اول یونان و بعد سوریه، ایران و عراق

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از نقاط پرخطر برای سرمایه گذاری

بازار های بین المللی ممکن است به این نتیجه رسیده باشند که بحران اقتصادی اروپا بعد از سه سال پر تنش، برطرف شده باشد اما کسانی که در کار کنترل کیفیت پول در تجارت جهانی هستند، چنین عقیده ای ندارند.

آمار سالانه شرکت مشاوره مالی بی دی او در بلژیک نشان می دهد که دولت های اروپایی برای پرداخت بدهی هایشان با بحران مواجه هستند و یونان برای سرمایه گذاری از سوریه دستخوش جنگ داخلی، خطرناک تر است.

تنها ایران و عراق هستند که سرمایه گذاری در آنجا از یونان پر خطر تر است زیرا افراد به سختی می توانند شرکت های اعتباری را قانع کنند که دراین کشورها سرمایه گذاری کنند و در صورت ورشکستگی بتوانند پول خود را خارج کنند.

مارتین وان روکل، مدیر شرکت بی دی او، می گوید: “شرکت های سرمایه گذار، با احتیاط بیشتری در کشورهای جنوب اروپا سرمایه گذاری می کنند تا در خاورمیانه که ثبات سیاسی ندارد.”

تعلل اقتصاد های پیشرفته ای مثل برزیل و چین از سرمایه گذاری در کشورهای بحران زده اروپا، این بحران را افزایش داده است. بخش بزرگی از بهبود اقتصادی این کشورها منوط به سرمایه گذاری بخش خصوصی و پر کردن شکافی است که از توقف سرمایه گذاری دولتی بوجود آمده است.

درحالیکه کشورهایی مثل یونان و اسپانیا برای متقاعد کردن تجاربین المللی تلاش می کنند، برزیل و چین مکان های مناسبی برای سرمایه گذاری هستند. برخلاف نشانه هایی که از رکود در اقتصاد چین دیده شده است، این کشور همچنان جذاب ترین مکان برای سرمایه گذاری است و در کنار آمریکا، برزیل، هندوستان، آلمان و انگلستان قرار گرفته است.

آمار بی دی او نشان می دهد که مدیران شرکت های سرمایه گذاری کننده در سرتاسر جهان به سختی در خارج از کشورشان سرمایه گذاری می کنند. آنها به غیر از بی ثباتی اقتصادی جهانی، با قوانین و رقبای جدیدی روبرو هستند.

وان روکل همچنین می گوید که از اینکه کسی درباره کشورهایی مثل آمریکا و ژاپن که بدهی های دولتی دارند، حرف نمی زند “شگفت زده” شده است.

اگرچه بدهی های ژاپن دو برابر اقتصاد اش است، این کشور توانسته است تجار خارجی زیادی را جذب کند زیرا این بدهی ها را از سرمایه گذاری های داخلی جبران می کند.

آمریکا به این دلیل که دلار ارز ذخیره جهانی محسوب می شود، مشکلات خودش را دارد و برنده انتخابات ریاست جمهوری، هرکس که باشد، باید مشکلات مالیاتی را حل کند.

آمار بی دی او نشان می دهد که هزار شرکت متوسط در حال حاضر برای سرمایه گذاری در خارج از کشورهایشان برنامه ریزی کرده اند.

واشنگتن پست، ۲۹ اکتبر