خیز لاریجانی برای ریاست جمهوری؟

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» تبعیت از رهبری، دفاع از مردم، انتقاد از دولت

دوسال پس از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری سال ۸۸ و در اوج اختلافات احمدی نژاد با آیت الله خامنه ای، علی لاریجانی طی اظهاراتی ضمن تاکید بر تبعیت کامل خود و مجلس هشتم از آیت الله خامنه ای، ولایت فقیه را “نقطه برجستگی” جمهوری اسلامی خواند و با انتقاد از دولت احمدی نژاد از “تظاهرات” و “اعتراض” به عنوان حق قانونی مردم یاد کرد.

علی لاریجانی در گفت و گو با خبرگزاری فارس، نقش آیت الله خامنه ای در تصمیم گیری های مجلس را برجسته کرد و گفت: “نظر بنده این است که نظام ما یک نقطه برجسته به نام ولایت فقیه دارد و اگر در دوره‌های مختلف توجه وافی و کافی به نظرات این جایگاه چه در دوران امام راحل و چه در دوران آیت‌‌الله العظمی خامنه‌ای نشود، کشور ضرر کرده است.”

وی افزود: “ما در مجلس گاهی چیزی را تصویب می‌کنیم، وقتی می‌فهمیم که نظر رهبری متفاوت است آن را عوض می‌کنیم و من فکر می‌کنم از این نکات مثبت مجلس هشتم است که آنجایی که نظرات رهبری را می‌فهمد، اجرا می‌کنند.” لاریجانی تیرماه سال گذشته نیز  پس از تجمع برخی از حامیان دولت در مقابل ساختمان مجلس و شعاردادن آنها،  درمقام دفاع  از مجلس هشتم آن را “مجلس خامنه ای” خوانده بود.

این اظهارات علی لاریجانی در شرایطی منتشر می شود که در روزهای اخیر روایت هایی از دخالت ها و دستورات مستقیم آیت الله خامنه ای در امور جاری در مجلس هشتم منتشر شده است. طی هفته اخیر برخی از نمایندگان مجلس و چهره های سیاسی، خارج شدن طرح سئوال نمایندگان مجلس از احمدی نژاد را حاصل دستور رهبری به مجلس عنوان کرده اند.

در این باره روح الله حسینیان، از چهره های امنیتی و رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس گفته بود که این طرح با توجه به “ملاقات اخیر” نمایندگان با رهبر جمهوری اسلامی “قطعا مورد رضایت” آیت الله خامنه ای نیست.

طرح سؤال از محمود احمدی‌نژاد که به امضای 100 نماینده مجلس رسیده بود، یکشنبه هفته گذشته رسما به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تسلیم شد. به گفته علی مطهری، در این طرح ۱۱ سؤال شامل سه سؤال اقتصادی، سه سؤال درباره اجرای قانون، سه سؤال سیاسی و دو سؤال فرهنگی گنجانده شده بود که در حال حاضر از دستور کار مجلس خارج شده است.

از دیگر سوفاطمه آلیا از نمایندگان حامی احمدی نژاد در مجلس روز دوشنبه در نطق پیش از دستور خود همچون روح الله حسینیان با اشاره به دیدار اخیر آیت الله خامنه ای با نمایندگان مجلس از دستور رهبری برای “دو- دو” نگفتن نمایندگان به نشانه مخالفت با مصوبه یا سخنی در مجلس خبرداده بود.

دوهفته پیش  سخنرانی محمود احمدی نژاد که برای دفاع از حمید سجادی، وزیر پیشنهادی برای وزارت ورزش و جوانان به صحن مجلس رفته بود با  فریادهای “دو-دو” نمایندگان به نشانه مخالفت مواجه شد. پس از آن آیت الله خامنه ای در جلسه ای خصوصی از هیات رییسه مجلس و نمایندگان انتقاد کرد و دستور داد که پس از این هرکسی در مجلس دو- دو بگوید باید نامش از تریبون رسمی مجلس و رسانه ها اعلام شود.

 

دیگر با دولت مساله نداریم

رییس مجلس در بخش دیگری از اظهاراتش ضمن اینکه وجود اختلافات بسیار بین مجلس و دولت و ورود رهبری برای حل این اختلافات را تایید کرد اما در عین حال به طور مفصل به اختلاف اخیر دولت و مجلس بر سرماجرای برکناری برخی وزرای کابینه و ادغام وزارتخانه ها پرداخت.

