جمع مستان

نویسنده
بهاره خسروی

با اهل فرهنگ از شاهنامه تا ترانه های عاشقانه…

محمود دولت‌آبادی : همچنان در انتظار مجوز

“نون نوشتن” محمود دولت‌آبادی بعد از حدود یک سال انتظار، مجوز انتشار گرفت؛ اما دو رمان او همچنان در انتظار دریافت مجوز نشرند.

“نون نوشتن” نقطه‌نظرات این داستان‌نویس پیشکسوت درباره‌ی نوشتن و تجربیاتش در طول سال‌های نویسندگی‌اش است که به شکل یادداشت‌های سالانه درباره‌ی کارهایی که کرده است، منتشر می‌شود.

به گفته‌ی دولت‌آبادی، این کتاب مهرماه سال گذشته برای دریافت مجوز انتشار ارائه شده بود که در اردیبهشت سال جاری با اصلاحیه‌هایی مواجه شد و با اعمال آن‌ها، چندی پیش مجوز نشر دریافت کرد.

“نون نوشتن” به زودی از سوی نشر چشمه منتشر خواهد شد.

از سوی دیگر، دو رمان “طریق بسمل شدن” و “زوال کلنل” دولت‌آبادی هم، بنا بر اعلام قبلی روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای کسب مجوز در تاریخ ‌۸/۷/۸۷ ‌به دبیرخانه‌ی اداره‌ی کتاب ارائه شده‌اند.

به گفته‌ی دولت‌آبادی، این دو کتاب همچنان منتظر دریافت مجوز انتشارند.

 

نیکو خردمند : مرگ نقش‌های ماندگار

نیکو خردمند بازیگر پیشکسوت سینما در سن 77 سالگی از دنیا رفت و نقش‌های ماندگارش را برای سینمای ایران به یادگار گذاشت.

این هنرمند که شهریور ماه در جشن خانه سینما مورد تقدیر قرار گرفت، متولد 1311 در تهران است و فعالیت هنری‌اش را از سال 1337 با گویندگی در رادیو آغاز کرده و از سال 1339نیز در دوبله مشغول بوده است.

خردمند کار بازی در سینما را از سال 1369 با فیلم “پرده آخر” به کارگردانی “واروژ کریم مسیحی” آغاز کرد که اولین نقش آفرینی او در سینما سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن در نهمین جشنواره فیلم فجر را برایش به ارمغان آورد.

وی همچنین سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن در دوازدهمین جشنواره فیلم فجر را برای فیلم “بازیچه” دریافت کرد و برای فیلم “غزال” نیز نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش دوم زن در چهاردهمین جشنواره فیلم فجر شده است.

نیکو خردمند پس از سالها کم‌کاری در بیست‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر، با فیلم‌های « پرونده هاوانا”،”کافه ستاره”و” چند می‌گیری گریه کنی” حضور داشت.

از دیگر فیلم‌های او می‌توان به “حکایت آن مرد خوشبخت” (رضا حیدرنژاد - 1369)،”خانه خلوت” (مهدی صباغ‌زاده - 1370)، “مسافران” (بهرام بیضایی - 1370)،”بازیچه” (تورج منصوری - 1372)، “راز گل شب بو” (سعید خورشیدیان - 1372)،”زینت” (ابراهیم مختاری - 1372)، “روزهای خوب زندگی” (مهدی صباغزاده - 1373)، “نگاهی دیگر” (حسین مختاری - 1373)، “غزال” (مجتبی راعی - 1374)، “سفر پر ماجرا” (سیامک اطلسی - 1375)، “روانی” (داریوش فرهنگ - 1376)،”قاصدک” (قاسم جعفری - 1376)، “قاعده بازی” (عبدالرضا نواب صفوی - 1376)،”هفت سنگ” (عبدالرضا نواب صفوی - 1376)، “شراره” (سیامک شایقی - 1378)،”کاغذ بی خط” (ناصر تقوایی - 1380)، «قلب های ناآرام” (مجید مظفری - 1381)،”صبحانه ای برای دو نفر” (مهدی صباغزاده - 1381)، “پرونده هاوانا” (علیرضا رئیسیان - 1383)، “کافه ستاره” (سامان مقدم - 1383)،”پیشنهاد پنجاه میلیونی” (مهدی صباغزاده - 1383)، «”چند می گیری گریه کنی” (شاهد احمدلو - )، “راننده تاکسی”(مهدی صباغ زاده - ) و “خاک آشنا”(بهمن فرمان آرا - ) نام برد.

 

محمود دولت‌آبادی:  دوره‌ی شاهنامه‌خوانی

محمود دولت‌آبادی با انتقاد از شیوه‌ی آموزش ادبیات در مراکز آموزشی، از برپایی یک دوره‌ی “شاهنامه‌خوانی” خبر داد.

