کسی پاسخگوی بازداشت فرزندانمان نیست

نویسنده
سارا مقدم

» مادر جلوه جواهری در مصاحبه با روز:

گوهر بیات، مادر جلوه جواهری در مصاحبه با روز گفت که خانواده های بازداشت شدگان روز کارگر در تهران، دیروز با حضور در دفتر سخنگوی قوه قضائیه و مقابل دادگاه انقلاب تهران، خواستار پاسخگویی درباره وضعیت نامعلوم فرزندانشان شدند و بی پاسخ برگشتند

وی اظهار داشت: یک شنبه گذشته نامه اعتراضی به دفتر آقای جمشیدی سخنگوی قوه قضائیه برده بودیم. امروز برای گرفتن جواب و پرسیدن از وضعیت فرزندانمان به همراه والدین دیگر بازداشت شدگان، باز هم به دفتر ایشان مراجعه کردیم. اما نه موفق به دیدارشان شدیم و نه پاسخی گرفتیم.

گوهر بیات با اشاره به مراجعاتشان به دفتر مهدی کروبی، دادسرای انقلاب و نامه به دفتر رئیس قوه قضائیه، ادامه می دهد:در این چند روز به هر جا که فکرش را بکنید نامه داده ایم و مراجعه کرده ایم. اما همه بی جواب مانده است. حتا شکایت مرا روزنامه ها درج نکردند. من شکایت داشتم که دختر مرا نیمه شب، بدون حکم و در حضور مادر همسرش و بنده  بازداشت کردند. او را در حالی که برای بردن اموال شوهرش به خانه مراجعه کرده بودند، بازداشت کردند. حتما به این دلیل که او هم جزء اموال همسرش محسوب می شده! جلوه را همراه با کتابها و کامپیوتر و نوشته های کاوه بردند. معنی این کار چیست؟

گوهر بیات که خود مادر دو شهید است، به فعالیت اجتماعی دختر و دامادش  باور داشته و آنها را مایه مباهات جامعه می داند. او می گوید: دخترم من همه زندگی اش را وقف جامعه و مردم کرده است. او هم می توانست مثل خیلی های دیگر فقط به زندگی خودش برسد. ما برای او مردم و کشورش مهمند. او و همسرش جامعه شناسند. آیا دو جامعه شناس می توانند از بطن جامعه، از مردم و دردهای آن بی خبر یا نسبست به آن بی توجه  باشند؟

بیات از تماس تلفنی جلوه در روز گذشته خبر داد و عنوان داشت که همه نگرانی او بی خبری از همسرش است. زیرا مردان بازداشت شده در روز کارگر، هنوز با خانواده هایشان تماسی برقرار نکرده اند.

روز جمعه، اول ماه می، تجمع مسالمت آمیز فعالان جنبش کارگری که به دعوت هفت نهاد و انجمن صنفی – سندیکایی کارگری در پارک لاله تهران برگزار می شد، پیش از شروع این تجمع به خشونت کشیده شد. یک ساعت پیش از شروع تجمع، چند تن از فعالان کمپین یک میلیون امضا از جمله کاوه مظفری، امیر یعقوبعلی، پوریا پوشتاره، نیکزاد زنگنه و طاها ولی زاده نیز بازداشت شدند.در ادامه این رفتار خشونت آمیز پلیس، نیمه شب جلوه جواهری فعال دیگر کمپین یک میلیون امضا نیز در خانه اش بازداشت شد.

دیگر بازداشت شدگان روز کارگر عبارتند از مریم حاج محسن، پروانه قاسمیان، فاطمه شاه نظری، شریفه، محمد فرجی، بهروز خباز، جعفر عظیم زاده، زانیار احمدی، محمد اشرفی، علی رضا تقفی، محسن تقفی، سعید مقدم وسعید یوزی.

سایت تغییر برای برابری نیز روز گذشته در خبری که از خانواده های برخی از بازداشت شدگان منتشر کرد، از وخامت وضع جسمی مریم محسنی خبر داد و نوشت: مریم محسنی در تماس با دخترش رزا فرج اللهی گفته است:  داروهایم را نمی دهند و گوشم به شدت ورم کرده است. هر چقدر در خواست می کنم که مرا به دکتر ببرند و داروهایم را بدهند قبول نمی کنند.

طبق گفته زنان بازداشتی، همه آنان را برای بازجویی به بند 209  و با چشم بند برده بودند. بیشتر بازجوها زن بوده اند. به همه آنها ورقه هایی داده اند که تعهد دهند که دیگر در تجمع غیر قانونی شرکت نمی کنند. به مریم محسنی هم در بازجویی برگه تعهد را داده بودند که او گفته بود: من امضاء نمی کنم چون در تجمع غیر قانونی شرکت نکرده ام و تجمع اول ماه می غیر قانونی نیست.

بعد ازظهر امروز نیز برخی از زنان بازداشتی با خانواده هایشان تماس گرفتند. نیکزاد زنگنه که از بازجویی بازگشته بود در تماس با مادرش گفته است: “امروز از همه بازجویی کردند. من هم توضیح دادم که برای تحقیق دانشگاهی ام در پارک بودم. آنها همچنین ازمن درباره فعالیتم در کمپین سوال کردند که من هم پاسخ دادم و کار در کمپین را علنی و قانونی دانستم”.