او در این باره گفت: “دولت می‌توانست بهتر عمل کند، اصل اینکه دولت کوچک شود یک منطق است، مخصوصاً با اجرای اصل 44؛ در زمانی که برنامه پنج ساله پنجم نوشته می‌شد مباحثی بین دولت و مجلس وجود داشت که براساس آن مباحث ما قصد داشتیم که دولت کوچک شود. البته ما تجربه‌ای هم قبلاً داشتیم و مجلس تشکیل وزارت ورزش و جوانان را تصویب کرده بود و دولت در قبال آن موضع‌گری کرد که نباید می‌کرد اما به هر حال موضع‌گیری کرد.”

علی لاریجانی افزود: “ما می‌خواستیم کمک کنیم که دولت موفق شده و کاهش وزارتخانه‌ها را انجام دهد و موضوع مثل مسئله وزارت ورزش هم نشود که بگویند مجلس خودش تصمیم گرفت لذا گفتیم که شما (دولت) پیشنهاد بدهید و هیچ نیازی هم نبود که با عجله وزرا را عزل کرده و بعد بگویند ادغام صورت گرفت.”

وی ضمن تایید موافقت پیشین مجلس با ادغام وزارتخانه ها افزود: “ما قبلاً در مورد تعداد وزارتخانه‌ها با دولت همگام بودیم، اما بعدش با ما مشورتی نشد، ما اعلام کردیم که این کار شما را غلط می‌دانیم، اعتنا نشد لذا ما فکر می‌کنیم که برای احقاق حقوق مردم باید ایستادگی می‌کردیم.”

او سپس به ورود رهبرجمهوری اسلامی به این موضوع برای رفع اختلاف اشاره کرد و گفت: “وقتی هم که برخی شبهه داشتند من از شورای نگهبان تفسیر خواستم و شورای نگهبان هم همین نظر را داد. (ادغام وزارتخانه‌ها باید با تصویب مجلس باشد و وزرا هم رأی اعتماد بگیرند) اما باز هم توجه نشد لذا باتوجه به اختیاراتی که قانون اساسی به رهبری داده، ایشان ورود کردند.”

درجریان تشکیل وزارت ورزش، محمود احمدی نژاد پس از اختلافات فراوانش با رهبری و مجلس تا مدتها از معرفی وزیر برای این وزارتخانه تازه تاسیس خودداری کرد. رییس دولت همچنین در جریان ادغام وزارتخانه ها طبق ماده 53 قانون برنامه پنجم توسعه وزرای برخی از وزارتخانه ها از جمله نفت، رفاه و صنایع را برکنار کرد و با ادغام آنها در وزارتخانه های تعاون، کار و بازرگانی، وزرای جدیدی معرفی کرد. محمود احمدی نژاد معتقد بود وزرای وزارتخانه های ادغام شده نیازی به گرفتن رای اعتماد از مجلس ندارند.

رییس مجلس سپس در پایان این بخش از اظهاراتش اختلافات دولت و مجلس در این باره را پایان یافته تلقی اما در جملات معناداری تصریح کرد که”بنده در مجموعه شرایط و ظرف زمانی فعلی همین فکری که مجلس در مورد ادغام‌ها انجام داده را خوب می‌دانم، اما نه بهترین، در حال حاضر دیگر مسئله‌ای بین دولت و مجلس وجود ندارد و ما به نتیجه رسیدیم. البته ممکن است که یک یا دو وزارتخانه دیگر مثل نیرو و نفت هم ادغام شوند ولی باز هم عجله‌ای نیست چرا که دو سال فرصت داریم.”

 

تظاهرات؛ حق قانونی مردم

علی لاریجانی  دربخش دیگری از اظهاراتش درباره موضع گیری هایش پس از انتخابات بحث برانگیز 88 سخن گفت و سعی کرد  در آستانه دو انتخابات پیش رو هم جانب مردم و هم جانب حکومت را با مواضعی دو پهلو بگیرد.

او که در طول دو سال گذشته بارها از سوی چهره ها و رسانه های تندروی حکومتی به عنوان یکی از “خواص بی بصیرت” معرفی شده است، درباره اظهارات تلویزیونی اش در تابستان 88 که وجود اعتراضات را تایید کرده بود گفت: “آن روزی هم که بنده مصاحبه تلویزیونی کردم، زمانی بود که حوادث بسیاری در تهران رخ داد و شهر مضطرب شده و افرادی هم کشته شده بودند؛ آن شب تلاشم این بود که فضا را آرام کنم. آرام کردن فضا هم این نیست که موج جدیدی ایجاد و با تندی صحبت کرد بلکه باید فضا را آرام کنیم تا طرفین احساس کنند تا افراد و مراجعی هستند که به موضوع رسیدگی می‌کنند.”

