چرا کسی به فکر شبنم مددزاده نیست

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» تشدید فشارها بردانشجویان

در حالی که مسوولان وزارت علوم بارها اعلام کرده اند با دانشجویان به دلیل گرایشات سیاسی آنان برخورد نخواهد شد، محمود ملاباشی، معاون دانشجویی وزیر علوم، اعلام کرد: “در سال تحصیلی 89-88 یک هزار و 100 حکم انضباطی در زمینه های مختلف برای دانشجویان صادر شد.” در یکسال و نیم گذشته و بعد از انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری دهم، بسیاری از دانشجویان با محرومیت از تحصیل به مدت حداقل یک ترم یا دو ترم مواجه شده وتعداد زیادی از دانشجویان به عللی چون بد حجابی یا شرکت در تظاهرات به کمیته های انضباطی احضار شده اند.

ملاباشی درباره وظایف کمیته‌های انضباطی درارتباط با بحث عفاف و برخورد با بی‌حجابان گفت: “از وظایف دانشگاه، دانشجویان و کمیته‌های انضباطی این است که به قانون جمهوری اسلامی ایران احترام بگذارند و هرکس که بخواهد نقض قانون کند باید احضار شود اما احکامی که به علت رعایت نکردن حجاب در دانشگاه منجر به ترک تحصیل، جلوگیری از تحصیل، اخراج، انتقال یا میهمان شدن دانشجو شده باشد را تایید نمی‌کنم.”

گفتنی است در حال حاضر بیش از هفتاد دانشجو در زندان ها کشور به سر میبرند که تعدادی از آنها شامل حکم محرومیت از تحصیل شده اند.

 

تبعید مجید دری به زندان بهبهان

مجید دری، فعال دانشجویی و از اعضای شورای دفاع از حق تحصیل، از بند ۳۵۰ اوین به زندان بهبهان در استان خوزستان منتقل شد. حکم وی شش سال حبس در زندان ایذه بوده است.

برادر مجید دری، در این باره به “روز” گفته است: “انتقال مجید به زندان برای ما کاملا غیرمترقبه بود. مجید را به دادسرا احضار کردند و از آن جا به بهبهان بردند. خود ما از این قضیه خبر نداشتیم تا اینکه خود مجید تماس گرفت و این خبر را به ما داد.”

وی با اشاره به اینکه با توجه به قطع تلفن های بند 350 زندان اوین، امکان تماس تلفنی با برادر خود را نداشته است، افزود: “ما از عید با مجید ملاقات حضوری نداشتیم. ملاقات هفته ای یک بار و به صورت کابینی بودو تنها برای مدت 10 تا 15 دقیقه. با وضعیتی که اکنون برای مجید پیش آمده است، معلوم نیست وضعیت خانواده ما چگونه می شود. پدر و مادر پیر من، امکان این را ندارند که مسافرت طولانی به خوزستان را انجام دهند.”

برادر مجید دری، همچنین درباره وضعیت برادر خود گفت: “مجید در تماسی که بعد از انتقال به زندان بهبان داشت، اعلام کردکه از برخورد مسوولان زندان راضی است و آن ها با احترام با مجید برخورد کرده اند. اما مشکل این است که بنا به گفته مجید، حداقل امکانات رفاهی، در این زندان وجود ندارد و او هم اکنون با قاچاقچیان و معتادها، نگهداری می شود.”

مجید دری، در تاریخ ۱۸ تیر ماه بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. وی در دادگاه به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شده که ۵ سال از این مدت را باید در تبعید تحمل کیفر نماید. ۱۰ سال از این محکومیت به اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق است.

این در حالیست که برادر مجیددری می گوید: “ما اساسا این حکم را قبول نداریم. وکیل مجید به ما گفته بود که قاضی پرونده، اعلام کرده بود که با توجه به محتوات پرونده، هیچ گونه مدرکی برای اثبات اتهامات وجود ندارد. واقعا ما نمی دانیم که دلیل صدور چنین حکمی برای مجید چه بوده است. حتی زمانی آقای جعفری دولت آبادی از مجید خواسته بود برگه برائت از گروهک منافقین را امضا کند که این کار را هم کرده، اما چه دست هایی در کار است که چنین حکمی صادر شود، من هنوز هم نمی دانم.”

