور قطعنامه، در داخل کشور اختلافات و شکاف‌های عمیق و بهم‌ریختگی ایجاد می‌شود. البته یک موجی هم شروع شد که این چه کاری است که کردید؟ نماینده دولت انگلیس به یکی از مامورین ما گفت که ما می‌دانیم داخل شما به خاطر قطعنامه دارد به‌ هم می‌ریزد و مشکلات اقتصادی هم زیاد می‌شود…! آنها متوجه نبودند که در داخل کشور، سکانداری وجود دارد و وقتی که رهبری تصمیم بگیرد، هیچ کس هیچ کاری نمی‌تواند بکند”.

لاریجانی در ادامه تاکید می کند: “ما به آنها گفته بودیم اگر قطعنامه صادر کنید، شما مذاکره را به هم زده‌اید. لذا ما گام بعدی را بر‌می‌داریم. ما به صراحت، هم به آژانس و هم به اینها گفتیم که چه کار خواهیم کرد. ما شروع کردیم. آنها باور نکردند تا این‌که آژانس آمد، دید و دیدند که ما جدی هستیم. این که قطعنامه صادر کردند، آیا جلوی برنامه هسته‌ای ما گرفته‌شد؟ این اقدامی که علیه سپاه کردند، سپاه تکان خورد؟ سپاه کی سفر خارجی می‌رفته است؟”

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به درخواست مجدد غربی‌ها برای مذاکره با مختصات و فضای جدید و اینکه “نمی‌توان بدون در نظر گرفتن جایگاه ما” توافقی داشت، میگوید: “آنها عجیب امید دارند که در داخل کشور تغییراتی به‌ وجود بیاید تا به جایی برسند و بتوانند خواسته‌های خود را تحمیل کنند. در بحث هسته‌ای بیش از ده، پانزده مرتبه از زبانشان در رفت و گفتند که شما در داخل دچار مشکل می‌شوید. سئوال این است که چه کسانی به آنها این احساس را می‌دهند؟ گاهی یک حرف، 5 یا 6 ماه کار را طولانی‌تر می‌کند. آخر شما چه کسانی هستید، مسئول پرونده هستید که این حرف را می‌زنید؟ یک سری اقدامات آنها باعث می‌شود که غربی‌ها احساس کنند در درون نظام اختلاف است لذا می‌روند به سمت قطعنامه بعدی”.

فروردین ماه گذشته دکتر حسین موسویان از مذاکره کنندگان تیم سابق هسته ای از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد. اتهام موسویان گفت و گو با برخی از مسوولان اروپایی و انتقال اطلاعات به آنها عنوان شد. در آن زمان این بحث مطرح بود که موسویان خواستار افزایش فشار به دولت ایران شده است.