وی سپس اضافه کرد: “در آن گفت‌وگوی تلویزیونی بنده به نظرات رهبری تأکید کردم و به اجرای قانون هم تأکید داشتم و گفتم که قانون باید در کشور اجرا شود. بنابراین مبنای امروز و آن روز بنده قانون بود. اما اینکه مردم بتوانند تظاهرات کنند، من این را درست می‌دانم و مردم می‌توانند تظاهرات کنند اما در چارچوب قانون و نه بدون اجازه.”

علی لاریجانی همچنین تاکید کرد که “اگر هم مردم اعتراضاتی دارند، رسیدگی می‌شود و این منطقی است که من همیشه دارم؛ ما که نباید بگوییم اگر کسی اعتراضی دارد رسیدگی نمی‌شود. حتی رهبری هم در نماز جمعه فرمودند که ما رسیدگی می‌کنیم. ایشان ضمن اینکه تلقی خودشان را فرمودند، گفتند که رسیدگی می‌کنیم.”

این مواضع علی لاریجانی درباره تظاهرات مردم و قانونی بودن اعتراضات در شرایطی است که وی پس از درخواست مجوز رهبران جنبش سبز برای راهپیمایی 25 بهمن سال گذشته که به حضور گسترده مردم در شهرهای مختلف کشور منجر شد به صراحت با این موضوع مخالفت کرده و گفته بود: “می‌گویند ملت ایران که از قیام‌ها حمایت می‌کند چرا به این راهپیمایی‌های تصنعی و آمریکایی اجازه نمی‌دهد؟ نباید هم اجازه بدهد، اگر وزارت کشور در این امر تخلف می‌کرد قطعا مجلس با وزیر مربوطه برخورد می‌کرد، مگر بنا است ما چشم خود را بر واقعیت‌های ضد انقلاب و آمریکا ببندیم و اگر قرآن هم بر سر نیزه کردند حمل بر صحت کنیم.”

رییس مجلس با اشاره به اینکه “در مسائل پس ازانتخابات یک بخش تصمیمات رهبری بود و یک بخش مدیریت صحنه” تصریح کرد: “اعتقادم این است که، چه در زمانی که در وزارت ارشاد بودم، چه در رادیو و تلویزیون، چه در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و چه در مجلس؛ بنده نزد خود و خدای خودم احساس می‌کنم که نظرات رهبری را بفهمم، عمل می‌کنم. البته ممکن است زمانی من برداشتی داشته باشم و رهبری برداشت دیگری داشته باشند اما وقتی فهمیدم که نظر ایشان فلان است، اصلاح کرده ام.”

علی لاریجانی با گفتن اینکه عده ای در نظام فکر می کنند با “حرف تند زدن” و یا ندیدن اتفاقاتی مانند آنچه در بازداشتگاه کهریزک روی داد می توانند کشور را اداره کنند به ظلم بخشی از حکومت در حق مردم اشاره کرد و گفت: “اگر یک عده پس از انتخابات به نظام ظلم کردند نباید یکسری از مدیران پایین هم به یک عده ظلم کنند، ظلم همیشه پاسخ بدی دارد. منطق ما این بود وگرنه من علی‌الاصول معتقدم که در نظام ما حتماً باید نظر ولی‌فقیه حاکم باشد.”

برخی چهره های تندروی حامی احمدی نژاد بارها پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و اعتراضات گسترده مردمی پس از آن ادعا کرده اند که علی لاریجانی رییس مجلس و برادرش صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه در شب انتخابات ریاست جمهوری پس از پایان رای گیری به میرحسین موسوی به عنوان رییس جمهور منتخب مردم تبریک گفته اند.

البته صادق لاریجانی این مساله را رد کرده و طی اظهاراتی در آذرماه سال گذشته گفته بود: “یک آقایی خطاب به من نوشته است چرا در مورد سران فتنه کوتاهی می کنید اگر شما اقدام نکنید ما خودمان اقدام می کنیم. یکسال قبل من سران فتنه را مجرم معرفی کردم زیرا آنها علیه نظام اقدام کرده بودند و در لفافه هم گفتم که مصالح عمومی نظام مانع از اقدام جدی علیه سران فتنه می شود و بنده در این مورد مسئول نیستم.”

او پیرامون همین ادعاها درباره برادرش علی لاریجانی هم گفته بود: “متاسفانه این آقا در نوشته خود اظهار داشته است که من در روبروی رکن یمانی قسم می خورم که علت اینکه رئیس مجلس در مورد سران فتنه صحبت نکرده این است که اگر حکومت عوض شود در حکومت بعدی هم دست داشته باشد که من در جواب می گویم انا لله وانا الیه راجعون.”