 

میلاد اسدی و هفت سال زندان

میلاد اسدی، از اعضای شورای مرکزی دفتر تحیکم وحدت که  از نهم آذر ماه سال گذشته، بازداشت شده است، همچنان در بند 350 زندان اوین به سر می برد. دادگاه میلاد اسدی را به ۷ سال و نیم زندان محکوم کردو این حکم در دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شد.

اسدی در این مدت، بارها مورد بازجویی قرار گرفته و با مرخصی وی نیز مخالفت شده است. میلاد اسدی همچون دیگر زندانیان بند 350 زندان اوین، از امکان تماس تلفنی محروم است.

یکی از نزدیکان میلاد اسدی به “روز” گفت: “میلاد در این مدت از حق مرخصی محروم مانده است. در زندان هم امکان تماس تلفنی ندارد و تنها هفته ای یک بار ملاقات کابینی انجام می شود. متاسفانه، هنوز هم مشخص نیست که چرا با مرخصی میلاد موافقت نمی شود.”

وی با اشاره، به وضعیت زندانیان در زندان اوین افزود: “میلاد همچون بقیه زندانیان کارهای عادی خود را انجام می دهد. وی در زندان، با روحیه، کارهای روزمره خود را انجام می دهد و حتی شروع به یادگیری زبان کرده است.”

 

ممنوع الملاقات شدن شبنم مددزاده

شبنم  مددزاده، نایب رئیس شورای تهران دفتر تحکیم وحدت و دبیر سیاسی انجمن دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران، در تاریخ ۲ اسفند ماه ۱۳۸۷ به همراه برادرش فرزاد مددزاده بازداشت شد.

مددزاده، پس از بازداشت به بند 209 منتقل شد و بیش از 3 ماه را در سلول انفرادی به سر برد.  یکی از همکاران شبنم مددزاده در انجمن اسلامی دانشگاه تربیت معلم، به “روز” گفت: “متاسفانه پرونده شبنم مددزاده دارای ابهامات زیادی است. در واقع شبنم و برادرش، قربانی پرونده سازی نهادهای امنیتی شده اند. ما امیدواریم که خانواده شبنم، روزی حاضر شوند که درباره ناگفته های این پرونده صحبت کنند.”

وی درباره مسایل پرونده شبنم مددزاه گفت: “متاسفانه به دلایل اخلاقی ما قادر نیستیم که مسایل پرونده شبنم را افشا کنیم.فقط امیدواریم که هر چه زودتر، خانواده وی را مجاب کنیم که درباره این پرونده صحبت کنند.”

این عضو شورای عمومی دفتر تحکیم به “روز” گفت: “متاسفانه به پرونده شبنم مددزاده به دلیل برخی مسایل، توجه نشده است. او قربانی اتهامات وزارت اطلاعات شده است. اتهامات وزارت اطلاعات باعث شده است که برخی نهادهای حقوق بشری هم به پرونده شبنم توجه نکنند. شبنم از زمان بازداشت تاکنون حتی موفق نشده از مرخصی استفاده کند، اما کسی به این مساله اعتراض نمیکند.”

شبنم مددزاده و برادرش به اتهام محاربه و اقدام علیه امنیت ملی به ۵ سال زندان با تبعید به زندان رجایی‌شهر محکوم شده اند. مددزاده پس از بازداشت نسرین ستوده، در همراهی با وکیل خود اعلام کرد دست به روزه سیاسی خواهد زد.  اعلام این مساله از سوی شبنم مددزاده، باعث شد که وی از سوی مقامات زندان، از حق تماس و همچنین ملاقات با خانواده، محروم شده است.