آقای نماینده محترم٬ گوش کن!

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» درگیری‌های مجلس و وزرا ادامه دارد

دومین روز از جلسه بررسی و رای اعتماد به اعضای کابینه حسن روحانی٬ گرچه باز هم شاهد بروز ناآرامی و درگیری در مجلس بود، اما سخنان سه تن از وزیران پیشنهادی روحانی، جو نگرانی از سرنوشت کابینه آینده را تسکین داد. گزارش ها نشان می دهد مردم با استقبال از پخش زنده مجلس از رادیو و تلویزیون در مجامع عمومی به بحث درباره نامزدها و اظهار نظر نمایندگان مشغول بودند. همزمان انتقاد وسیع روزنامه های روز سه شنبه از ناسزاها و تهمت های نمایندگان مجلس نیز گویا اثربخش بود.

ناظرانی که تمام ساعت های جلسه به وزیران پیشنهادی حسن روحانی را دنبال کردند معتقدند: تذکر‌های متعدد علی لاریجانی به نمایندگان برای قرار گرفتن در صندلی‌های خود٬ اعتراض ناطقان به نمایندگان مجلس و فریادهایی نظیر “آقای نماینده محترم٬ گوش کن” نشان می داد که با وجود آن که نمایندگان معترض و جنجالی از واکنش رهبر جمهوری اسلامی ترسانده شدند اما بی نظمی ها در جلسه سه شنبه هم ادامه داشت.

روز دوشنبه٬ و پس از درگیری‌های رخ داده در صحن علنی مجلس٬ محمدرضا باهنر٬ از خبرنگاران خواست تا جلسه را ترک کنند تا وی با نمایندگان صحبت کند. گفته می‌شود که وی از نمایندگان دعوت کرده تا شان مجلس را رعایت کنند زیرا رهبر جمهوری‌اسلامی این جلسات را به شکل زنده مشاهده می‌کند.

روز گذشته نمایندگان موافق و مخالف٬ پیرامون محمدعلی نجفی٬ وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش٬ محمود واعظی وزیر پیشنهادی ارتباطات، محمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات، علی طیب‌نیا وزیر پیشنهادی امور اقتصادی، محمد جواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه و حسن قاضی زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت سخن گفتند و این وزرا نیز به دفاع از خود پرداختند.

در این میان محمدعلی نجفی٬ محمدجواد ظریف و محمود علوی شاهد بیشترین حجم مخالفت‌ها از سوی نمایندگان بودند. نجفی از سوی برخی نمایندگان به دست داشتن در “فتنه” متهم شد و برخی نمایندگان با برشمردن برخی از اقدامات وی در سال ۸۸ را به نداشتن صلاحیت متهم کردند.

نجفی خود اما گفت که در هیچ‌یک از راه‌پیمایی‌هایی بعد از انتخابات شرکت نکرده٬ در جلسه نمایندگان کاندیداها با آیت‌الله خامنه‌ای به دعوت دفتر رهبر جمهوری‌اسلامی و نه به عنوان عضو یک ستاد انتخاباتی شرکت کرده و قصد داشته است که “خواستیم این فتنه را خاموش کنیم، اما عده‌ای آمدند و بنزین روی آتش آن ریختند”.

محمود علوی٬ وزیر پیشنهادی اطلاعات هم از سوی نمایندگان مخالف٬ فردی معرفی شد که سابقه کار اطلاعاتی و امنیتی ندارد. حمید رسایی دلایل مخالفت خود با علوی را “دوبار ردصلاحیت وی از سوی شورای نگهبان٬ آشنا نبودن با حوزه مسوولیت٬ روحیه لابی‌گری و امکان فریب خوردن” دانست.

علوی خود اما به شرح سابقه‌اش در تدوین قانون وزارت اطلاعات٬‌ حضورش در سازمان‌های عقیدتی و سیاسی وزارت دفاع و ارتش و همچنین سابقه‌اش در مجلس اشاره کرد. وی ردصلاحیت خود در انتخابات مجلس را نیز ناشی از “پرونده‌سازی” خواند٬ گفت که یکی از اعضای شورای نگهبان پس از بررسی مجدد پرونده وی٬ متوجه شده است که مستندی برای ردصلاحیت او وجود ندارد و رهبر جمهوری‌اسلامی از وی دل‌جویی کرده است.

علوی همچنین وعده داد که وزارت اطلاعات اقدام به پرونده‌سازی نکند٬ به حوزه خصوصی افراد احترام بگذارد و کاری کند که نام وزارت اطلاعات٬ برای مردم آرام‌بخش شود. وی همچنین از ارجحیت امنیت نرم بر امنیت سخت سخن گفت.

محمدجواد ظریف٬ از دیگر وزرای پیشنهادی بود که حضور وی در کابینه با اعتراض نمایندگان مواجه شد. تحصیلات ظریف در آمریکا٬ رابطه‌اش با برخی مقام‌های دولت فعلی آمریکا و مواضع‌اش با انتقاد نمایندگان مواجه شد.

