گوسفند نذر می کردند برای سلامتی آقا

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» نقل قول از مراجعی که نیستند

سایت های خبری طرفدار آیت الله خامنه ای، با انتشار گزارش هایی از دیدارهای “مخفیانه” رهبر جمهوری اسلامی با برخی از مراجع تقلید درگذشته شیعه خبر دادند.آنگونه که این سایت ها گزارش داده اند مراجع تقلید شیعه که دیگر در قید حیات نیستند، در دران زندگی خود، از طرفداران و علاقمندان آقای خامنه ای بوده اند.

این تاییدیه ها درباره رهبر جمهوری اسلامی از جانب مراجع درگذشته، یک روز پیش از سفر آقای خامنه ای به قم منتشر می شود.

همزمان و در حالیکه سایت “رسا” متعلق به حوزه علمیه قم، از تعطیلی کلاس برخی مراجع تقلید در روز سفر آیت الله خامنه ای به قم خبر داده بود، خبرگزاری فارس خبر مربوط به تایید اقدامات رهبر جمهوری اسلامی توسط آیت الله وحید خراسانی (از مراجع تقلید بلندپایه شیعه) را از خروجی خود حذف کرد.

این خبرگزاری وابسته به نهادهای نظامی و امنیتی، هیچ توضیحی درباره دلایل حذف این خبر نداده است.

در بخشی از خبر منتشر شده توسط این خبرگزاری دولتی آمده بود: “استاد دروس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به حمایت‌های جدی آیت‌الله وحید خراسانی از مقام معظم رهبری گفت: آیت‌الله وحید خراسانی درباره مقام معظم رهبری می‌گویند کارهای آقای خامنه‌ای بر اساس موازین است.”

در روزهای گذشته اخبار متعددی درباره فشار برخی نهادها بر این مرجع تقلید بلندپایه برای عدم ترک قم توسط وی در آستانه سفر آقای خامنه ای در محافل خبری به گوش رسیده بود.

اینچنین بود که رجانیوز، از قول آیت الله محمدتقی بهجت (مرجع تقلید درگذشته شیعه) به بیان “ثواب” استقبال از رهبر جمهوری اسلامی پرداخت.

این سایت با اشاره به سخنان فردی که او را حجت الاسلامی فقیهی، استاد حوزه علمیه قم معرفی کرد، نوشت: “یکی از رفقا ما به نام آقای رجالی، که خیلی رفت و آمد داشت از قدیم با حضرت آیت الله بهجت و درس ایشان را خیلی شرکت می کرد و خیلی آدم با صفا و سالم و خوبی است، ایشان چند مورد از ایشان را برای ما نقل می کرد.یکی اینکه می گفت، آیت الله بهجت، به این راحتی هر کسی را راه نمی دادند برای ملاقات، آن هم برای ملاقات های طولانی و این حرف ها. ولی آیت الله خامنه ای مرتب خدمت آیت الله بهجت می رسیدند و این ها یک رابطه صمیمی داشتند. زیاد و به طور مخفیانه آقا می آمدند قم و می رفتند خدمت آیت الله بهجت.”

حجت الاسلام فقیهی اضافه کرده: “یکی از زمان هایی که ایشان می گفت زمان ملاقات این دو بزرگوار بوده است، سحر بود دو ساعت مانده به اذان صبح. ایشان می گفت که آیت الله خامنه ای گاهی سحر می آمدند. در آن موقعیت حساس می آمدند خدمت آیت الله بهجت و می رفتند. خوب این نشانه علاقه شدید آیت الله بهجت به مقام معظم رهبری است که در این موقع شب و سحر آقا را می خواستند و با هم بودند و صحبت می کردند.”

 

اگر مردم می دانستند

 

رجانیوز در ادامه این گزارش به استقبال آیت الله بهجت از رهبر جمهوری اسلامی در جریان سفر چند سال پیش آقای خامنه ای به قم اشاره کرده و آورده است: “ایشان می گفتند چند سال پیش که آیت الله خامنه ای یک هفته ای تشریف آوردند قم، جمعیت زیادی برای استقبال آمده بودند در خیابان ها. آیت الله بهجت هم آمدند جزء جمعیت استقبال کنندگان. حالا یک مرجعی در سن حدود نود سال ! ایشان هم آمدند در جمع استقبال کنندگان آیت الله خامنه ای. ایشان می گفت که یک شخصی به ایشان گفت که حاج آقا شما با این سن و سال آمدید وسط این جمعیت استقبال کنندگان ؟ آیت الله بهجت فرمودند : اگر مردم می دانستند که استقبال این سید چقدر ثواب دارد هیچ کس در خانه نمی نشست.”

این سایت سپس به نقل از آقای فقیهی افزوده: “این تعبیر خیلی زیباست که اگر مردم می دانستند استقبال این سید چقدر ثواب دارد هیچ کس تو خانه نمی نشست.”

این استاد حوزه علمیه قم سپس به نقل از فرد دیگری که او را “حاج آقا صدیقی” (احتمالا امام جمعه موقت تهران) به نذر گوسفند توسط آیت الله بهجت برای سلامتی آقای خامنه ای اشاره کرده و گفته است: “حاج آقا صدیقی هم که خوب تو مراسم آیت الله بهجت نقل کردند که چقدر آقا برای سلامتی آیت الله خامنه ای نذر می کردند و گوسفند نذر می کردند و کارهایی انجام می دادند. خوب این باز نشانه شدت علاقه بود به آقا.”