این کلاس با عنوان “تو بخوان” شامل چهار دوره‌ی سه‌ماهه است که در مؤسسه‌ی کارنامه برگزار خواهد شد.

دولت‌آبادی که پیش‌تر نیز یک دوره‌ی شاهنامه‌خوانی غیردانشگاهی داشته که از آن دو سال می‌گذرد، درباره‌ی دوره‌ی جدید کلاس‌هایش می‌گوید: می‌خواهم تعداد کسانی که به این کلاس‌ها می‌آیند، کم باشد؛ زیرا نظرم این است که هنرجوها باید خود بتوانند “شاهنامه” را بخوانند؛ نه این‌که من بخوانم.

او همچنین می‌گوید: پرداختن به زبان، بیان و روایت مفاهیمی که در ارتباط با پرسوناژ‌ها وجود دارد، از نگاه خردورزانه‌ی فردوسی، وقت می‌خواهد؛ به این دلیل، جمعیت کمی را برای این کلاس‌ها می‌پذیرم.

 

ناصر صفاریان : مستندی از ترانه‌های عاشقانه ایرانی

مستند “خواب خورشید” تازه‌ترین مستند ناصر صفاریان آماده نمایش شد.

این مستند به موضوع “عشق” در ترانه‌های ایرانی می‌پردازد و عشق و نفرت مطرح شده در ترانه‌های ایرانی از نظر سیر تاریخی و اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

“خواب خورشید” نخستین فیلم از سه‌گانه صفاریان درباره‌ی تاریخ ترانه است که به تازگی آماده‌ی نمایش شده است و دوفیلم دیگر در مرحله‌ی تصویربرداری قرار دارد.

در این فیلم جمشید ارجمند، سیمین بهبهانی، خاطره پروانه، ناصر چشم‌آذر، فواد حجازی، علی محمدرشیدی، پری زنگنه، محمد سریر، علی محمد شیرازی، علی‌رضا عصار، یغما گلرویی، علی‌رضا میرعلینقی و افشین یداللهی صحبت می‌کنند و باران کوثری حضور دارد.

به گزارش ایسنا،طرح، پژوهش، نگارش و کارگردانی مستند “خواب خورشید” ناصر صفاریان است و احمدرضا احمدی به او مشاوره داده است.

این مستند با تایم 45 دقیقه و از سال 86 تا 88 ساخته شده است.

 

لیلی گلستان: چاپ چهارم تاریخ شفاهی ادبیات معاصر ایران

کتاب “لیلی گلستان” (گفتگو از امید فیروزبخش) از مجموعه تاریخ شفاهی ادبیات معاصر ایران توسط نشر ثالث به چاپ چهارم رسیده و به تازگی عرضه شده است. چاپ چهارم این کتاب بدون هیچ تغییری نسبت به چاپهای دیگر عرضه شده است.

یک جلد دیگر از مجموعه “تاریخ شفاهی ادبیات معاصر ایران” که به زندگی و آثار مهدی غبرائی مترجم پیشکسوت اختصاص یافته نیز تا یک هفته دیگر به کتاب فروشیها می‌آید.

از مجموعه “تاریخ شفاهی ادبیات معاصر ایران” که به دبیری محمدهاشم اکبریانی و به همت نویسندگان مختلف تهیه و تدوین می‌شود تا کنون 9 جلد منتشر شده است و مجوز کتابهای “عبدالعلی دستغیب”(گفتگو از عبدالله مدنی)، “نصرت رحمانی”(گفتگو از مهدی اورند)، “مهدی غبرائی”(گفتگو از کیوان باژن) صادر شده است.

در حال حاضر کتاب “مهدی غبرائی” به پایان مراحل چاپ رسیده و تا هفته دیگر منتشر و در کتابفروشیها عرضه می‌شود. کتاب “عبدالعلی دستغیب” آخرین مراحل فنی چاپ را پشت سر می‌گذارد و چلد دیگر این مجموعه خواهد بود که پس از کتاب غبرائی ارائه خواهد شد.

از دیگر جلدهایی که در مرحله چاپ قرار دارد کتاب “نصرت رحمانی” است که با صدور مجوز آن به تازگی مراحل فنی چاپ آن آغاز شده است.

همچنین مجموعه گفتگوهای کتاب “احمدرضا احمدی” تاکنون به روایت زندگی و آثار وی تا پیش از انقلاب رسیده است و از آنجا که چند روز است که حال عمومی این نویسنده مساعد نیست ادامه گفتگوها تا مدتی به تعویق می افتد.

