دیدارهای خامنه ای در سکوت خبری

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» گزارش روز از روز دوم سفر

همزمان با روز دوم سفر رهبر جمهوری اسلامی به قم، برخی مراجع تقلید و روحانیون بلند پایه شیعه با حضور در دفتر آیت الله خامنه ای در قم با وی به گفت و گو پرداختند.در حالیکه سایت رسمی دفتر رهبر جمهوری اسلامی در این خصوص نوشته که جعفر سبحانی، مکارم شیرازی و شبیری زنجانی، سه روحانی بودند که همراه با “جمع دیگری از اساتید و علمای حوزه علمیه قم” در شب دوم سفر آقای خامنه ای به دیدار او رفته اند اما خبرگزاری فارس گزارش داده که علاوه بر این سه، صادق آملی لاریجانی، ابراهیم امینی، سید احمد خاتمی و عباس کعبی نیز با رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرده اند.

نه پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای، نه صدا و سیما و نه دیگر رسانه های خبری نزدیک به حکومت اسلامی، هیچ خبر و گزارشی از محتوای این دیدارها منتشر نکرده اند. اما آنگونه که در تصاویری که سایت رسمی رهبر جمهوری اسلامی از این دیدارها منتشر کرده، مشخص است این ملاقات ها به صورت عمومی بوده و جلسه خصوصی بین آقای خامنه ای با این روحانیون بلندپایه برگزار نشده است.

مشخص نیست در این دیدارها چه سخنانی بین آیت الله خامنه ای و روحانیون حاضر رد و بدل شده است اما گفته می شود این ملاقات ها تنها به احوالپرسی یا آنگونه که در میان روحانیون مصطلح است به “تعارفات آخوندی” اختصاص داشته است.

 

دیدار با روحانیون منتقد

در شب نخست اقامت رهبر جمهوری اسلامی در قم نیز نوری همدانی و جوادی آملی، دو تن دیگر از روحانیون بلندپایه با وی دیدار داشتند.تاکنون تمام دیدارهای آقای خامنه ای در قم با روحانیون و مراجع تقلید در سکوت کامل خبری برگزار شده است.این البته در حالی است که برخی از روحانیون ارشدی که در دو روز گذشته با آقای خامنه ای دیدار کرده اند، از جمله روحانیون منتقد حکومت به شمار می روند.

آیت الله سید موسی شبیری زنجانی شاخص ترین روحانی منتقد حکومت است که دیروز عصر با سید علی خامنه ای دیدار کرد.

آیت الله شبیری زنجانی، یکی از مراجع تقلید بلندپایه شیعه است که در اعلامیه سال 1372 جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که پس از درگذشت آیت الله اراکی صادر شد، به عنوان یکی از هفت مرجع جایز التقلید معرفی گردید.اما علیرغم دیدگاه های انتقادی این مرجع تقلید نسبت به نوع و نحوه عملکرد حکومت که بیشتر به واسطه تاثیر او از مکتب فقهی نجف و دیدگاه های آیت الله ابوالقاسم خویی، مرجع تقلید بلندپایه شیعه حاصل شده، به علت آنکه وی استاد هر سه فرزند پسر آیت الله خامنه ای بوده، از احترام زیادی در بیت رهبر جمهوری اسلامی برخوردار است.

به واسطه همین قرابت هم بود که آیت الله شبیری زنجانی، نقش مهمی در رفع حصر از آیت الله حسینعلی منتظری ایفا کرد. آیت الله منتظری در صفحه ۷۷۷ جلد نخست خاطرات خود به نامه ای اشاره کرده که آیت الله زنجانی در اعتراض به حصر وی به آقای خامنه ای نوشته بود.

پس از اعلام نتایج انتخابات دهم ریاست جمهوری که اعتراض گسترده مردم را به دنبال داشت و سرکوب خشونت بار این اعتراضات توسط حکومت، آیت الله شبیری زنجانی رایزنی های گسترده ای را با مراجع تقلید قم و نجف از جمله آیت الله سیستانی، آیت الله صافی گلپایگانی، آیت الله منتظری و آیت الله موسوی اردبیلی با هدف برون رفت از بحران آغاز کرد.گفته می شود او همزمان دو نامه اعتراضی شدیداللحن نیز به آیت الله خامنه ای نوشت و در آنها از سرکوب مردم به دست نیروهای امنیتی و نظامی به شدت انتقاد کرد.

در آن هنگام سایت موج سبز آزادی نوشته بود که این مرجع تقلید شیعه در دیدار با آیت الله صافی گلپایگانی از فرط ناراحتی به علت قتل عام مردم معترض به نتایج انتخابات به گریه افتاده است.

وی از جمله روحانیونی است که به اعلمیت مرجعیت آیت الله منتظری اعتقاد داشت و پس از درگذشت وی، نماز میت را بر پیکر او اقامه کرد.در تصاویری که از دیدار برخی روحانیون در قم با آیت الله خامنه ای منتشر شده، آیت الله شبیری زنجانی در انتهای ردیف و در دورترین نقطه از آقای خامنه ای مشاهده می شود.

