مرخصی زندانیان؛ ابزار دیگری برای فشار بر معترضان

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» دادستانی که با دبیر شورای نگهبان هماهنگ است

کمتر از یکماه پس از طرح انتقاد احمد جنتی دبیر 86 ساله شورای نگهبان از اعطای مرخصی به برخی از فعالان سیاسی و روزنامه نگاران بازداشت شده طی یک سال و نیم اخیر، دادستان تهران پس از ملاقاتی با او اعلام کرد: “مرخصی که بعضی‌ها می‌گویند حق زندانی است به نظر ما یک امتیاز است و ما زمانی امتیاز می دهیم که یا در قبالش اصلاح صورت گرفته باشد یا مغایرتی با محکومیت نداشته باشد.”

عباس جعفری دولت آبادی در یک نشست خبری  درباره اینکه چرا به روزنامه نگارانی همچون احمد زیدآبادی، عیسی سحرخیز و مسعود باستانی مرخصی داده نمی شود، گفت: “ما به خیلی از آقایان مرخصی دادیم، آمدند بیرون و علیه نظام بیانیه داده و خود را اسیر نظام معرفی کرده و جرم امنیتی دیگری را مرتکب شده‌اند که این بحث هم دارای اشکال است و امیدواریم مسوولان زندان فکری برای این مساله کنند. اسامی مذکور نیز به صورت مرتب ساختارشکنی می‌کنند، ما چطور به این افراد امتیاز دهیم. شیوه دادستانی هم مطابق با آیین‌نامه سازمان زندان‌هاست و اختیار مرخصی با دادستانی است.”

دادستان تهران همچنین اضافه کرد: “از نظر ما مرخصی وقتی امکان‌پذیر است که آنها اصلاح شده باشند. اگر کسی که محکوم شده بیاید بیرون دوباره مرتکب جرایم جدید شود، مبنای منطقی ندارد. مرخصی که بعضی‌ها می‌گویند حق زندانی است به نظر ما یک امتیاز است و ما زمانی امتیاز می دهیم که یا در قبالش اصلاح صورت گرفته باشد یا مغایرتی با محکومیت نداشته باشد.”

جعفری دولت آبادی در ادامه درباره تعیین وضیعت و بی خبری از 2 تن دیگر از روزنامه نگاران بازداشت شده، نازنین خسروانی و عبدالرضا تاجیک نیزافزود: “وی(نازنین خسروانی) جرم‌های امنیتی دارد برخی از آن‌ها را نیز قبول دارد و تحقیقات هم در حال انجام است. ولی متاسفانه مادرش مرتب مصاحبه می‌کند. به مادرش گفتم اگر می‌خواهی به دخترت کمک کنی بهتر است به ضد انقلاب و جریانات مخالف حکومت کمک نکنی و یقین بدانید تاکید کردیم به تحقیقات سرعت ببخشند تا زودتر تعیین تکلیف شوند. در مورد تاجیک هم کارهایشان تقریبا تمام شده است ولی در مورد اتهامش تا زمان دادگاه صحبت نمی‌کنیم.”

اظهارات دادستان تهران درباره وضعیت روزنامه نگاران بازداشت شده در شرایطی مطرح می شود که هیچ کدام از پنج نفر نام برده شده توسط دادستان تهران، از ابتدای بازداشت تا کنون موفق به دریافت مرخصی نشده اند و حتی با توجه به صادر شدن رای دادگاه برای برخی از آنها و تلاش وکلای مدافع شان، دادستانی از پذیرش هرگونه وثیقه برای اعطای مرخصی به این افراد خودداری کرده است.

 

ملاقات و ابراز رضایت جنتی

احمد جنتی دبیر کهنسال شورای نگهبان جمعه 21 آبان در خطبه های نماز جمعه با انتقاد از اعطای مرخصی به زندانیان گفته بود: “مشاهده می‌کنیم مرخصی‌های بی‎موردی به زندانیان فتنه‌گر داده می‌شود و تصور می شود با گرفتن وثیقه 100 میلیونی از آنها مشکل حل می شود اما جمعی از آنها از این فرصت استفاده کرده و از کشور خارج می شوند و برخی دیگر که در داخل کشور حضور دارند، جلساتی تشکیل می‌دهند و دوباره دست به توطئه افکنی می‌زنند.”

دبیر شورای نگهبان که با تایید نتیجه انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری به نفع محمود احمدی نژاد خود مورد اعتراض بسیاری از فعالان سیاسی، روزنامه نگاران و مردم معترض است، همچنین در این اظهاراتش تاکید کرده بود:” برخی هیاهو راه می‌اندازند تا یک فرد که به زندان افتاده آزاد شود، وقتی برای او وثیقه می گذارند برخی از آن‌ها باهم جلسه می‌گذارند و برنامه‌های خود را تنظیم می‌کنند و کارهای خود را ادامه می‌دهند. این درست است که یک زندانی که محکوم شده و در فتنه نقش داشته است، باز هم کارهای خود را دنبال کند و به دنبال کار خودش باشد؟ نباید به این‌ها مرخصی داد.”

