دانشجویی که بازگشت و بازداشت شد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» تعداد دستگیر شدگان افزایش یافته

مادرش می گوید در ترکیه مشغول تحصیل بود اما مرخصی تحصیلی گرفت، به ایران بازگشت تا در ایران برای ادامه تحصیل اقدام کند و بازداشت شد؛ معصومه قلی زاده، فارغ التحصیل رشته فلسفه از دانشگاه علامه طباطبایی و از فعالین سابق دانشجویی این دانشگاه. او در ترکیه در حال ادامه تحصیل بود اما پس از بازگشت به ایران در ۳۱ اردیبهشت  امسال بازداشت شد.

خانم حقیقی، مادر معصومه قلی زاده در مصاحبه با “روز” می گوید که دخترش را با حکم دادستانی در تهران بازداشت و به زندان مرکزی تبریز منتقل کرده اند: اتهام اش مشخص نیست، به ما چیزی نگفته اند. فقط گفته اند در ارتباط با یک سری فعالیت ها بوده. گفته اند در ارتباط با مسائل برخی از دانشجویان و در ارتباط با چند تا از بازداشتی هاچند پرسش و پاسخ است. من دلیل واقعی اش را نمی دانم،گفته اند باید سئوالاتی از او بشود و برای همین بازداشت اش کرده اند.

مادر معصومه قلی زاده می افزاید :” او فعالیتی نداشت، درس می خواند. در ترکیه دانشجو بود مرخصی تحصیلی گرفته و آمده بود ایران که در دانشگاه شرکت کند، اینجا هم شرکت کرد اما رتبه لازم را نیاورد.

خانواده این دانشجوی زندانی که ساکن تبریز هستند دو روز پیش موفق به ملاقات با فرزندشان در زندان مرکزی تبریز شده اند.مادرش می گوید: دو روز پیش ملاقات کردیم. خودش می گفت مطمئنا من هیچ کاری انجام نداده ام و بازداشت ام دلیلی ندارد. کار پرونده اش هم تمام شده و آرزو می کنم، شما هم دعا کنید، هر چه زودتر آزاد شود و بتواند به درس اش برسد.

معصومه قلی زاده به گفته مادرش از ناراحتی قلبی و بیماری تیروئید رنج می برد: از وقتی او را به تبریز منتقل کردند با مساعدت قاضی پرونده، داروهایش را به او داده اند. ازاین بابت خیلی خوشحال هستیم و امیدواریم حالا که کار پرونده اش هم تمام شده او را آزاد کنند.

معصومه قلی زاده تنها دانشجویی نیست که پس از بازگشت به ایران، بازداشت شده است. از مادر او درباره وعده ها و اظهارات برخی مقامات دولتی از جمله وزیر اطلاعات مبنی بر بازگشت ایرانیان خارج از کشور به کشور سئوال می کنم، می گوید: اجازه بدهید فعلا در این مورد حرفی نزنم. ما قصد نداشتیم رسانه ای کنیم تا مشکل معصومه بیشتر نشود و تبعاتش وضعیت او را بدتر نکند. ما امیدوارم هر چه زودتر قضیه فیصله پیدا کند.

حمید بابایی، دانشجوی دوره دکترای دانشگاه لیژ بلژیک هم مرداد ماه گذشته پس از بازگشت به ایران تحت بازجویی قرار گرفت و بازداشت شد. او متهم به ارتباط با دول متخاصم و به ۶ سال حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شده است. کبری پارساجو، همسر حمید بابایی پیشتر در مصاحبه با “روز” گفته بود: چطور صحبت از رافت اسلامی می کنند؟ چطور می گویند ایرانیانی که فعالیت سیاسی علیه کشور نداشته اند برگردند و مشکلی متوجه آنها نیست؟ مگر من و همسرم چه کرده بودیم که اینطور زندگی ما را بر هم ریخته و ۶ سال زندان به همسرم داده اند؟

حسین نورانی نژاد و سید سراج الدین میردامادی، دیگر افرادی هستند که پس از بازگشت به کشور ابتدا بازجویی و سپس بازداشت شده اند و در حال حاضر در بند ۲ الف سپاه زندانی اند. حسین نورانی نژاد هم در حال ادامه تحصیل در کشور استرالیا بود. این روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح طلب اسفند ماه گذشته به کشور بازگشته بود و اول اردیبهشت ماه امسال بازداشت شد. پیشتر مادرش در مصاحبه با “روز” با اشاره به وعده های برخی مسئولان مبنی بر بازگشت ایرانیان به داخل کشور گفته بود: حسین برگشت، چه کردند؟ زندگی بچه مرا فنا می کنند که دیگران عبرت بگیرند و برنگردند؟ این درست است که بچه را از بغلش بگیرند و ببرند که به دیگران پیام دهند؟ خب پیام شان را بدهند راحت بگویند نیایید. چرا می گویند بیایید و کسی کاری به شما ندارد؟

سراج میردامادی هم روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح طلب است که ساکن کشور فرانسه بود. او پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی به ایران بازگشت و پس از ماهها بازجویی، ۱۸ اردیبهشت ماه بازداشت شد. حسین میردامادی، پدر او به “روز” گفته است که با برخورد با فرزندش می خواهند به ایرانیان خارج از کشور پیام بدهند که به ایران بازنگردند:” قاضی صلواتی که خیلی تند و خشن رفتار می کند سراج را چنین تهدیدی کرده و گفته با تو چنان رفتاری می کنیم که هیچ کدام از ایرانیان هوس آمدن به ایران را نکنند. این حرفی بوده که قاضی صلواتی رسما به ایشان گفته. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل. ما حرف های آقای روحانی را باور کنیم یا حرف های قاضی صلواتی را؟ چرا قاضی صلواتی که یک قاضی خشنی است باید سر کار باشد و چنین تهدیدی کند؟ این دوپهلو است، از این طرف آقای روحانی حرف های خوب می زند و می گوید که ایرانیان بیایند و از آن طرف قضایی سر کار هستند که نشان می دهد دستگاههای امنیتی هیچ همراه با سیاست های دولت آقای روحانی نیستند”.