دیدار مهدی کروبی با خانواده‌ سوگوار

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» چهار روز پس از درگذشت خواهر

مهدی کروبی٬ یکی از دو رهبر در حصر جنبش سبز٬ چهار روز پس از درگذشت خواهرش زینب کروبی، با خانواده‌ خود دیدار کرد.

آن‌گونه که وب‌سایت سحام‌نیوز٬ متعلق به حزب اعتمادملی نوشته این دیدار با حضور ماموران امنیتی برگزار شده است. علاوه بر اعضای خانواده‌ی زینب کروبی٬ دو تن از خواهران وی نیز در این دیدار حضور داشتند.

خانم کروبی٬ اواخر هفته گذشته درگذشت٬ اما ماموران امنیتی به مهدی کروبی اجازه ندادند در مراسم تشییع پیکر خواهر خود حضور پیدا کند. هنوز جزئیات بیشتری از این دیدار و سخنان احتمالی مهدی کروبی منتشر نشده است.

همزمان، محمدتقی کروبی - فرزند مهدی کروبی - در یادداشتی٬‌ برخی از مسوولان حکومتی را “انقلابی‌های انقلاب ندیده و جنگ‌طلبان جنگ نکرده” نامید که “اصلاح‌طلبی و نفی ظلم و استبداد را فتنه و امر به معروف و نهی از منکر را تشویش اذهان عمومی” نام می‌نهند و افزود: “به‌راستی چه کسی می‌توانست پیش‌بینی کند که یکی از پیشگامان انقلاب و مبارزه به جرم دفاع از مظلوم و تقبیح ظلم و ظالم در حبس قرار گیرد و نتواند برای شرکت در مراسم سوگواری دو خواهرش که اتفاقا هر دو آنان افتخار مادر شهید بودن را داشتند، شرکت کند… مگر می‌توان از قدمای پاک‌نهاد انقلاب که خود را به تباهی و فساد نیالودند جز مقاومت در برابر ظلم وتعدی و تلاش در جهت اصلاح را انتظار داشت؟ در خلال ۱۷ ماه حبس غیر قانونی پدرم دو گوهر گرانبهای خانواده کروبیان را از دست دادیم و پدر از بدیهی‌ترین حق خود یعنی شرکت در مراسم ختم عزیزان خود محروم شد”.

سال گذشته مقامات امنیتی و قضایی به میرحسین موسوی نیز اجازه نداده بودند در روزهای آخر عمر پدر خود٬ بر بستر وی حاضر شود. وی پس از مرگ پدرش - که پسردایی پدر رهبر جمهوری‌اسلامی بود - اجازه یافت چند ساعتی بر سر جنازه او حاضر شود.

 پس از مرگ خواهر مهدی کروبی٬ بسیاری از شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی٬ با ارسال پیام‌هایی٬ به وی تسلیت گفتند.

سیدحسن خمینی٬ نوه‌ی بنیانگذار جمهوری اسلامی٬ یوسف صانعی و اسدالله بیات از مراجع تقلید٬ علی‌محمد دستغیب٬ نماینده‌ی معترض مجلس خبرگان٬ خانواده‌ی آیت‌الله منتظری٬ سیدمحمد خاتمی و ‌محسن کدیور از جمله شخصیت هایی بودند که به کروبی تسلیت گفتند.

اسدالله بیات زنجانی، در پیام خود به مهدی کروبی، خواهر وی را سند افتخاری دیگر برای خاندان کروبی دانست و همزمان با تصریح به “غیر شرعی و غیر قانونی بودن حصر و حبس شیخ مهدی کروبی و همراهان بزرگوارش”، برای “شکسته شدن این حصر و حبس” دعا کرد.

 یوسف صانعی نیز در پیام تسلیت کوتاه خود، کروبی را “برادر مظلوم و در بند و حصر” نامید.

 محسن کدیور نیز در پیام تسلیت خود به این رهبر جنبش سبز، ضمن ابراز تاسف عمیق خود از تداوم حصر و حبس خانگی وی با گذشت بیش از ۵۰۰ روز، ادامه این حصر را “مایه روسیاهی” نظامی ذکر کرد که “نه جمهوری است و نه اسلامی”.

خانواده‌ی آیت‌الله منتظری در پیام خود با آرزوی اتمام حصر کروبی و موسوی٬ نوشتند: “ان شاء الله مسئولین با رحلت این بانوی فداکار، مرگ را یقین کنند و در رفتار خود تجدید نظر نمایند و رفتار قهرآمیز با مخالفین سیاسی خود و منتقدین را پایان دهند”.

علی‌محمد دستغیب نیز در پیام تسلیت خود خواستار رفع حصر و حبس مهدی کروبی٬ میرحسین موسوی و زهرا رهنورد شد.