وی ابتدا به تشریح برخی دیدگاه‌های خود پرداخت و گفت: “دولت فقط باید یک سیاست خارجی داشته باشد زیرا هیچ دولتی نمی‌تواند با بیش از یک سیاست خارجی کارش را در این دنیای پرآشوب به پیش ببرد. به همین دلیل است قانون، سیاست خارجی را در اختیار رهبری قرار داده است تا از دعواهای جناحی به دور باشد”.

وی همچنین ضمن تاکید بر لزوم ایجاد اعتماد متقابل میان ایران و دیگر کشورها٬ چنین اظهارنظر کرد: “اعتماد نمی‌تواند یکسویه باشد بلکه دوسویه است، جهان باید اعتماد مردم بزرگ ما را به خود کسب کند. هدف سیاست خارجی، دفاع عزتمند، خودباورانه و هوشمندانه از منافع و مصالح کشور است با زبانی متقاعدکننده و رفتاری متین و حکمت‌آمیز”.

ظریف پیرامون برنامه خود و دولت روحانی برای سیاست بین‌الملل گفت: “ما با ایجاد فرصت و کاهش تهدید دایره دوستان را در منطقه و جهان گسترش می‌دهیم و با باور به توان خود آمادگی داریم که دیگر کنش‌گران صحنه سیاست خارجی را به روابط عادلانه و مبتنی بر همکاری متقابل با ایران وادار کنیم”.

وی همچنین تاکید کرد که همواره تابع نظر رهبر جمهوری اسلامی است: “نقش، سیاست خارجی باید ملی، فراجناحی و بر اساس قانون اساسی تحت نظارت مستقیم مقام معظم رهبری باشد. من همواره در هر مسئولیتی که تاکنون در عرصه سیاست خارجی داشتم این اصل را نصب‌العین قرار داده‌ام و افتخارم این است که در اجرای تدابیر داهیانه رهبری در جنگ تحمیلی، بحران عراق، افغانستان، پرونده هسته‌‌ای و موضوعات دیگر سیاست خارجی کوتاهی نکردم و همواره مورد مرحمت ایشان قرار گرفته‌ام”.

وی همچنین به انتقاد از افرادی پرداخت که هنری کسینجر را استاد راهنمای پایان‌نامه‌های وی معرفی کرده بودند: “من فوق لیسانس را در دانشگاهی در غرب آمریکا گرفتم و دکترا را هفت سال بعد در مرکز آمریکا که دو هزار کیلومتر با قبلی فاصله دارد گرفتم و استاد راهنمای هر کدام از پایان‌نامه‌ها متفاوت است”.

وی به انتقاد از دولت احمدی‌نژاد هم پرداخت: “گرچه دولت نهم علیرغم نظر بزرگان نظام بنده را در ۴۷ سالگی خانه‌نشین کرد و علیرغم اینکه تدریس کتاب درسی نوشته شده توسط خودم را به دانشجویانم سپرد و علیرغم اینکه از چندین دانشگاه معتبر پیشنهاد تدریس دارم ولی با کمال افتخار بیان می‌کنم که در شش سال گذشته فقط در ایران مانده‌ام و حتی یک لحظه هم فکر خروج از ایران را نداشتم”.

محمود واعظی وزیر پیشنهادی ارتباطات هم٬ که دوری‌ بیش از بیست ساله‌اش از این حوزه٬ با انتقاد نمایندگان مواجه شد٬ گفت حسن روحانی: “پنج نفر را برای وزارت ارتباطات در نظر داشت و وقتی من برای وزیر پیشنهادی انتخاب شدم، ابتکاری زدم و از هر پنج نفر از جمله آقای جهانگرد برای نوشتن برنامه‌ام استفاده کردم”.

علی طیب نیا، وزیر پیشنهادی اقتصاد هم گفت که حداقل کردن اثر نوسانی درآمد نفت بر بودجه دولت، تخصیص درآمد نفت به زیرساخت‌های مولد، تقویت نقش و استقلال بانک مرکزی، کنترل تورم از طریق کنترل نقدینگی، کنترل پایه پولی، کاهش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، هدایت پس انداز خانواده ها به سمت تولید و تشکیل بازار اوراق رهنی از برنامه های اصلی دولت است.

حسن قاضی زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت، آخرین نفری بود که صلاحیت او در دومین روز مورد بررسی قرار گرفت. نمایندگان مخالف او درباره ثروت قاضی زاده هاشمی سئوال داشتند و در برابر مدافع او گفت که او به عنوان یک پزشک متخصص درآمدهای خود را صرف امور خیریه کرده و با پذیرفتن مسئولیت وزارت، عملا از فضای تحقیق و پژوهش که به گفته او بسیار در آن موفق است، دور خواهد ماند.

هاشمی گفت که هفتاد درصد پزشکان ایران گفته اند حاضرند به رایگان در مناطق محروم خدمت کنند. او گفت “باید جامعه پزشکی را با خود همراه کنیم. باید با پدیده شوم مطالبه تعرفه های غیرواقعی مبارزه کنیم. ما باید تعرفه ها را واقعی کنیم تا خدمات در بخش دولتی بهبود پیدا کند”.

 علی لاریجانی٬ رییس مجلس نهم٬ گفته است٬ کار بررسی وزاری کابینه و جلسه رای‌گیری پیرامون آن‌ها تا روز پنج‌شنبه هفته جاری به طول خواهد انجامید.