انتخابات ناموس نظام شد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» اصلاح‌طلبان، لیاقت حضور در انتخابات را ندارند

با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات مجلس نهم، تهدیدات اصول‌گرایان نسبت به حضور گروه‌های اصلاح‌طلب در انتخابات فزونی می‌گیرد. در آخرین نمونه از این دست، محمدجواد لاریجانی اصلاح‌طلبان را فاقد “لیاقت حضور در انتخابات” دانسته و آن‌ها را “دشمن دموکراسی” خوانده است. در همین حال یک نماینده دیگر مجلس نیز شرط حضور در انتخابات را “مرزبندی با فتنه” تعیین کرده است.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو رهبر جنبش سبز، با “تداوم وضعیت فعلی”، حضور در انتخابات را منتفی دانسته اند. مجتبی واحدی مشاور مهدی کروبی نیز بر تحریم انتخابات تاکید ورزیده و اردشیرامیرارجمند، مشاور میرحسین موسوی، تاکید کرده  جنبش سبز تنها در صورت برآورده شدن برخی شروط حاضر به شرکت در انتخابات است.

 

اصلاح‌طلبان؛ “دشمنان دموکراسی”

محمدجواد لاریجانی، که در حال حاضر دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه است، در یک گفت‌وگوی تفصیلی با خبرگزاری فارس، به بحث انتخابات، اعتراضات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری 88 و مواضع برخی اصول‌گرایان و بررسی وضعیت سیاسی کشور پرداخته است.

وی در این گفتگو از انتخابات به عنوان “ناموس نظام” یاد کرده و درباره اصلاح‌طلبان گفته است: “این خط سیاسی هم یک خط انحرافی است و هم یک خط کاملا فرصت طلب و دشمن دموکراسی محسوب می‌‌شود. منحرف است به خاطر اینکه اینها می‌گویند ما به قانون اساسی و امام(ره) علاقه داریم و آشکارا طرفدار نظام سکولار هستند البته ممکن است که 2 نفر در مجلس و جاهای دیگر برچسب این خط را داشته باشند و خودشان به نظام اسلامی معتقد باشند اما این کافی نیست”.

وی اصلاح‌طلبان را جریانی توصیف کرده که در دهه اول جمهوری‌اسلامی “عربده‌های ضدامپریالیستی آن‌ها تا کره مریخ می‌رفت” و  افزوده است: “خط اصلاح طلبی در ایران خطی منحرف از لحاظ دینی، فرصت طلب از لحاظ سیاسی و دشمن دموکراسی است؛ پس به نظر بنده آنها لیاقت شرکت در انتخابات را ندارند. من مخالف این هستم که بعضی از دوستان ما به صورتی صحبت کنند که آنها را به این اقدام (شرکت در انتخابات) تشویق کنند. این گروه‌های سیاسی که ویژگی‌های ذکر شده را دارند لیاقت حضور در  انتخابات را ندارند”.

وی همچنین عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات را باعث پرشورتر شدن انتخابات دانسته و گفته است: “انتخابات ما بدون جریان اصلاح طلبی، انتخابات پرشوری خواهد بود. نباید تصور کرد که حتما بایستی اصلاح طلبان در انتخابات حضور داشته باشند؛ البته ممکن است کسی که در داخل اصلاح طلبی باشد اما به صورت مبنایی به مسائلی که به عنوان ماهیت اصلاح طلبان گفته شد پایبند نباشد یعنی طرفدار نظام، ولایت فقیه و دموکراسی باشد. این افراد به طور قانونی می‌توانند در انتخابات شرکت کنند و منظور من در این خصوص جریان اصلاح طلبی است که این جریان را جریانی منحرف، فرصت‌طلب و ضددموکراسی می‌بینم و قطعا انتخابات ما بدون آنها پررنگ‌تر خواهد بود. آنها چیزی به انتخابات اضافه نمی‌کنند بنابراین ما نباید در این زمینه دل خوش کنیم و ناز کسی را بکشیم که در انتخابات وارد شود”.

 

“تجربه تلخ مجلس ششم”

در همین حال روز گذشته، دو نماینده مجلس نیز به اظهارنظر درباره انتخابات پرداختند. علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، با اشاره به تجربه مجلس ششم و اظهار تاسف از “عملکرد افراطی اصلاح‌طلبان” گفته است: “ ملت ایران تجربه تلخ مجلس ششم را فراموش نکرده و به هیچ وجه گذشته بد تکرار نخواهد شد. اغلب کسانی که در دوره مجلس ششم وارد مجلس شدند اعتقادی به مبانی انقلاب اسلامی نداشتند و وقتی این التزام وجود نداشته باشد، ممکن است دست به هر کاری بزنند که در شأن کشور اسلامی نیست و حتی علیه نظام اسلامی با بیگانگان نیز هم‌پیاله شوند”.