 ازمجموعه “تاریخ شفاهی ادبیات معاصر ایران” تا کنون زندگینامه های عمران صلاحی، شمس لنگرودی، علی باباچاهی،ضیاء موحد و…به چاپ رسیده است.

 

حسین مرتضائیان آبکنار : کناره گیری از جایزه منتقدان مطبوعات

حسین مرتضائیان آبکنار با نوشتن یادداشتی کوتاه انصراف خود را از شرکت در جایزه منتقدان مطبوعات اعلام کرد. متن یادداشت مرتضائیان آبکنار به این شرح است؛ دوستانً روزنامه نگار و منتقدان مطبوعات به احترامً شرق بنفشه، دوباره از همان خیابان ها، تعلیق، باغ های شنی، دیوان سومنات، تهران شهر بی آسمان، ما اینجا هستیم، ها کردن، آبی تر از گناه، در گریز گم می شویم… و تمام کتاب هایی که فراموش کردید، لطف کنید و کتاب مرا هم از فهرست تان کنار بگذارید. این طور بهتر است.

توضیح دبیر جایزه منتقدان مطبوعات؛ حسین آبکنار عزیز برخلاف میلمان، چشم.اما اسامی کتاب هایی که نامزد شده اند از میان نامزدهای ده ساله منتقدان مطبوعات است و برخی کتاب های نامبرده در لیست نامزدهای این جایزه نبوده و برخی نیز اصلاً قبل از برگزاری اولین دوره جایزه منتقدان در سال 1378چاپ شده اند. به طور مثال دیوان سومنات نوشته ابوتراب خسروی که چاپ اول آن 1377 و شرق بنفشه شهریار مندنی پور اسفند 1377 است.

 

انتشار لیست ممنوع الصداها  

پخش آهنگ های برخی از خوانندگان و نیز برخی ترانه ها به خاطر آنچه پاره یی از دلایل نامبرده می شود در رادیو ممنوع اعلام شده است. در این فهرست برخی خوانندگان به طور کلی از اینکه صدایشان در رادیو پخش شود محروم شده اند و نیز پخش برخی آهنگ ها و ترانه های تعدادی از خوانندگان نیز ممنوع شده است. به گزارش ایلنا در این فهرست نام افرادی چون شاهین آرین، فریدون آسرایی، علیرضا افتخاری، مجید اخشابی، علیرضا افشار، محمد اصفهانی، اسماعیل زاده، شهرام امیری، احسان خواجه امیری، پاک نیا، محمد خواجه امیری، مسعود خادم، حسین زمان، کوروس سرهنگ زاده، ناصرعبداللهی، علیرضا عصار، فتحعلی اویسی، گلشن، علی لهراسبی، محمد نوری، کامبیز افضلی و… به چشم می خورد.

این در حالی است که بنا بر اظهارنظر قربانی مدیر روابط عمومی مرکز موسیقی سازمان صدا و سیما، کیومرث طهماسبی مدیر این مرکز هیچ خبری راجع به موسیقی نمی دهند و دوست ندارند با هیچ خبرنگاری صحبت کنند.

 

“گلستانه”

صد و یکمین شماره ماهنامه “گلستانه” ویژه آبان ماه در 100 صفحه منتشر شد.

در این شماره از “گلستانه” پرونده ویژه آریل دورفمن نویسنده شیلیایی را در قالب نقد، گفتگو و روایت داستان به قلم اسدالله امرایی می خوانیم.

در بخش هنرهای تجسمی نگاهی به نقاشیهای علی بهشاد محتشمی در گالری شیرین، بررسی یک نقاش(کریم نصر) به قلم احمدرضا دالوند، شناخت‌نامه خودنوشت کریم نصر، اخباری از برنامه‌های گالریها و  فراروایت در پوسترهای تئاتر  آمده است.

همچنین فصل اول رمان “همسر اول” نوشته فرانسواز شاندناگور را همراه با شرح حال نویسنده با ترجمه اصغر نوری  در این نشریه به چاپ رسیده است.. در بخش اندیشه نیز مطالبی چون فلسفه احساسات، متالیکا، نیچه و مارکس دیده می شود.

بخش دیگر “گلستانه”همچون هر ماه به داستانهای کوتاه ایرانی اختصاص دارد و در بخش کتاب به ادگار آلن پو، ایمان‌گرایی و نیایش در شاهنامه و هنجارگریزی در مثنوی معنوی، آخرین اثر پل استر و مجموعه داستان آستین های رنگی پرداخته شده است.

در بخش پایانی این شماره “گلستانه” گزارش رونمایی دفتر شعر “قایق سواری در تهران” اثر محمد علی سپانلو با اشارات مختصری به شعرهای این مجموعه آمده است.