پیام دوستی مخالفان جنگ در تل آویو

نویسنده

» گزارش اشترن از دوستی ایرانی ها و اسرائیلی ها

زوفی آلبرس

ناظرانی که رویارویی میان ایران و اسراییل را دنبال می کنند، انتظار هر چیزی به جز این مسأله را داشتند: به مدت چند روز نامه های دوستانه در فضای اینترنت رد و بدل شد. کشمکش میان این دو کشور طی ماه های اخیر بر ترس و واهمه وقوع یک جنگ دامن زده. آیا اسراییل تأسیسات اتمی ایران را بمباران خواهد کرد؟ آیا ایران پاسخ این حملات را خواهد داد؟ درحالی که اظهارات دولتمردان بنیامین نتانیاهو و محمود احمدی نژاد امیدوار کننده به نظر نمی رسید و فشارها به اوج خود رسیده بود، ناگهان صفحه ای در فیس بوک با این عنوان ظاهر شد: “مردم ایران! ما کشور شما را بمباران نخواهیم کرد. ما شما را دوست داریم.”

گروه کوچکی از شهروندان اسراییلی به منظور نشان دادن این مهم که جهان از آنچه دولتمردان وانمود می کنند متفاوت است، این صفحه را در فیس بوک به هدف پیشبرد صلح و آرامش ایجاد کردند.

به نوشته روزنامه هارتص، ادری رونی و همسرش میچال تامیر در تل آویو به همراه یک گروه دانشجوی طراحی گرافیک از مدرسه پوشپین مهینا آغازگر این حرکت بوده اند. ادری خود خطاب به پدران، مادران، پسرها و دختران ایرانی می گوید: “برای اینکه جنگی بین ما باشد، باید ابتدا از یکدیگر بترسیم و از هم متنفر باشیم. من از شما نمی ترسم و از شما متنفر نیستم. من شما را می شناسم. تاکنون ازطرف هیچ ایرانی صدمه ندیده ام.”

بدین ترتیب این استاد اسراییلی پیام خود را به شهروندان ایرانی رساند. او می گوید: “من به ایرانیان گفتم دوست شان دارم. شاید در نظر برخی، این کار من احمقانه باشد، ولی بی شک نتیجه بخش است.”

 

پاسخ ازسوی ایران

صدها ایرانی ناشناس به این پیام پاسخ دادند: “تو اولین دوست اسراییلی من هستی”، “در خاورمیانه دوستی و مشارکت آغاز شده، نگذارید این روند پایان پذیرد”.

ادری با اشاره به موفقیت کمپین اش می گوید: “در شرایطی که به طور دائم در تهدید و جنگ بسر می بریم، من تصمیم گرفتم با طرف دیگر ارتباط برقرار کنم و ببینم آیا به واقع از من متنفرند.”

این سایت درحال حاضر در حدود ۳۷۰۰ عضو دارد که از آن جمله می توان به ایرانیان بسیاری اشاره کرد که با جملات دوستانه و صلح طلبانه خود اظهارنظر کرده اند. علی رغم نگرانی ایجادکنندگان این صفحه که فکر می کردند هیچ پاسخی دریافت نخواهند کرد، واکنش های ایرانیان بسیار سریع بود: “مردم اسراییل! ما هم شما را دوست داریم. صحبت های شما علی رغم سانسور شدید به ما رسیده است.”“نفرت زاده تبلیغات حکومت است.“ 

ازطرف دیگر، شیمون پرز، رییس جمهور اسراییل در پیامی خطاب به مردم ایران سال نوی ایرانی را تبریک گفت و دو ملت را به صلح و همزیستی فراخواند. درعین حال، ایهود باراک، وزیر دفاع اسراییل، در سفر خود به برلین بار دیگر اظهار داشت که “تمامی گزینه ها روی میز است” و اینکه کشورش ایران اتمی را نخواهد پذیرفت. 

طی ماه های اخیر، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل تهدید کرد که حمله به ایران قریب الوقوع خواهد بود. این درحالی است که او در سفر همین ماه خود به واشنگتن به رییس جمهور اوباما گفت اسراییل این حق را دارد که بدون موافقت ایالات متحده به تأسیسات هسته ای ایران حمله کند.

به هرحال بوسه زوجی که گذرنامه های ایرانی و اسراییلی را بردست دارند از نظرها دور نماند، تا حدی که نمی توانیم آن را با دیگران به اشتراک نگذاریم.

منبع: اشترن، ۲۲ مارس