خط و نشان برای کابینه احمدی‌نژاد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» نبرد رسانه‌ای سپاه و دولت

با وجود نارضایتی آیت‌الله خامنه‌ای از رسانه‌ای شدن اختلافات و هشدارهای وی، رسانه‌های حامی احمدی‌نژاد، به بررسی جزییات بیشتر اسکله‌های غیرمجاز در اختیار سپاه پرداخته‌اند و در مقابل، این نهاد نظامی امنیتی نیز با صدور بیانیه‌ و تهدید جریان انحرافی، بر دامنه این نبرد رسانه ای افزوده است.

 

اسکله‌های شرق و جنوب

وب‌سایت هفت صبح، که از جمله سایت‌های نزدیک به مشایی است، با انتشار مطلبی کوتاه، از فرمانده سپاه درخواست کرد درباره برخی اسکله‌های غیرمجاز در کشور توضیح دهد. این سایت نوشته است: “هفت صبح از این فرد خاص سئوال می کند که آیا نقل و انتقال کالاهای خاص در بنادر جنوب و بنادر خاکی شرق با آدرس های مشخص که در ماه های اخیر شدت یافته جزو وظایف این نهاد به شمار می رود یا نه؟”

پیش از این محمود احمدی‌نژاد، برخی نهادها را متهم کرده بود که به طور غیرقانونی کالاهایی را وارد کشور می‌کنند. اما در حالی که وی از نهاد خاصی نام نبرده بود، سردار جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، این سخنان را تکذیب و آن‌ها را انحرافی نامید.

اکنون اما وب‌سایت هفت صبح، ضمن درخواست توضیح از فرمانده سپاه درباره برخی اسکله‌های در اختیار این نهاد، اقدام احمدی‌نژاد را “برخورد با ویژه‌خواری نهادهای خاص” نامیده است.

شبکه ایران ـ از جمله رسانه‌های رسمی دولتی -  نیز، در انعکاس سخنان فرمانده سپاه از روتیتر “مدعی شد” استفاده کرده است. مساله‌ای که باعث اعتراض شدید رسانه‌های اصول‌گرا شده است.  سایت شفاف‌نیوز، با اشاره به خبر فوق و اعلام ای‌که چنین عبارتی “در خبرنویسی برای نشان دادن دروغ بودن یا بی‌اساس بودن خبر یا اظهارنظر استفاده می‌شود”، اضافه کرده است: “رسانه‌های دولت قصد دارند با لج‌بازی و برای انحراف افکار عمومی از مسائل اصلی و حساسی که اینک در کشور می‌گذرد، فضا را برای تنفس جریان قانون‌شکن که با اتهامات و جرائم سنگین مالی مواجه است فراهم کنند و علاوه بر این با طرح ادعاهای بی‌‌اساس به انتقام‌گیری رسانه‌ای از منتقدان جریان انحرافی بپردازند”.

در همین حال سپاه پاسداران نیز با صدور بیانیه‌ای به مناسبت روز پاسدار، اعلام کرده است که “ضمن هوشیاری و هوشمندی در رصد و رویارویی با تهدیدات دشمنان فرامنطقه‌ای و جریان‌های انحرافی و ضد انقلاب در دهه جاری که در حقیقت در مصاف با جنگ نرم قابل توصیف است” از رهبر جمهوری‌اسلامی تبعیت خواهد کرد.

از سوی دیگر با وجود گذشت چند روز از سخنان محموداحمدی‌نژاد درباره خط قرمز بودن کابینه، مسوولان قضایی کشور هنوز به انتقاد از وی ادامه می‌دهند.

محمدجعفر منتظری، رییس دیوان عالی کشور، ضمن بی‌معنا خواندن سخنان احمدی‌نژاد، گفته است: “قوه قضاییه… برای برخورد قضایی با متخلف هیچ خط قرمزی جز قانون ندارد و اینکه گفته می‌شود فلان مقام یا نهاد خط قرمز ماست، بی‌معناست.  در نظام جمهوری اسلامی که به موجب قانون اساسی، همگان در برابر قانون مساوی هستند، نمی‌توان برای افراد صرفا به دلیل وابستگی‌شان به فلان و بهمان خط قرمز تعیین کنیم بلکه برای ما ملاک قانون است و این همان چیزی است که همه باید به آن ملتزم باشیم.  البته ممکن است گاهی بنا بر مصالح و شرایط خاصی در برخورد با تخلف نکاتی رعایت شود، اما اینکه بگوییم اگر کسی متخلف است، مورد پیگیری واقع نشود، سخن پسندیده‌ای نیست”.

