آینده احمدی‌نژاد: انفجار یا استعفا؟

نویسنده
حسین محمدی

» آماده‌باش حزب‌الله برای مقابله با دولت

هم‌زمان با افزایش فشارها بر احمدی‌نژاد و یارانش، برخی از رسانه‌های نزدیک به رحیم‌مشایی اعلام کرده‌اند که نزدیکان احمدی‌نژاد مخالفتی با اعدام احتمالی عباس غفاری، جن‌گیر کابینه ندارند .

این سخنان پس از آن مطرح شده است که در روزهای گذشته فشارها بر احمدی‌نزاد افزایش یافته است. پیش از این مرتضی اقاتهرانی، معلم اخلاق کابینه اعلام کرده بود که رهبر جمهوری‌اسلامی، در زمان بروز اختلاف میان وی  و احمدی‌نژاد بر سر برکناری یا ابقای حیدر صلحی، با استعفای احتمالی احمدی‌نژاد نیز موافقت کرده بود .

چند روز پیش نیز محمدرضا باهنر در سخنانی اعلام کرد که آیت‌الله خامنه‌ای زمانی بر این عقیده بوده است که احمدی‌نژاد باید با هر هزینه‌ای حذف شود. هم‌زمان با انتشار سخنان این‌چنینی، نمایندگان مجلس نیز خواستار بررسی تخلفات احمدی‌نژاد از قانون اساسی شده‌اند و در همین حال نیروهای حزب‌الله نیز به حال آماده‌باش درآمده‌اند .

استعفا یا انفجار؟

در همین زمان  برخی اخبار حکایت از آن دارد که فشار برای اعلام موضع احمدی‌نژاد در مقابل آن‌چه که جریان انحرافی نامیده می‌شود، ادامه دارد .

سایت آینده نیوز  نوشته  “اراده نظام بر این قرار گرفته که آقای احمدی نژاد حتی الامکان تاپایان دوره فعلی به مسئولیت خود ادامه دهد، اما نظام دیگر با تخلفات و حاشیه های اطراف ایشان مماشات نخواهد کرد و به هیچ وجه امتیازی به جریان انحرافی درباره تداوم حضور درنظام و انتخابات مجلس داده نخواهد داد… نظام در شرایط فعلی به هیچ وجه در حالت ابهام و تردید و انتخاب نیست. بلکه این آقای احمدی نژاد است که باید سرنوشت خود را انتخاب کندو برخلاف اینکه وی بزرگان نظام را به فکر کردن فراخوانده است، خود باید فکر کرده و تصمیمی را که به صلاح ایشان است، اتخاذ کند .”

ایندهنیوز در حالی این خبر را منتشر کرده است که پیش از این محمدرضا باهنر در  جلسه‌ای درباره دیدارهای احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای گفته بود:  “ آقای احمدی نژاد هم که کار را تااستعفا جلو برده بودند در جمع بندی نهایی به این نتیجه رسیدند که در ریاست جمهوری باقی بمانند. الان برداشت ما این است که آقا باز هم علاقمند هستند که این دولت تا پایان دوره قانونی کارش را با آرامش ادامه بدهد و به صورت طبیعی عمر دولت دهم به پایان برسد. البته قبلش برداشت ما این بود که آقا حاضر است خیلی هزینه ها داده شود و دولت دهم کارش راپایان دهد ولی دیدیم که آقا حاضر اند اتفاق غیرمعمول نیافتد و دولت فعلی به کارش ادامه دهد “.

پیش از این و در اواسط ماه اردیبهشت، ویدئویی از مرتضی آقاتهرانی، نماینده مجلس و استاد اخلاق کابینه احمدی نژاد در اینترنت منتشر شده بود که در آن وی از گفت و گویی خبر داده بود که طی آن آیت الله خامنه ای برای تغییر رویه احمدی نژاد مهلت تعیین کرده است .

از سوی دیگر اصول‌گرایان در حالی خواستار موضع‌گیری احمدی‌نژاد درباره جریان انحرافی هستند که اسدالله بادامچیان قائم مقام حزب موتلفه اعلام کرده است احمدینژاد “انحراف نزدیکان  خود را قبول ندارد، چه برسد به اینکه بخواهد علیه آنها اقدامی انجام دهد. وی اعتقاد دارد این جریان انحرافی نیست و ذهن وی هنوز آماده پذیرش انحرافی بودن آنها نشده است”. احمدینژاد پیش از این و در مراسم تودیع حمید بقایی منتقدان را جاهل و عقبافتاده خوانده بود .

این در حالی است که سایت هفت صبح در خبری اعلام کرده است که “دولت دهم از اعدام عباس غفاری  به اتهام توهین به قرآن حمایت میکند”. این سایت اضافه کرده است که “ده باراعدام نیز برای چنین فردی حق مطلب را ادا نمیکند .”

محمد دهقان نماینده مجلس نیز در این باره چنین اظهارنظر کرده است: “دولت باید تکلیف خود را مشخص کند اگر قرار است برای مردم و کشور کار کند، بچسبد به کار واگر نه، بگوید نمیتواند ادامه دهد .”

سعید قاسمی از سرداران سپاه هم در یک سخنرانی اعلام کرده است که “حزب‌الله برای مقابله با جریانی که با ولایت فقیه برخورد می‌کند در حالت آمادهباش است “.

وی افزوده است که “حزبالله از برنامههای آینده این جریان اطلاعی ندارد و نمیداند چقدر توان دارد تا در مقابل اقدامات این تیم بایستد “.

سخنان سردار قاسمی در حالی بیان شده است که پیش از این مجمل‌نیوز از دیدار فرمانده سپاه با احمدی‌نژاد خبر داده و نوشته بود که در این دیدار محمدعلی جعفری به احمدی‌نژاد  گفته است: “جایگاه شما در بین بچه‌های سپاه و بسیج و قشر حزب‌اللهی تضعیف شده است. ما داریم سپاه و بسیج را کنترل می‌کنیم ولی همیشه نمی‌شود این کار را کرد “.

به نوشته این سایت جعفری همچنین به احمدی‌نژاد گفته که “حلقه فاسدی دور شما هستند” و در مقابل پاسخ احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه “یعنی همه افراد دولت فاسد هستند؟ ” تکرار کرده است که “عده‌ای دور شما هستند که فاسدند .”

در روزهای گذشته برخی نیز از احتمال بروز مجدد حوادثی چون انفجارهای دهه ۶۰ خبر داده‌اند. حسن نوروزی، نماینده رباط کریم در مجلس گفته است “مسوولان باید افراد معلومالحال در دولت را برکنار کنند، در غیر این صورت اتفاقاتی همچون انفجار حزب جمهوری اسلامی و کاخ نخست وزیری دور از انتظار نخواهد بود “.

پیش از این و همزمان با انفجار پالایشگاه آبادان پس از حضور محمود احمدی نژاد که به کشته و مجروح شدن چندین تن منجر شد، محمدرضا نقدی فرمانده کل بسیج در اظهاراتی  باپرداختن به نقش مسعود کشمیری در انفجار دفتر نخست وزیری و کشته شدن محمد علی رجایی و محمدجواد باهنر اعلام کرد که “تفکر کشمیری امروز نیز فعال است .