جمهوری اسلامی از انگلیسی ها عذر خواهی کرد

نویسنده
نازنین کامدار

» علی مطهری خبر داد:

علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس ضمن سخنانی با تاکید بر اینکه اقناع شدن حق مردم است،خطاب به بسجیان حاضر در جلسه سخنرانی خود گفته است: “همه مثل شما دانشجویان[بسیجی] به حرف آقا گوش نمی دهند و باید اقناع شوند”.

به گزارش سایت های خبر آنلاین، آفتاب و تابناک، علی مطهری، سخنان خود را در جمع “اعضای یک تشکل دانشجویی” بیان و فاش کرده است که مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی پس از حمله عوامل لباس شخصی به سفارت بریتانیا در تهران، به طور رسمی از انگلیسی ها “عذر خواهی کرده اند”.

علی مطهری گفته است: “در مورد سایر مسائل سیاست خارجی معتقدم که کارهای اشتباهی همچون تسخیر سفارت انگلیس انجام شد که دولت نیز مخالف بود و معلوم نشد که این اتفاق از کجا آب می‌خورد که به نفع انگلیس تمام شد. بعد از مصوبه مجلس قرار بود سفیر انگلیس از ایران اخراج شود اما مجبور به عذرخواهی از این کشور شدیم. حال نمی‌دانیم که آیا خود انگلیسی‌ها پشت صحنه بودند یا خیر”.

او در حالی خبر عذرخواهی ایران از بریتانیا را علنی کرده که در همان زمان، دستگاه های تبلیغاتی حکومت، مدعی “کوتاه کردن دست روباه پیر استعمار” از ایران شده بودند.همزمان مجلس اسلامی نیز دست به کار تهیه طرحی با عنوان “قطع کامل روابط دیپلماتیک با دولت انگلستان” شد که سرانجام مشخصی پیدا نکرد و با کاهش حجم تبلیغات، این طرح تبلیغاتی نیز مسکوت ماند.مدتی بعد کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در مجلس هشتم بدون اشاره به عذرخواهی از بریتانیا، علت تصویب نشدن این طرح را حضور بیش از ۴۰۰ آقازاده در بریتانیا عنوان کرد.

بنا به نوشته تابناک، یکی دیگر از فرازهای سخنان مطهری، تاکید او بر نپذیرفتن سخن رهبر جمهوری اسلامی توسط بسیاری از مردم بوده که به بهانه یادآوری ماجرای تقلب در انتخابات آن را بر زبان آورده است.

مطهری گفته است:” در مورد قضیه فتنه، من با این نوع تحلیل فتنه که بسیاری از مقامات تحلیل می‌کنند مخالفم. تحلیل بسیاری از آنها بر اساس اطلاعات خصوصی است. آنچه در ظاهر اتفاق افتاد این بود که عده‌ قابل توجهی از مردم متدین و علاقه‌مند به رهبری و انقلاب به هر دلیلی معتقد به تقلب در انتخابات بودند؛ دو سه میلیون نفر در تهران می‌گفتند تقلب شده. تمام بحث ما این بود که با چنین اتفاقی چه باید کرد؟ آیا ابتدا باید به اقناع آنها بپردازیم یا از همان روز اول شدت عمل به خرج دهیم و اجازه اظهارنظر به آنها ندهیم و آنها را منتسب به خارج کنیم؟ اینکه بگوییم چون آقا فرمود تقلب نشده پس همه باید بپذیرند، حرف خوبی است و ای کاش همه مثل شما بودند اما همه این طور نیستند و باید قانع شوند و البته حق آنهاست که قانع شوند”.

او بار دیگر، رای محمود احمدی نژاد در انتخابات را هم مشکوک دانسته و گفته است: “من در مورد مبادی آرای آقای احمدی‌نژاد مانند نحوه مناظره و توزیع پول در آستانه انتخابات اشکال می‌بینم و آن را مصداق خرید رای می‌دانم”.

 مطهری در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه کیهان و دیگر رسانه های افراطی استفاده رسانه های خارجی از سخنان مطهری را مصداق خیانت او می دانند هم گفته است: “امام در بعضی موارد باعث شادی دشمن ‌شدند مانند صدور فرمان هشت ماده‌ای که باعث شد در رسانه‌ها وجود شکنجه و شنود و مانند آن در ایران مطرح شود و دشمن شادی کند. آیا می‌توان گفت آن کار امام غلط بود؟ پس این نحوه استدلال درست نیست”.

 مطهری در ادامه، کانون سخنان خود را متوجه آیت الله خامنه ای کرده؛سخنانی که سایت تابناک و خبر آنلاین آن ها را سانسور کرده اند. اماسایت آفتاب به نقل از مطهری نوشته است:“در مسائل سال ۸۸، مدیریت بحران ما کارآمد نبود. باید کاری می‌کردیم که نیازی به ورود رهبری نباشد. تا مدتی شعار بر ضد احمدی‌نژاد بود، هیچ کس به نظام و رهبری توهین نمی‌کرد. بعدا این مسائل پیش آمد”.

