فریاد شهیدان تاسوعا در وال استریت

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» همزمان با کشته شدن دو بسیجی

دو عضو نیروی بسیج استان سیستان و بلوچستان، که یکی از آنها فرماندهی یکی از پایگاه های بسیج را به عهده داشته، روز یکشنبه در جنوب این استان کشته شد‌ند. این خبر یک روز پس از انتشار درخبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از “منابع آگاه”، توسط خبرگزاری فارس و اززبان مسئول روابط عمومی بسیج سیستان و بلوچستان، تائیدشد.

این اقدام که هنوز فرد یا گروهی مسئولیت آن را به عهده نگرفته، همزمان است با سالگرد بمب گذاری انتحاری روز تاسوعا در شهر چاپهار، در استان سیستان و بلوچستان که بر اثر آن بیش از 100 نفر کشته و زخمی شدند؛ حمله ای که گروه جندالله مسئولیت آن را به عهده گرفت و واکنش های تند جهانی به دنبال داشت.

در همین راستا سید محمد موسوی، امام جمعه چابهار دیروز در مراسم سالگرد این حمله انتحاری گفت: “فریاد شهیدان تاسوعای چابهار فقط در این نقطه از میهن اسلامی ایران متمرکز نیست بلکه کاخ های تمامی فراعنه و حکام جور را در عالم می لرزاند و جرقه های آن در وال استریت، منهتن و سایر ایالت های آمریکا و انگلیس مشاهده می شود.”

 

پرسنل جان بر کف بسیج

خبرگزاری فارس، نزدیک به نهادهای امنیتی ـ نظامی، به نقل از مسئول روابط عمومی سپاه سلمان سیستان و بلوچستان اعلام کرد که دو تن از بسیجیان منطقه دمپور ایرانشهر کشته شده اند.

به گفته مقامات رسمی بسیج استان سیستان و بلوچستان این افراد که از آنها به عنوان “از پرسنل جان‌برکف بسیج مستضعفین” یاد شده به دست “تروریست‌ها و خودفروختگان استکبار به شهادت رسیده اند.”

خبرگزاری ایرنا اسامی این دو را حامد توکلی، فرمانده پایگاه نیروی مقاومت بسیج و محمد گل شه بخش از اعضای همین پایگاه اعلام کرده است.

آنطورکه منابع خبری رسمی جمهوری اسلامی اعلام کرده اند این افراد هنگام انجام ماموریت برای تامین امنیت عزاداران در حوالی بخش بمپور ایرانشهر بر اثر رگبار گلوله “اشرار مسلح به فیض شهادت” رسیده اند.

تا کنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حادثه را به عهده نگرفته اما خبرگزاری فارس اعلام کرده است “نیروهای انتظامی و امنیتی استان در حال پیگیری و شناسایی عوامل حادثه تروریستی روز گذشته هستند.”

مسئول روابط عمومی سپاه سلمان سیستان و بلوچستان در این مورد گفته است: “کسانی که از وحدت شیعه و سنی در استان رنج می‌برند و با موج ایجاد شده وحدت در سال‌های اخیر عرصه بر آنها تنگ شده و درصدد دامن‌زدن به این اتحاد هستند. غافل از آنکه مردم همیشه در صحنه سیستان و بلوچستان اعم از شیعه و سنی همواره نقشه‌های استکبار را با یاس و ناامیدی همراه کرده‌اند.”

استان سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر شاهد نا آرامی‌های نظامی فراوانی بوده که گروه جندالله مسئولیت بسیاری از آنها را به عهده گرفته است. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی هم در سال‌های اخیر تعدادی را به اتهام عضویت در این گروه دستگیر و برخی از آنها را اعدام کرده است.

جندالله که خود را جنبش مقاومت مردم ایران نامیده، در سال ۲۰۰۲ توسط عبدالمالک ریگی تأسیس شده و عملیات مسلحانه خود را از سال ۲۰۰۵ آغاز کرده است. این گروه که فعالیت اش را تحت عنوان دفاع از شهروندان اهل سنت در سیستان و بلوچستان انجام می دهد، در ۱۲ آبان ماه سال جاری به فهرست گروه های تروریستی ایالات متحده آمریکا افزوده شد.

عبدالمالک ریگی،رهبر این گروه که در اسفند ماه 88 در مسیر پرواز دبی به قرقیزستان بازداشت و به ایران منتقل شده بود، در آخرین روزهای خرداد ماه جاری در زندان اوین تهران به دار آویخته شد.

بعد از اعدام رهبر جندالله، عباسعلی نورا، نماینده مردم زابل در مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، به وجود “فرهنگ انتقام” در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: “پس از اعدام ریگی ما به مقامات تذکر دادیم و حتی در کمیسیون امنیت‌ملی جلسه گذاشتیم و به صورت انفرادی با برخی مقامات مطرح کردیم که این گروهک دست به اقدامات تلافی جویانه خواهد زد.”

پس از انفجار چابهار، عبدالستار دوشوکی، مدیر مرکز مطالعات بلوچستان هم در مصاحبه با روز گفت: “جندالله اعلام کرده که علیرغم محکومیت های گسترده توسط بلوچها، بقیه هموطنان ایرانی، شخصیت ها و نیروهای سیاسی و مجامع بین المللی، همچنان به عملیات انتحاری و جهاد خود تا «شهادت» و یا استقرار «شریعت» در امارات اسلامی بلوچستان ادامه خواهد داد.”

 

 در سالگرد بمب گذاری تاسوعا

حادثه روز یکشنبه یک روز قبل از فرارسیدن سالگرد عملیات انتحاری جندالله علیه عزاداران در شهر چابهار اتفاق افتاد. در پی آن انفجارکه در آذرماه سال گذشته انجام شد 37 نفر کشته و بیش از 100نفر زخمی شدند. مسئولیت انجام این عملیات را که بزرگترین عملیات انتحاری طی سال گذشته در کشور محسوب می شود گروه جندالله به عهده گرفت. این گروه با انتشار اطلاعیه ای این عملیات را انتقام اعدام رهبر خود عبدالمالک ریگی خواند.

مقامات امنیتی جمهوری اسلامی مدتی بعد از دستگیری نه نفر در ارتباط با این انفجار خبر دادند و چندی بعد هم عده ای را به این اتهام اعدام کردند.

اینک سید محمد موسوی، امام جمعه چابهار در مراسم تاسوعای امسال گفته است: “خون شهدای حادثه تروریستی تاسوعای سال گذشته این شهرستان پیکر استکبار و دشمنان اسلام را لرزاند.”

او با بیان اینکه حادثه تروریستی سال گذشته “عزت حسینی در سیستان و بلوچستان را سربلند تر کرده است”، گفت: “بسیاری از عزاداران چابهاری امروز با غسل شهادت برای اباعبدالله الحسین و حضرت ابوالفضل العباس سوگواری می کنند.”

خبرگزاری های دولتی بعد از گذشت یک سال از این حادثه خبر داده اند که “امسال شمار زیادی” از ساکنان استان سیستان و بلوچستان در محل این حمله انتحاری به عزاداری پرداخته اند.