احمدی‌نژاد تهدید کرد: ناگفته‌ها را می‌گویم

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» در صورت احضار به مجلس

محمود احمدی نژاد تهدید کرده که در صورت احضار به مجلس برای پاسخگویی به دومین سئوال نمایندگان، آن جلسه را “فرصتی برای بیان حرف های نگفته” خود می داند. او این سخنان را در جلسه با رئیس و هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان مجلس بیان کرده است.

حسین علی حاجی دلیگانی، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان به خبرگزاری مهر گفته که این جلسه مشترک یکشنبه هفته گذشته و در “فضایی دوستانه” برگزار شد.

این نماینده اصولگرای مجلس، غلامعلی حدادعادل و ۹ عضو دیگر این فراکسیون را شرکت کنندگان در دیدار با رئیس جمهور معرفی کرده اما به گفته یک نماینده دیگر که خود در این جلسه حاضر بوده، تنها پنج نماینده در این دیدار حضور داشته اند.

احمد سالک این افراد را غلامعلی حداد عادل رئیس فراکسیون اصولگرایان، علی اصغر زارعی، خودش و دو تن دیگر از اعضای هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان اعلام کرده است.

به گفته وی، این جلسه در نهاد ریاست جمهوری برگزار شده است.

حاجی دلیگانی در تشریح محتوای جلسه با احمدی نژاد، افزوده که در این جلسه اعضای فراکسیون اصولگرایان “به صراحت اشکالات رئیس جمهور را بیان کردند” و احمدی نژاد هم در “برخی موارد اشکالات را پذیرفت.”

به گفته این عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان، احمدی نژاد نه تنها “به هیچ عنوان از طرح سئوال از رئیس جمهور در صحن علنی نگران و ناراحت نبود” بلکه اعلام کرده که طرح سئوال از رئیس جمهور را فرصتی می داند که “حرف های نگفته” خود را در مجلس بیان کند.

وی در عین حال از احتمال طرح “مسائل جدیدی در فضای سیاسی کشور” توسط احمدی نژاد در مجلس که به گفته او با “پاسخ نمایندگان” مواجه خواهد شد، ابراز نگرانی کرده و گفته: “این فضا با فضای مورد نظر رهبر انقلاب مبنی بر تعامل و همدلی تطابق ندارد.”

 

اختلاف اصولگرایان و فرصت یک‌ماهه احمدی‌نژاد

فراکسیون اصولگرایان مجلس به ریاست حدادعادل، با طرح دومین سئوال از رئیس جمهور در صحن علنی مجلس مخالفت است و رایزنی هایی را با فراکسیون رهروان ولایت که به علی لاریجانی نزدیک است، در این خصوص انجام داده که تاکنون به جایی نرسیده است.

لطف الله فروزنده، معاون پارلمانی رئیس جمهور هفته گذشته اعلام کرده بود که ۴۰ نفر از امضا کنندگان طرح سئوال از محمود احمدی نژاد، امضای خود را پس گرفته اند و این طرح باید از دستور کار مجلس خارج شود اما دیروز علی مطهری، طراح اصلی سئوال از رئیس دولت اعلام کرد که این طرح با ۸۳ امضا بار دیگر به هیات رئیسه ارائه شده است.

به گفته مطهری، این طرح “باید در اولین جلسه علنی مجلس” قرائت و به رئیس جمهوری ابلاغ شود.

پس از قرائت سئوال در مجلس، رئیس دولت، یک ماه فرصت خواهد داشت تا با حضور در صحن، پاسخگوی پرسش ها باشد.

علی مطهری افزوده است که “شطرح سئوال از رئیس جمهور دو روز پیش با ۸۳ امضا تحویل هیات رئیسه دادیم و از همان هنگام امضاها قابل پس گرفتن نیست.”

سئوال این بار نمایندگان از محمود احمدی نژاد درباره نوسان بی سابقه قیمت ارز در کشور و افت ارزش پول ملی به پایین ترین سطح خود در طول تاریخ، واردات گندم و خودرو است که ۱۹ مهرماه تقدیم هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی شد.

پس از آن هیات رئیسه بررسی سئوال را به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارجاع داد. پس از بررسی این سئوال در کمیسیون مجلس، امضا کنندگان سئوال اعلام کردند که از پاسخ نمایندگان رئیس جمهور قانع نشده اند و سئوال باید به طور رسمی در صحن مطرح شود.

علی مطهری در مصاحبه دیروز خود با خبرگزاری مهر درباره “میزان تاثیر تحریم‌ها و بی‌تدبیری‌ها” در نوسانات اخیر قیمت ارز، گفته که “تحریم های بین المللی” و “برخی بی‌تدبیری‌ها و سوء‌مدیریت‌ها” در بروز این وضعیت موثر بوده است.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز در سفر اخیر به خراسان شمالی، برخی بی تدبیری ها را در پیش آمدن وضعیت فعلی اقتصادی موثر دانسته بود.