 او سپس از تلاش عده ای برای “تبدیل ولایت فقیه به پادشاهی” سخن گفته و افزوده است: “افرادی قصد دارند ولایت‌فقیه را به پادشاهی تعبیر کنند و این درست نیست. زیرا ولایت فقیه، ولایت فقه و ولایت اسلام است و به تعبیر شهید مطهری ولایت ایدئولوژیک است. در جایی که ولی فقیه حکم حکومتی می‌کند بله درست است ما باید اطاعت کنیم. خود ایشان هم فرمودند که مرز التزام به ولایت فقیه احکام حکومتی است. ولی در سایر موارد هرکسی باید نظر خود را بیان کند. مثلا در یک انتخابات ریاست جمهوری نباید دائم موضوع را به ولی‌فقیه مرتبط کنیم و دنبال کشف نظر ایشان باشیم، بلکه هر فرد یا گروهی باید با تشخیص خودش به اصلح برسد. و الا انتخابات معنی ندارد”.

به نوشته آفتاب وی در پاسخ به سئوال دانشجویی مبنی براینکه “اگر بدانید میل رهبری به احمدی‌نژاد است به او رای می‌دهید”، جواب منفی داده و در پاسخ به سئوال دیگری که اگر “رهبری چشمک بزنند باید برایشان جان نثار کنیم” گفته است: “رهبری اهل چشمک نیست.به هرحال در جایی که حکم و دستور حکومتی نباشد ملزم به اطاعت نیستیم. البته مسئله مرید و مرادی و عشق و عاشقی مطلب دیگری است. من نوعی باید خودم تشخیص دهم و حجت بر من تمام شود. بحث ضدیت با رهبری نیست”. 

او در پایان گفته است: “نظام در خطر نیست ما در خطر هستیم. نظام ریشه‌دار است. مردم ولی‌فقیه و اسلام را دوست دارند. مردم نظام را دوست دارند چون می‌دانند روحانیت پاک‌تر از همه اقشار است. چرا همه چیز را به حساب توطئه می‌گذارید. بیایید واقعیت را ببینیم. اگر کسی در داخل نظام اشتباه کرد اشتباه او را اعلام کنیم. این به نظام کمک می‌کند و خطری برای نظام محسوب نمی‌شود”.

سایت های حکومتی به غیر از روزنامه افراطی رسالت، تا زمان تنظیم این گزارش واکنشی به سخنان نماینده ناراضی تهران نشان نداده بودند، هر چند دیگر سایت های افراطی از چاپ سخنان مطهری خودداری کرده اند. از برخی روزنامه ها نیز خبر می رسد که وزارت ارشاد طی دستوری تاکید کرده که بخش های مربوط به آیت الله خامنه ای در روزنامه ها منتشر نشود.

با این حال رسالت در مقاله ای به قلم محمد کاظم انبارلویی در این مورد نوشته است: “از سال ۸۸ که به تدریج شر منافقان و فتنه گران از سر ملت کنده شد و فضای سیاسی کشور در دست اصولگرایان افتاد، ادبیات نقد و گفتگو متفاوت شد.نقد مفهوم خود را پیدا کرد. آزادی بیان به شکلی حقوقی ظاهر شد شجاعت در «نقد قدرت» معنا پیدا کرد…در گذشته هر کس که به سّد قانون و قضا در ارتباط با موضوع آزادی بیان و نقد قدرت از باب خروج از موازین حقوقی دچار می شد به فحاشی و بد و بیراه گویی می پرداخت. علائم این آسیب در نقد درون گفتمانی اصولگرایان گاهی دیده می‌شود و این تاسف آور است. مفهوم این رویکرد آن است که برخی منتقدین ما می خواهند همان مسیر غلط گذشته را طی کنند…کسی که دل در گرو نظام دارد نمی تواند در «نقد قدرت» به دروغ، تهمت، اهانت و تشویش اذهان دست یازد. اگر کسی در نقد قدرت مسیر اهانت، دروغ و تهمت را بپیماید مفهوم آن، شجاعت ناقد نیست. معنای آن تبلیغ و ترویج آنارشیسم و لات بازی سیاسی است.آقای علی مطهری نماینده شجاعی است. به همین دلیل در انتخابات نهمین دوره قانونگذاری مجلس به طور نسبی مورد اقبال مردم قرار گرفت و مجددا به مجلس راه یافت. نقد او از دولت در خصوص رفتار سیاسی، فرهنگی صاحب منصبان تحسین برانگیز است اما او نباید این نقد را آلوده به عباراتی کند که افاده اهانت و نشر اکاذیب از آن شود”.