اعتراض رسانه ها و مردم به نمایندگان

نویسنده
فیروزه متین

» پخش مذاکرات علنی مجلس موجب آبروریزی

از آنجا که مشروح مذاکرات مجلس ایران در دو روز گذشته از تلویزیون رسمی حکومت ایران پخش شده، رفتارها و برخی اقدامات نمایندگان در داخل صحن علنی با تعجب مردم و البته برخی چهره ها مواجه شده تا حدی که پرویز پرستویی، بازیگر سینما خواستار “جلوگیری از این آبروریزی” شده و سایت مشرق هم خواستار رعایت بیشتر نمایندگان در روزهایی که مذاکرات به صورت تصویری پخش می شود، شده است.

بر اساس این گزارش، بسیاری از شهروندان تا کنون مشروح مذاکرات مجلس را تنها از طریق رادیو پی می گرفتند، اما طی دو روز گذشته که بحث رای اعتماد در مجلس جریان دارد، توانسته اند از طریق تلویزیون شاهد رفتارهای نمایندگانی باشند که هیچ شباهتی بین آنها با نمایندگان کشورهای متمدن نیست.تجمع و تحرک در حین سخنرانی ها، بی نظمی در صحن علنی، شوخی های فیزیکی رکیک با یکدیگر، درگیری های فیزیکی و لفظی، کشیدن کاغذ از زیر دست یکدیگر، هل دادن و شاخ گذاشتن برای یکدیگر و…، آنهم در شرایطی که می دانند تصویرشان از طریق تلویزیون در حال پخش شدن است، واکنش های متعدد مردم را در سایت های خبری و شبکه های اجتماعی در پی داشته است.

پرویز پرستویی، بازیگر سینما در گفت و گو با فرارو در باره این رفتارها چنین گفته است: “من گلایه‌ای ازاین جلسات که این روزها به صورت مستقیم از تلویزیون برای سراسر دنیا پخش می‌شود، دارم”.وی افزود: “متاسفانه می‌بینم رئیس جمهوری که با رأی مردم انتخاب شده در مجلس حضور دارد و وزرا درباره‌ی برنامه‌شان توضیح می‌دهند اما بسیاری از این نمایندگان که از طرف مردم در آن‌جا حضور دارند، هیچ توجهی ندارند و مدام گرم صحبت‌ کردن و راه رفتن هستند”.

او می گوید: “چنین تصاویری را یک آبروریزی است. از آقای لاریجانی به عنوان رئیس مجلس توقع دارم که این افراد را از جلسه بیرون کنند و به این نمایندگان می‌گویم اگر به خودتان احترام نمی‌گذارید حداقل به مردمی که به شما رأی دادند، احترام بگذارید. هر کلمه‌ی این وزرا سرنوشت‌ساز است. شما گوش نمی‌کنید و بعد مشکلات به وجود می‌آید، حداقل به مردم بی‌احترامی نکنید”.

سخنان پرستویی، پس از آن منتشر شده که در تصاویر تلویزیونی، ایرج ندیمی، نماینده مازندران در مجلس با یک تبلت، عکس یک دیگر از نمایندگان را بین دیگران چرخانده و با صدای بلند در حین نطق وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی نشانشان می داد تا حدی که با واکنش علی لاریجانی مواجه شده است.علاوه بر این، درگیری نادر قاضی پور، نماینده ارومیه با جهانگیرزاده در زمان مخالفت وی با وزیر پیشنهادی بهداشت نیز باعث تعجب بینندگان شده است.

درگیری شدید این دو نماینده تا حدی بود که الفاظ رکیک و نیز حرکات دست به معنای “بیا پایین” از تلویزیون ایران پخش شده و شبکه خبر برای چندثانیه ناچار به قطع برنامه شد.

بر اساس این گزارش، رفتار های غیر مدنی نمایندگان، صدای سایت مشرق را هم در آورده به طوری که در یادداشتی، نوشته است: “نمی‌دانیم عدم توجه نمایندگان مجلس نهم به مصالح نظام و استیضاح بی‌مورد وزیر کار و رفاه و تأمین اجتماعی را عصاره فضائل ملت بدانیم یا دعوت بی‌مبنا و بی‌نتیجه مجلس برای طرح سوال از رئیس دولت دهم را عصاره فضائل ملت معنا کنیم!هنوز نمی‌دانیم تهمت‌ها، بهتان‌ها و ناسزاهای بعضی از نمایندگان مجلس به اشخاص و حتی به خود نمایندگان را عصاره فضائل ملت بدانیم یا ورود بعضی از نمایندگان به لابی‌ها و زد و بندهای سیاسی اقتصادی را عصاره فضائل ملت بنامیم!”.