به گفته مطهری همچنین طبق آئین نامه جدید مجلس، نمایندگان درباره قانع شدن یا نشدن از پاسخ‌های رئیس جمهور رای گیری خواهند کرد و در صورت قانع نشدن “می‌توانند به رئیس جمهور کارت نشان دهند.”

 

با طعم شوخی

این دومین بار خواهد بود که محمود احمدی نژاد برای پاسخگویی به سئوال نمایندگان به مجلس فراخوانده می شود. به جز ابوالحسن بنی صدر، نخستین رئیس جمهور ایران که توسط دوره اول مجلس پس از انقلاب برکنار شد، احمدی نژاد تنها رئیس جمهوری اسلامی است که اینگونه به مجلس احضار می شود.

نخستین سئوال از احمدی نژاد در مجلس روز ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ مطرح شد که پاسخ های او، اعتراض شدید گروهی از نمایندگان را در پی داشت.

رئیس دولت در سخنانی که با شوخی و کنایه زیادی همراه بود، از سئوالات مطرح شده انتقاد کرد و صلاحیت علمی علی مطهری، طراح اصلی سئوالات را تلویحا زیر سئوال برد.

او گفت که اگر با خود دولت مشورت شده بود، سئوالات مناسب تری پیشنهاد می کرد و به طعنه گفت که طراح سئوال ها همان کسی است که مدرک دانشگاهی خود را “با فشار دادن یک شصتی (شاسی)” گرفته است.

احمدی نژاد در پایان سخنانش به شوخی گفت که به “سئوالات امتحانی” نمایندگان، که خوب هم طراحی نشده بود، به طور کامل پاسخ داده و حتی مطالب اضافه هم گفته است و اگر نمایندگان به او “نمره ای کمتر از ۲۰ بدهند، بی معرفتی و نامردی” کرده اند.

گروهی از نمایندگان مجلس پس از پایان سخنان رئیس دولت و خروج او از مجلس، با دادن تذکرهای آئین نامه ای و تذکر قانون اساسی به پاسخ ها و لحن سخنان او اعتراض کردند.

از جمله محمدرضا خباز، نماینده کاشمر و نادر قاضی پور، نماینده ارومیه گفتند که سخنان احمدی نژاد “توهین به مجلس” بوده است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس اسلامی هم در پاسخ به اعتراضات نمایندگان گفت که “بعضی حرف ها نباید اینجا زده می شد” و “مجلس جای شوخی نیست”.

 

رامین: احمدی نژاد سکوت کند

نگرانی نمایندگان مجلس نهم از پاسخ های احمدی نژاد به سئوال جدید آنها که با تهدید رئیس دولت درباره بیان ناگفته ها همزمان شده، در حالی است که احمدی نژاد در ماه های اخیر به طور آشکاری با دیگر نهادهای حکومتی مانند مجلس و قوه قضائیه وارد نزاع سیاسی شده است.

آخرین کنفرانس رسانه ای محمود احمدی‌نژاد در ماه مهر نیز تبدیل به صحنه‌ای برای انتقادهای تند وی از مقام‌ها و دستگاه‌های مختلف کشور شد.

در آن مراسم که با شرکت نمایندگان رسانه ها برگزار شد، احمدی نژاد از علی و صادق لاریجانی، محمدباقر قالیباف، عزت‌الله ضرغامی، علی‌اکبر ولایتی، خبرگزاری فارس، هیات نظارت بر مطبوعات، مجلس، مراجع تقلید و… انتقاد کرد، آشفتگی در بازار ارز را به عوامل پنهان نسبت داد، انتقادها از دولت در زمینه اقتصادی را ناشی از بی‌اطلاعی دانست، از توقیف شرق و بازداشت علی‌اکبر جوان‌فکر گلایه کرد و نهادهای امنیتی را بابت عدم برخورد با “دشمن بیرونی و سودجویان داخلی” که به نظر وی باعث اختلال در بازار ارز هستند، مورد انتقاد قرار داد.

رئیس قوه مجریه در هفته های اخیر نیز با مسئولان ارشد قوه قضائیه منصوب رهبر، بر سر بازدید از زندان اوین، درگیر بوده است.

محمدعلی رامین، از نزدیکان محمود احمدی نژاد در یادداشتی که روز گذشته روزنامه ایران منتشر کرد، “جنس” رئیس دولت را ‌از “تبار ولایت‌شناسان و ولایتمداران بی‌ادعا” دانست و از او خواست تا “مظلومانه به صبر و سکوت هفت ساله خود تا آخرین روز ادامه دهد.”