تنها سه روز پس از این اظهارات احمد جنتی بود که دادستان تهران نیز اعلام کرد “درملاقاتی با آقای جنتی درباره مرخصی زندانیان توضیح دادم و رضایتشان را جلب کردم” و در ادامه اظهاراتش گفت: “مطمئنا کسانی که در ایام مرخصی برخلاف تعهداتشان عمل کنند، جلسه تشکیل دهند، بیانیه صادر کنند، به دنبال کارهای حزبی باشند و به خاطر همان اتهاماتی که محکوم شدند ادامه فعالیت دهند، مرخصی آنها لغو خواهد شد و به طور قاطع اعلام می‌کنم که اینگونه مرخصی‌ها وجود ندارد.”

وی همچنین آشکارا از اعطای مرخصی به زندانیان به عنوان یک ابزار و اهرم فشار برای مقابله با اعتراض بازداشت شدگان یاد و تصریح کرده بود که: “عوامل اصلی به مرخصی نخواهند رفت و این افرادی که اکنون در مرخصی به‌سر می‌برند اگر فعالیت مجدد کنند و مرتکب جرم شوند مطمئن باشند که به زندان باز خواهند گشت و ما اجازه نخواهیم داد کسانی که در بیرون فتنه‌گری می‌کنند، از مرخصی استفاده کنند.”

اظهارات دادستان تهران در راستای انتقادات احمد جنتی برای عدم اعطای مرخصی به برخی از بازداشت شدگان پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته درحالی است که دستگاه قضایی تنها برخی از این بازداشت شدگان را پس از گذشت ماه ها تحمل سلول انفرادی و بازجویی های طولانی مدت و چند بار حضور اجباری در دادگاه های نمایشی و صدور احکام طولانی مدت با وثیقه های سنگین (500 میلیون تومان و ارقامی بالاتر) برای چند روز به مرخصی فرستاده اما بیشتر این افراد همچنان علی رغم تحمل ماه ها زندان و شرایط سخت بر مواضع پیش از بازداشت خود درباره وقوع تقلب گسترده انتخاباتی پافشاری کرده اند.

 

انتشار لایحه دفاعیه هم جرم شد

عباس جعفری دولت آبادی دیروز همچنین دوباره سعی کرد تا با اظهاراتش بر موضوعات مورد اشاره احمد جنتی پافشاری کند. او با اشاره به انتشار لوایح دفاعیه برخی از فعالان سیاسی بازداشت شده در این باره گفت:“محکومانی که باید از رسوایی خود گریه کنند، طلبکار نظام شده‌اند و نامه پراکنی می‌کنند. آن‌ها باید بدانند که مردم ما هیچ‌گاه اقدامات آن‌ها را فراموش نخواهند کرد. در اینجا اعلام می‌کنیم در خصوص کسانی از جریان فتنه که لایحه دفاعیه خود را چاپ کرده‌اند، اعلام جرم کرده‌ایم و آنها را تحت تعقیب قرار می‌دهیم.”

اشاره دادستان تهران به انتشار لایحه دفاعیه ابولفضل قدیانی از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است که چندی پیش در برخی از سایت های اینترنتی منتشر شده بود. آقای قدیانی در لایحه دفاعیه خود، علت، نحوه و مراحل بازداشت و دادگاه خود را غیر قانونی خوانده و درباره اتهامات خود درباره “تبلیغ علیه نظام، توهین به رییس جمهور” توضیحات مفصلی ارایه کرده و ضمن تاکید بر وقوع “کودتا در جریان انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری” علی خامنه ای رهبر حکومت مستقر را مسئول تمام اتفاقات و مسایل جاری در کشور معرفی کرده بود.

اظهارات دادستان تهران اخیر دادستان  و اعلام اینکه “انتشار لایحه دفاعیه جرم است” در شرایطی مطرح می شود که در چند روز اخیر بسیاری از رسانه های رسمی و سایت های اینترنتی وابسته به دولت در اقدامی مشابه دست به انتشار متن کامل لایحه دفاعیه کاوه اشتهاردی مدیرمسئول روزنامه ایران زدند که طی آن وی به بسیاری از شخصیت ها و چهره های سیاسی کشور اتهامات سنگینی وارد کرده بود.

البته دادستان تهران  پس انتشار وسیع این دفاعیات مدیرمسئول روزنامه دولت در این باره نیز اعلام کرد که: “انتشار لایحه دفاعیه مدیرمسوول ایران اشکال قانونی داشته است.باید توجه داشت که لایحه قبل از پایان دادگاه منتشر شده و متضمن توهین به برخی از افراد است و همچنین نسبت به برخی از مسوولان مطالبی را بیان کرده است.”

عباس جعفری دولت آبادی همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش در همسویی دیگری با احمد جنتی که چند روز پیش اعلام کرده بود  دشمن اگرچه سرکوب شده است اما هنوز نابود نشده، با تایید تلویحی بی نتیجه بودن فشارها و سرکوب های یکسال اخیر معترضان هشدار داد که: “هوشیار باشید زیرا عوامل فتنه 88 سعی دارند با اقداماتی به صحنه بازگردند.”