 موسی قربانی نماینده مجلس هم در اظهاراتی درباره اقتدار قوه قضاییه، گفت: “اقتدار قوه قضائیه زمانی تحقق پیدا می‌کند که ریگی در کفش قضات نباشد و قوه قضائیه از ‌نیروهایی متدین، حزب‌اللهی، باسواد و نفوذناپذیر در برابر اعمال نفوذها برخوردار باشد”.

در حالی که بسیاری از مقامات در روزهای گذشته نسبت به سخنان احمدی‌نژاد درباره خط قرمز بودن کابینه اعتراض کرده‌اند، علی‌اکبر جوان‌فکر، مدیرمسوول روزنامه ایران و مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد، با انتشار سرمقاله‌ای در روزنامه ایران، تلاش کرد تا سخنان احمدی‌نژاد را روشن‌تر بیان کند. جوان‌فکر نوشته است: “خط قرمز بودن کابینه صرفاً در چارچوب سیاست سکوت الهام بخش وحدت که از سوی آقای احمدی‌نژاد دنبال می‌شود، قابل طرح است. مفهوم آن این است که اگر از این خط عبور شود، رئیس جمهور سکوت خود را در قبال اقدامات آن جریان خاص خواهد شکست و در این میان آنچه بی‌اثر خواهد ماند، تبلیغات بی‌اساس کسانی است که این خط قرمز را با آن خط قرمز اشتباه گرفتند و کوشیدند خود را حق به جانب و ارائه‌دهنده سخن برتر وانمود سازند”.

با وجود تهدیدات احمدی‌نژاد، حسن نوروزی، نماینده‌ای که شکایتی از اسفندیار رحیم‌مشایی و حمید بقایی را تسلیم کمیسیون اصل 90 مجلس کرده، ضمن تاکید بر پیگیری شکایت خود، اعلام کرده است: “این دو نفر اگرچه اکنون در دولت مشغول فعالیت هستند اما به اعتقاد من این دو جدا از دولت هستند. مشایی و بقایی هم نباید برای دفاع از خود و شخصیت‌شان از دولت مایه گذارند و پشت دولت پنهان شوند.  یکی از دغدغه‌های من این است که این دو، دولت را در کمند خود قرار داده‌اند. یعنی اتهامات خود را با پنهان شدن در پشت دولت و فرافکنی و همان اندک خدمات خود را جدا از دولت اعلام می‌کنند”.

وب‌سایت رجانیوزـ که گفته می‌شود توسط فاطمه رجبی اداره می‌شود ـ هم در گزارشی کوتاه، به بررسی تناقض  میان سخنان احمدی‌نژاد در کمتر از دو هفته پرداخته است. این وب‌سایت نوشته است: “کدام وظیفه قانونی، اخلاقی و ملی حکم می‌کند رئیس جمهور در اندازه یک وکیل مدافع برای چند متهم ظاهر شود؟ کدام وظیفه قانونی، اخلاقی و ملی حکم می‌کند وی علاوه بر نقش وکیل مدافع، ایستادگی  و مقاومت در برابر وظایف یک قوه دیگر را هم به عنوان یک تهدید مطرح کند؟ متهم کردن قاضی یا قضاتی که در این حوزه وارد شده‌اند به یک حرکت سیاسی، آیا اخلاقاً صحیح است؟”

اختلافات میان احمدی‌نژاد و اصول‌گرایان تا آنجا بالا گرفته که رهبر جمهوری‌اسلامی بارها در ماه‌های گذشته خواستار رسانه‌ای نشدن این اختلافات شده است؛ خواسته ای که به نظر نمی رسد به سادگی برآورده شود.