در همین حال، زهره الهیان نیز “شرط حضور افراد در انتخابات اعلام مواضع شفاف در برابر فتنه‌گران” دانسته و گفته است: “هر فرد، گروه و جریانی که قصد شرکت و صلاحیت نامزدی در انتخابات را دارد باید راه خود را از فتنه‌گران و بیگانگان جدا کرده و مواضع شفاف و روشنی نسبت به آنها اتخاذ کند”.

اصول‌گرایان از اعتراضات رخ داده پس از انتخابات ریاست جمهوری در خرداد 88 با نام فتنه یاد می‌کنند.

الهیان همچنین افزوده است: “فتنه‌گران فراموش کرده اند که اساسی‌ترین نقش را در ایجاد ناامنی و تخریب اموال عمومی داشتند و خواسته یا ناخواسته به سرویس‌های اطلاعاتی بیگانگان متصل بودند. فتنه‌افروزان در جهت خواست دشمنان قدم برداشته و عاملی برای پیاده کردن اهداف نظام سلطه در جمهوری اسلامی ایران و براندازی نظام اسلامی شدند؛ بر همین اساس اینگونه افراد و عناصری که در این جریان دست داشتند، صلاحیت ورود به انتخابات را که سرمایه ملی و پشتوانه اقتدار نظام اسلامی ایران است، ندارند”.

 

مواضع اصلاح‌طلبان درباره انتخابات

سخنان برادر رؤسای مجلس و قوه قضائیه، درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس در حالی مطرح می شود که میرحسین موسوی و مهدی کروبی، صراحتا حضور در انتخابات در شرایط فعلی را نفی کرده اند.

اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتمادملی، درباره نظر کروبی پیرامون بحث انتخابات، اعلام کرده بود: “درگفت وگویی که با فرزند ارشد آقای کروبی داشتم، ایشان اظهار داشتند درملاقات با پدرم درمورد انتخابات از ایشان سوال کردم و آقای کروبی پاسخ داد درحال حاضر نظر خاصی ندارم و سپس دیدگاه های جریان خودمان [اصلاح طلبان] وافراد منتسب به حکومت را برای حاج آقا بازگو کردم. ایشان ضمن تائید، فرمودند: من هم از سخنرانی مقامات نظام که از صداو سیما پخش شد استنباطم این است که جایی برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات نیست و فقط رقابت بین اصول گرایان است”.

میرحسین موسوی در آخرین دیدار با خانواده خود، در روز عید فطر، درباره وضعیت فعلی و انتخابات، با اشاره به این مساله که “آینده روشن است”، اضافه کرده بود: “با توجه به تداوم وضعیت فعلی نمی‌توان امیدی به انتخابات و شرکت در آن داشت”.

مجتبی واحدی، مشاور مهدی کروبی نیز بارها بر تحریم انتخابات تاکید کرده و گفته است: “این‌که از دو سال گذشته که بحث تقلب در انتخابات همراه با استنادات مطرح شد٬ چه تغییری در رفتار و گفتار حاکمیت به وجود آمده که اکنون می‌خواهیم با همان افراد و ترکیب – که در گفتار و رفتار خشن‌تر هم شده‌اند – در انتخابات شرکت کنیم. سوال دوم هم این بود که با چه هدفی می‌خواهیم در انتخابات شرکت کنیم؟ چون در هیچ‌جای دنیا٬‌ انتخابات بالذات هدف نیست٬ انتخابات وسیله‌ای است برای رسیدن به یک هدف”.

شورای هماهنگی راه سبز امید نیز تاکنون دو بیانیه درباره انتخابات مجلس نهم صادر و در آن شرایطی را برای حضور در انتخابات اعلام کرده است. شرایطی چون آزادی تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی، آزادی رسانه‌ها و احزاب و حذف نظارت استصوابی از جمله شروط مطرح شده توسط این شورا برای حضور در انتخابات است.

سیدمحمد خاتمی، رییس‌جمهور دوران اصلاحات نیز، سال گذشته از سه شرط اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات سخن گفته و برگزاری انتخابات بدون این شروط را غیرممکن دانسته بود. تضمین برگزاری انتخابات سالم و آزاد و عادلانه، آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی و آزادی احزاب و رسانه‌ها از جمله شروط مطرح شده توسط خاتمی بودند.

چند ماه پیش سایت خبری میهن، یک سخنرانی منتشر نشده از خاتمی در جمع جوانان استان گیلان را منتشر کرده بود که وی حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات بدون برآورده شدن این شروط را منتفی اعلام کرده بود. خاتمی در این سخنرانی ابراز عقیده کرده بود که “پس از انتخابات سال 84 ریاست جمهوری، اصلاح طلبان نباید در انتخابات دیگری شرکت می‌کردند”.

گرچه هنوز چند ماهی به موعد برگزاری انتخابات مجلس نهم باقی مانده، اما درگیری‌ میان دو جناح اصلی درباره اصل مشارکت و یا چگونگی آن مدت هاست که آغاز شده است.