سیدمحمد خاتمی اما در پیام خود خطاب به کروبی٬ بدون اشاره به حصر وی نوشت: “برای جناب عالی طول عمر با عزت توأم با توفیق روزافزون خدمت به انقلاب، اسلام و ایران طلب می کنم و از او می خواهم که گشاینده گره‌ها و تنگناها در جهت تأمین آرمان های انقلاب و برخورداری جامعه شریف ما از توان و شایستگی همه فرزندان برومند اسلام و ایران باشد”.

هنوز خبری درباره صدور پیام تسلیت از سوی کسانی چون هاشمی‌رفسنجانی خطاب به مهدی کروبی منتشر نشده است.

سازمان دانش‌آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت)٬ سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران٬ سازمان دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال٬ مجمع مدرسین و محققین حوزه‌ علمیه قم و شورای هماهنگی راه سبز امید از جمله‌ی گروه‌هایی بودند که خطاب به کروبی پیام تسلیت صادر کردند.

سازمان ادوار تحکیم وحدت٬ در پیام خود خطاب به کروبی نوشت: “شرایط دشوار به سبب بازداشت خانگی شما و ممانعت از حضورتان در مراسم تشییع خواهر بزرگوارتان و همچنین محدودیت‌های شدید اعمال شده برای خانواده کروبی، تاثر و تالم این فقدان را دوچندان کرده است”.

شاخه خارج از کشور سازمان مجاهدین انقلاب نیز با اشاره به “ستم حصر و حبس” مهدی کروبی و میرحسین موسوی٬ نوشت که “در روز حساب خودکامگان قدرت‌پرست در محضر پروردگار شرمسار.. و سرافکنده” خواهند شد.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در پیام تسلیت خود خواستار “رفع حصر و حبس” از کروبی و موسوی شد؛نکته‌ای که در پیام دانش‌آموختگان لیبرال نیز وجود داشت: “حصر غیرقانونی و توجیه‌ناپذیر شما و عدم موافقت با حضورتان در مراسم سوگواری، بار دیگر، درماندگی و ضعف سردمداران جمهوری اسلامی را آشکار ساخت”.

شورای هماهنگی راه سبز امید نیز در پیام تسلیت خود٬ نوشت: “حاکمان که به‌خوبی از فقدان مشروعیت دموکراتیک خود اطلاع دارند، چنان از حضور رهبران محبوس و زندانیان جنبش سبز در مجامع عمومی در هراس‌اند که ابتدایی‌ترین و معمولی‌ترین مناسبات اجتماعی (ازجمله شرکت در مراسم ترحیم) را رعایت نمی‌کنند”.

پیام‌های تسلیت خطاب به کروبی در حالی صادر شده است که سال گذشته٬ صدور پیام‌های مشابه برای میرحسین موسوی باواکنش اصول‌گرایان روبه‌رو شده بود. علی سعیدی نماینده‌ی ولی‌فقیه در سپاه پاسداران و یدالله جوانی٬ رییس سابق دفتر سیاسی سپاه٬ از جمله افرادی بودند که به انتقاد از صدور پیام تسلیت برای میرحسین موسوی پرداخته بودند.

مهدی کروبی٬ میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از ۲۵ بهمن سال ۸۹ تاکنون در حصر به سر می‌برند. آن‌ها در این مدت تحت نظر نیروهای امنیتی بوده و ملاقات‌های معدودی را با اعضای خانواده‌ی خود داشته‌اند.

پیش از این عکس‌هایی از محل حصر کروبی منتشر شده بود. در این عکس‌ها مکان کوچکی که وی در آن روزها را گذرانده بود٬ دیده می‌شد. در اواسط فروردین ماه هم اعلام شد که ماموران امنیتی، مهدی کروبی را با خود به شهر کاشان و حمام فین برده‌اند.

در یکی از آخرین ملاقات‌های کروبی با اعضای خانواده‌ی خود٬ مشخص شده بود که وی به تازگی از حقوقی چون “اجازه باز کردن پنجره برای دسترسی به هوای آزاد، قدم زدن در پارکینگ ساختمان و نیز امکان قفل در آپارتمان” برخوردار شده است.

گرامی مقدم درباره محل حصر کروبی نیز گفته بود: “آقای کروبی در یک آپارتمانی حصر است که اجاره آن را خانواده آقای کروبی پرداخت می‌کنند و واقعا بدعت عجیبی است که زندانی بایستی خود اجاره محل حصر را بپردازد. این شرایط حبس خانگی آقای کروبی و همچنین آقای موسوی و خانم رهنورد هیچ مبنای حقوقی ندارد و صرفا سلیقه حاکمیت است”.