دیگران کامنت گذاشتند بلاگر محکوم شد

نویسنده

» تهدیدهای سپاه علیه فعالان اینترنتی عملی می‌شود

علی بهزادیان‌نژاد، وبلاگ‌نویس به خاطر کامنت‌هایی که بازدید‌کنندگان وبلاگش برای او گذاشته بودند به 6 سال حبس تعزیزی محکوم شد. این حکم کم سابقه در شرایطی صادر می شود که سپاه پاسداران در روزهای بعد از کودتای انتخاباتی با انتشار بیانیه‌هایی، کاربران اینترنت و مدیران سایت‌ها و وبلاگ‌ها را به برخورد “سنگین” تهدید کرده بود. محکومیت بهزادیان‌نژاد نشانگر آن است که این تهدیدها رنگ واقعیت به خود گرفته است.

 

محکومیت 6 ساله

علی بهزادیان‌نژاد یک برنامه‌نویس است که در وبلاگ خود به نام “نوند” بیشتر به همین موضوع هم پرداخته است. وبلاگ‌نویسی که شاید تنها مساله‌ای که او را وارد متن می‌کند، این است که برادرزاده “قربان بهزادیان‌نژاد” رئیس ستاد میرحسین موسوی است. علی بهزادیان‌نژاد در پی بازداشت‌های گسترده پس از انتخابات، بازداشت شد و اکنون به 6 سال حبس تعزیری محکوم شده است. خبر محکومیت محمدحسین مرادی را وکیل مدافع بهزادیان‌نژاد به وب‌سایت پارلمان‌نیوز گفته است.

بهزادیان‌نژاد به استناد ماده 500 و 610 قانون مجازات اسلامی به این حکم محکوم شده است. به گفته‌ی وکیل وی این حکم به خاطر “کامنت‌های بازدیدکنندگان وبلاگ” او صادر شده؛ حکمی که حداکثر مجازات تعیین شده در قانون مجازات اسلامی است. مرادی در این مورد گفته است: “موکل بنده که پرونده‌اش در دادسرای جرایم رایانه‌ای نیز مورد بررسی قرار گرفته به اتهام تبانی برای برهم زدن امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام به حداکثر مجازات محکوم شده است، هرچند ما به اصل این اتهام‌ها به دلیلی که ذکر شد اعتراض داریم اما باید توجه داشت که موکل بنده با توجه به نداشتن سابقه کیفری و همچنین همکاری مناسب در طول رسیدگی به پرونده می‌بایست به مجازات کمتری محکوم می‌شد در صورتی که حداکثر مجازات برای موکل بنده و همچنین افراد دیگری همچون آقایان لواسانی و عاشوری در نظر گرفته شده است.”

 

وقتی ابراز عقیده جرم است

محکومیت بهزادیان به خاطر نظراتی  که دیگران در وبلاگ او مطرح کرده‌اند، در نوع خود بی‌سابقه است. به گفته یک کاربر اینترنت محکومیت این ولاگ نویس در واقع محکومیت “عقاید” کاربرانی است که آنچه رامی‌اندیشیده‌اند در وبلاگ بهزادیان گذاشته‌اند؛ امری کاملا مرسوم در محیط اینترنت.

 وکیل بهزادیان‌نژاد در این مورد گفته است: “ما این حکم را عادلانه نمی‌دانیم چرا که اگر به صرف گذاشتن کامنت در یک وبلاگ، صاحب وبلاگ مجازات شود پس آیا می‌توان گفت مخابرات هم به دلیل اینکه سیستم ارسال پیامک را ارائه می‌دهد و برخی افراد پیامک‌هایی با مضامین خلاف قانون ارسال می‌کنند باید مجازات شود؟”

محکومیت کاربران اینترنتی و وبلاگ‌نویسان در چند سال اخیر به شدت افزایش یافته است. همزمان با بهزادیان‌نژاد، امید لواسانی و عاشوری نیز به چنین حکم‌هایی محکوم شده‌اند. امید لواسانی طراح سایت “میرحسین دات کام” هم به 6 سال حبس محکوم شده است. لواسانی 40 روز را در زندان گذرانده بود.

در سال 1383 بسیاری از وبلاگ‌نویسان و کاربران اینترنتی بازداشت و روانه زندان شدند. در میان این بازداشتی‌ها کسانی بودند که به دلائلی مثل آنچه که بهزادیان‌نژاد محکوم شده، بازداشت و در زندان به سر بردند. افشین زارعی یکی از کسانی بود که علاوه بر وبلاگ‌نویسی به خاطر “سند تو آل” کردن از طریق “یاهو مسنجر” 6 ماه را در سلول‌های انفرادی اوین گذراند و به یک سال حبس محکوم شد. حسین رئیسی دیگر بازداشت شده‌ای بود که به خاطر طراحی چند سایت بازداشت و در زندان اوین نزدیک به سه ماه تحت شکنجه‌های شدید در سلول انفرادی بود. وی نیز به چهار سال زندان محکوم و پس از تحمل 10 ماه حبس از زندان آزاد شد. این  بازداشت‌ها از طرف “دفتر اینترنت” اجرایی می شود که به دستور  داستان وقت تهران قاضی مرتضوی تشکیل و زیر نظر خود او اداره می‌شد.

 

سپاه علیه اینترنت و کاربران

گروهی که در سال 1383 با نام “دفتر اینترنت” به دستور قاضی مرتضوی تشکیل شده بود، در آخرین روزهای سال 1387 با اعلام بازداشت “تعدادی از مدیران سایت‌ها” که آنان را یک “شبکه‌” از مدیران سایت‌های “مستهجن و ضد دین” معرفی می‌کرد، با نام “گرداب، مرکز بررسی جرائم سازمان یافته” زیر نظر سپاه پاسداران اعلام موجودیت کرد.

چند روز بعد از کودتای انتخاباتی در 27 خرداد ماه، سپاه پاسداران که نقش اصلی در سرکوب‌های مردمی را داشت، با انتشار اطلاعیه‌ای، کاربران اینترنتی ایرانی را متهم کرد که با “دروغ ها و تهمت های ساختگی و سازماندهی شورشها” از طریق اینترنت به “تبلیغ آشوبگری و شایعه پراکنی” دست زده‌اند. سپاه با این تهدید از مدیران سایت‌های اینترنتی خواسته بود مطالبی راکه حاوی تبلیغ آشوبگری و تهدید مردم و شایعه باشد حذف کنند: “در غیر این صورت اقدامات قانونی ما می تواند برای آن‌ها بسیار سنگین باشد.”

با اعلام حکم بهزادیان‌نژاد، لواسانی و عاشوری، سپاه به این تهدید خود جامه عمل پوشانده است. پیشتر یک کاربر سایت “بالاترین” نیز که با نام الف.الف از طرف رسانه‌های دولتی معرفی شده بود، در دادگاه‌های نمایشی حضور یافته و به اتهام نشر “طرح خاموشی سبز” در اینترنت محاکمه شده و برای وی کیفرخواست سنگینی قرائت شده بود.

در روزهای بعد از انتخابات بسیاری از وبلاگ‌نویسان و کاربران اینترنت و مدیران سایت‌ها بازداشت و یا مورد تهدید سپاه و دیگر نهادهای امنیتی قرار گرفته اند.