 

وقتی آقا “احضار” شد

وی سپس به احضار آقای خامنه ای توسط آیت الله بهجت اشاره کرده است. حجت الاسلام فقیهی در این خصوص گفته: “چیزی که نقل کردند اینکه شش ماه قبل از فوت آیت الله بهجت ایشان فرموده بودند: آقا را بگویید بیایند اینجا با ایشان کار دارم. آقا را خواسته بودند و آیت الله خامنه ای آمده بودن این جا قم. صحبت هایی با هم داشتند از جمله آیت الله بهجت فرموده بودند: خطری به سمت شما دارد می آید و من این خطر را احساس می کنم و من آن چه باید برای شما انجام بدهم، برای سلامتی شما انجام داده ام (حالا نذر باشد یا هر چیز دیگر).”

آقای فقیهی افزوده: “گفتند چند روزی گذشت و باز دوباره حضرت آیت الله بهجت گفتند که : آیت الله خامنه ای را بگویید یک نفر بفرستند من با ایشان کار دارم. حاج آقا محمدی گلپایگانی را آیت الله خامنه ای فرستادند پیش آیت الله بهجت. آیت الله بهجت دومرتبه تأکید کردند: من برای سلامتی شما هرکاری می توانستم انجام دادم. خودتان هم یک کاری انجام بدهید. برای بار دوم بعد از چند روز این تأکید را آیت الله بهجت داشتند که به واسطه آقای محمدی گلپایگانی به آقا خبرش رسید و خود آیت الله خامنه ای هم هرکاری باید انجام بدهند انجام داده بودند.”

این استاد حوزه علمیه قم سپس به نقل از فرزند آیت الله بهجت هم گفته: “آقا زاده آیت الله بهجت نیز می گفت که یک موقعی آیت الله خامنه ای تشریف آوردند قم، بعد آیت الله بهجت فرمودند : همه از اطاق بروند بیرون. حالا هر کس می آمد ملاقات آیت الله بهجت، پسر آقا و بعضی های دیگر هم حضور داشتند. بعد می گفت : یک موقعی آیت الله خامنه ای که آمدند، آیت الله بهجت فرمودند: هیچ کسی نماند، همه بروند بیرون من با آقا حرف خصوصی دارم. و بعد تا مدتی با هم بودند و به طور خصوصی و ما همه رفته بودیم بیرون از اطاق، این قدر با هم صمیمی بودند.”

 

دلخوش به رهبری خامنه ای

شبکه ایران، دیگر سایت طرفدار آیت الله خامنه ای نیز در گزارشی به نقل از یکی از شاگردان آیت الله بهاءالدینی، مدعی حمایت این مرجع تقلید از رهبری آقای خامنه ای در دوران قائم مقامی آیت الله حسینعلی منتظری، شد.

این سایت به نقل از “حسین حیدری کاشانی” نوشت: “در یکی از سفرهایی که مقام معظم رهبری به قم تشریف آوردند صبح روزی بود که یکی از دوستان بزرگوار در منزل آمد و فرمود: آقا به منزل آقای بهاءالدینی می آیند، بیا برویم. به اتفاق ایشان به منزل آقا رفتیم وارد اتاق منزل شدیم، مقام معظم رهبری اظهار لطف و مرحمت فرمود، نشستیم. آقای بهاءالدینی روی تشک با عرقچین نشسته بود، آقایانی در خدمت آقا بودند.حقیر خدمت مقام معظم رهبری عرض کردم: آقا! اگر بعضی بعد از نشست مجلس خبرگان، از رهبری حضرتعالی خبر دادند، ما سه سال قبل از فوت حضرت امام علیه الرحمه، رهبری شما را در سر می پروراندیم. فرمودند: چطور؟ عرض کردم به واسطه فرموده این مرد و اشاره به آیت الله بهاءالدینی کردم و در توضیح آن گفتم در سه نشست که در سه جمعه پیاپی که بنده در منزل محضرشان بودم این مطلب را فرمودند:روزی ابتدا به ساکن فرمودند: فلانی! قضیه قائم مقامی سرنمی گیرد. کسی که ما دلخوش به او هستیم، آقای خامنه‌ای است.”

شبکه ایران افزوده است: “بنده هم عرض کردم: بله آقا، و رفتم برای اینکه چای خدمت آقا بیاورم فرموده ایشان را یادداشت کردم.هفته بعد روز جمعه حدود ساعت ده صبح فرمودند: همانطور که ما به شما گفتیم اینها می خواهند کاری کنند، اما موفق نمی شوند دلخوشی ما به آقای خامنه ای است. عرض کردم، بله آقا و بلند شدم رفتم یادداشت کردم و برگشتم. هفته سوم باز به همین مضامین در باره آینده مطلبی فرمودند، من نگاهی به چشم های آقا [آیت الله بهاءالدینی] کردم، آقا فرمود: چه باید کرد؟ شما تعجب می کنی؟ اما دید ما این است، عرض کردم بله آقا. چون سخنم به اینجا رسید آقایانی که در خدمت آقا بودند خوشحال شدند و تبسم کردند و مقام معظم رهبری نگاهی به آیت الله بهاءالدینی کرد، ایشان هم به طور عادی گفته های حقیر را می شنید و سرمبارک در پیش داشت.”