مشرق می افزاید: “علی‌الظاهر قرار است عصاره فضائل ملت به جای شیرین کردن کام مردم نجیب و درد کشیده، تلخ‌کامی را به آنها هدیه دهند.مردم نجیب ایران شاهد اختلافات، توهین‌ها و افشاگری‌هایی بودند که نه تنها هیچ سودی به حال وضعیت معیشتشان نداشت بلکه سبب شد احساس کنند که نمایندگانی که اینگونه اصول ابتدایی و اولیه اخلاق، خرد، حکمت و شرع را رعایت نمی‌کنند، چگونه ممکن است از حقوقشان حمایت کنند؟مردم ایران به این فکر می‌کنند نماینده‌ای که هنوز نمی‌تواند بدون فحش و توهین به اشخاص غایب، با استدلال و منطق حرف خود را بزند، چگونه می‌تواند از حق مردم دفاع کند؟”.

این یادداشت در پایان آورده است: “می‌گویند اگر در فضای بسته‌ای که جمعیتی حضور دارند، یک یا دو نفر اقدام به استعمال دخانیات کنند، تمام فضا آلوده می‌شود و مابقی افرادی که دخانیات مصرف نمی‌کنند به آتش این اقلیت می‌سوزند.نمی‌دانیم نمایندگان اصولگرای مجلس نهم متوجه هستند که هر اتفاق خوب و بدی که در مجلس رخ دهد، در نگاه مردمی به عنوان مجلس اصولگرا معرفی می‌شود، یا نه؟علی‌الظاهر دوستان اصولگرای مجلس نهم اعم از فراکسیون پیروان رهبری و فراکسیون اصولگرای مجلس، هنوز نفهمیده‌اند که بواسطه قدرت‌طلبی بعضی از نامزدهای اصولگرایی در انتخابات ریاست جمهوری، مردم به این نتیجه رسیدند که در حال حاضر نمی‌شود به نامزدهای اصولگرا اعتماد کرد.تمامی اصولگراهای مجلس بدانند مردم ایران در حال حاضر به این فکر می‌کنند مجلسی که اکثریت آن را اصولگراها تشکیل می‌دهند و اینهمه با هم اختلاف دارند، چگونه می‌توانند مشکلات اقتصادی کشور را حل کنند؟ تمامی اصولگراهای مجلس بدانند مردم ایران در حال حاضر به این فکر می‌کنند که اصولگراهایی که در مجلس نهم علیه یکدیگر به ناسزاگویی و افشاگری‌های بی مورد، بی مبنا و غیر شرعی روی آورده‌اند، چگونه می‌توانند با یکدیگر برای حل معضلات نظام همکاری کنند؟اصولگرایان بدانند که تقریبا دو سال دیگر فرصت دارند که اعتماد مردم به اصولگرایی را تقویت کنند و گرنه باید منتظر باشند که مجلس دهم با قاطعیت آراء مردمی در دستان دیگر گروه‌ها از جمله اصلاح‌طلبان قرار بگیرد”.

رفتار نمایندگان حتی صدای روزنامه اصولگرای جمهوری اسلامی را هم درآورد، سایت فرارو، نیز کامنت مخاطبان خود در زیر گزارش تصویری اش از حواشی جلسه دیروز مجلس را بازتاب داده است: “تا کی این نماینده می خواهند با داد و بیداد و قلدری حرف خود را به کرسی بنشانند.وای بر ما اگر اینها نماینده ی ما باشند… آدم شک میکنه بعضی از این آقایون نماینده مردم باشن!!!!… خدایا توبه!… واقعا این دست نماینده ها با این روحیات میتونن درکی از شرایط مردم داشته باشند؟… دارن صفا میکنن و…”. گفتنی ست، درگیری های روز اول موجب شد تا پس از ساعت ۶ بعد از ظهر، محمدرضا باهنر، از خبرنگاران درخواست کند که خبرنگاران جلسه علنی را ترک کنند تا او “نکاتی” را به نمایندگان گوشزد کند. یک خبرنگار پارلمانی در پیج خود در فیس بوک در اینباره خبر داده است:” وی خطاب به نمایندگان گفته است که رفتارشان و گفتارشان را در روزهای رای اعتماد کنترل کنند چرا که آیت الله خامنه ای این مراسم را مشاهده می کند. جالب آنکه باهنر نگفت که مردم دارند تلویزیون را نگاه می کنند”.

بر اساس این گزارش، چهار تن از نمایندگان مجلس با اصرار بر تذکر آیین نامه ای، از رفتار خود و همکارانشان در صحن علنی عذر خواهی کردند و خواستار توقف پخش تلویزیونی مذاکرات و یا اصلاح رفتار ها شدند.