بازداشت چهارمین ایرانی ـ آمریکایی

نویسنده
حسین محمدی

» سکوت خانواده؛ تایید رسانه‌ها

وضعیت سیامک نمازی، از تجار نفتی نزدیک به خانواده هاشمی‌رفسنجانی هنوز مشخص نیست: برخی منابع خبر از بازداشت بی‌سر و صدای او در تهران می‌دهند، خانواده و نزدیکان او سکوت کرده‌اند و مقام‌های رسمی نیز حاضر به واکنش مقابل این خبر نیستند.
خبر بازداشت نمازی را نخستین بار وب‌سایت تقاطع - از وب‌سایت‌های نزدیک به سازمان دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران - منتشر کرد. این سایت سی‌ام مهرماه به نقل از “یک منبع موثق” نوشت که نمازی “حدود ده روز قبل با هجوم نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران به منزل خانوادگی‌اش در تهران بازداشت و به بند دو-الف زندان اوین” منتقل شده و از آن زمان ایمیل او نیز در اختیار نیروهای امنیتی قرار دارد.
با وجود انتشار گسترده این خبر در فضای مجازی، منابع رسمی و یا نزدیکان نمازی هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند. گرچه رادیو فردا به نقل از “منابع مطلع” این خبر را تایید کرد. بی‌بی‌سی فارسی هم به نقل از “مقام‌های کاخ سفید و وزارت امورخارجه آمریکا” نوشت که آن‌ها “در حال بررسی گزارش بازداشت احتمالی وی” هستند.
بازداشت نمازی در حالی صورت گرفته که حدود یک ماه پیش وب‌سایت دیلی‌بیست گزارش مفصلی درباره نایاک (شورای ملی ایرانیان آمریکا) منتشر کرده و در آن از نمازی به عنوان یکی از اعضای “خاندان پشت پرده نایاک” نام برده بود.
به نوشته این وب‌سایت سیامک نمازی (فرزند آخرین استان‌دار خوزستان در حکومت پهلوی) به همراه برادر خود (بابک)، به شرکت آتیه بهار پیوست که توسط دختر عمو (پری نمازی) و همسر دختر عموی او (بیژن خواجه‌پور) در زمان ریاست‌جمهوری اکبر هاشمی‌رفسنجانی تاسیس شده بود. شرکتی که به گفته سیامک نمازی چنین فعالیت می‌کرد: “اگر شرکت‌های نفتی می‌خواهند در ایران فعال باشند، باید با یک شریک داخلی رابطه برقرار کند، و این همان‌جایی است که ما وارد می‌شویم تا شریک مناسبی را برای‌شان پیدا کنیم”.
دیلی بیست در گزارش خود اشاره کرده بود که خاندان نمازی رابطه نزدیکی با نایاک (شورای ملی ایرانیان آمریکا)‌ دارد. سازمانی که برای لابی در آمریکا تاسیس شده و به عقیده ناظران سیاسی، نزدیک به جمهوری‌اسلامی است. نایاک از جمله طرفداران برقراری رابطه میان ایران و آمریکا و از مخالفان تحریم‌ علیه ایران است.
سیامک نمازی و تریتا پارسی - رئیس فعلی نایاک - چندین سال پیش مقاله‌ای مشترک درباره امکان برقراری رابطه میان ایران و آمریکا نوشته بودند. مقاله‌ای که در بخشی از آن آمده: “وحشت معرفی شدن به عنوان کارگزار رژیم ایران، مانع مهمی بر سر ورود کامل و به این مبحث [تغییر رویکرد آمریکا نسبت به حکومت ایران] و ایجاد گفتمانی برای آینده‌ی رابطه میان ایران و آمریکا است”.
گرچه هنوز مقام‌های رسمی یا اعضای خانواده و نزدیکان خبر بازداشت نمازی را تایید نکرده‌اند، اما در صورت صحت این خبر، او چهارمین ایرانی - آمریکایی خواهد بود که در حال حاضر در ایران زندانی است.
جیسون رضاییان (روزنامه‌نگار)، امیر حکمتی (عضو سابق نیروی تفنگ‌داران نیروی دریایی آمریکا) و سعید عابدینی (کشیش) سه ایرانی - آمریکایی دیگر هستند که در حال حاضر در ایران زندانی‌اند. رضاییان و حکمتی متهم به جاسوسی علیه جمهوری‌اسلامی و عابدینی متهم به تضعیف امنیت ملی از طریق تبلیغ مسیحیت است.
در ماه‌های گذشته چندین بار برخی از مسئولان جمهوری‌اسلامی از امکان مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا سخن گفته‌اند. این مساله از آن جهت اهمیت دارد که در حال حاضر چند ایرانی نیز در آمریکا به دلیل نقض تحریم‌های بین‌المللی و ملی علیه ایران، زندانی اند.