 

سه امام جمعه مستعفی

آیت الله جوادی آملی و آیت الله ابراهیم امینی نیز دو روحانی بلندپایه دیگر شیعه هستند که پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری که به پیروزی محمود احمدی نژاد منجر شد، نسبت به روند موجود موضع انتقادی گرفتند و هر دوی آنها پس از سال ها از اقامه نماز جمعه قم استعفا دادند.

آیت الله امینی که خود متولد شهر نجف آباد است، در جریان درگذشت آیت الله منتظری رایزنی های زیادی با نهادها و مقامات بانفوذ نظام برای آرام برگزار شدن مراسم ختم و تشییع جنازه این مرجع تقلید انجام داد.

آیت الله رضا استادی، دیگر امام جمعه مستعفی قم که او نیز همانند آیت الله امینی و آیت الله جوادی آملی از اعضای برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است و در انتخابات گذشته از کاندیداتوری محسن رضایی حمایت کرده بود، در روز نخست سفر آقای خامنه ای به این شهر با وی دیدار کرد.

 

خامنه ای: مسئله شهادت برای ایرانی ها حل شده

اما به جز این دیدارها که هیچ خبری از محتوای آنها گزارش نشد، آیت الله خامنه ای دیروز در جمع خانواده شهدا و ایثارگران قم نیز سخنرانی کرد.به گزارش سایت رسمی دفتر رهبر جمهوری اسلامی، وی در این سخنرانی به تمجید از سفر اخیر محمود احمدی نژاد به لبنان پرداخت.او استقبال مردم لبنان از احمدی نژاد را “پرشور و گسترده” و “شایسته مطالعه و تحلیل” توصیف کرد.

به گفته رهبر جمهوری اسلامی، “اینگونه حقایق، نشان دهنده جذابیت و عظمت ملت ایران در چشم دیگر ملتهاست.”

خامنه ای همچنین “مسئله شهادت” را برای ملت ایران “حل شده” دانست و گفت: “باید در این نکته اساسی بیندیشیم که ملت ایران بدون برخورداری از ابزارهای پیچیده نظامی و امکانات وسیع تبلیغاتی، چگونه و به کدام علت در چشم ملتها، اینگونه عزیز، پرجاذبه و مقتدر گشته و در حوادث گوناگون جهان تأثیرگذار شده است؟”

وی سپس به “طرح ها و اقدامات فراوانی” که “دشمنان و دنباله روهای آنان در داخل” پس از رحلت آیت الله خمینی برای “تضعیف ایمان و اعتقادات ملت” انجام دادند اشاره کرد و گفت: “مخالفان ملت ایران، ‌از آن طرحها چیزی جز ناکامی عایدشان نشد و از این پس نیز به هیچ نتیجه ای نخواهند رسید.”

 

دیدارهای خارجی

دیروز همچنین برخی منابع غیررسمی گزارش دادند که هیات نمایندگی مجلس آلمان که برای رایزنی با مقامات جمهوری اسلامی به منظور آزادی دو خبرنگار این کشور که در ایران دستگیر شده اند، به تهران آمده اند، با سفر به قم به طور محرمانه با آیت الله خامنه ای دیدار کرده اند.

اگرچه سفر این هیات به قم و دیدار آنها با تعدادی از روحانیون این شهر به صورت رسمی تایید شده اما هیچ منبع موثقی، دیدار آن با رهبر جمهوری اسلامی را تایید نکرده است.

از سوی دیگر در شرایطی که سایت های خبری ایران دو روز پیش، از سفر هوگو چاوز به قم و دیدار وی با آقای خامنه ای در روز چهارشنبه خبر داده بودند، این سفر نیز انجام نشد و آقای چاوز دیشب با بدرقه احمدی نژاد تهران را به مقصد دمشق ترک کرد.

 

SMSهای قمی

همزمان با سفر رهبر جمهوری اسلامی به قم، بازار پخش SMS در بین طرفداران آقای خامنه ای نیز داغ شده است.متن برخی از این SMSها که توسط یکی از اهالی این شهر در اختیار “روز” قرار داده شده به این شرح است:

حوزه چندیست هوای تو نمودست بیا

به تمنای تو آغوش گشودست بیا

هر کجا نام شما هست صفایی دارد

بوی مشک ختن و عنبر و عودست بیا

از محضرتان حواله می خواهم

یک حاجت چند ساله می خواهم

شرمنده ولی اگر که زحمت نیست

یک جلد فقط رساله می خواهم

از لطف خداوند پناهی داریم

آرامش جان و تکیه گاهی داریم

پرچم که به دست حضرت خامنه ایست

ما آیت عظمای الهی داریم

ما اهل قمیم و در جهان محبوبیم

در صبر به راه یار چون ایوبیم

ای یوسف انقلاب ما منتظرت

هر چند به انتظار چون یعقوبیم