زندان دگراندیشان، جهنم روزنامه نگاران

سامان رسول پور
سامان رسول پور

دادستان مشهد راست گفته بود آنجا که بعد از قطع دستان یک مجرم وعده داد: “باز هم قطع می کنیم”. هنوز یک هفته نگذشته بود که خبرگزاری فارس در تایید آن حرف نوشت: حکم قطع دست یک جوان  ۲۱ ساله صادر شد؛ به جرم  “سرقت از قنادی”.

در میدان مرکزی گنبد کاووس هم حکم دیگری اجرا شد. حکم شلاق چهار تن در ملا عام اجرا شد. چهار تن که به “اخلال در نظم عمومی” و “ایجاد مزاحمت برای شهروندان” متهم شده بودند.

از قطع دست و شلاق در ملاعام که بگذریم، تعدادی هم اعدام شدند. دادستان عمومی و انقلاب اصفهان از اعدام پنج تن خبر داد. در اهواز هم سه تن به دار آویخته شدند. همزمان در سنندج هم یک شهروند به نام عبدالله سروری به اتهام  “جاسوسی”  به اعدام محکوم شد.

 بازداشت ها هم ادامه داشت. محسن بیگلربیگی عضو شاخه جوانان جبهه مشارکت مازندران و رحمت عزیزی دبیر ستاد ۸۸ شهرستان بهشهر هم بازداشت شدند.

در زاهدان عبدالعلیم شه‏بخش معروف به حاج عبدالرحیم، داماد و برادرزاده امام جماعت اهل تسنن زاهدان دستگیر شد.

در سنندج امین مدنی، روزنامه نگار کرد از سوی نیروهای امنیتی بازداشت گردید. در مریوان پنج تن از اهالی روستای “نی” دستگیر شدند. در یزد هم محسن وفایی، فعال دانشجویی، بازداشت شد.  در همین حال کاوه کرمانشاهی، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر کرمانشاهی دادگاهی شد، مجید دری فعال دانشجویی محروم از تحصیل به زندان بهبهان تبعید گردید و سید علی اکبر نبوی، پدر ضیاء‌الدین نبوی، دانشجوی زندانی، توسط وزارت اطلاعات احضار و به مدت هفت ساعت مورد بازجویی قرار گرفت.

از یک طرف بازداشت ها ادامه داشت و از طرف دیگر اعتراضات به ادامه بازداشت زندانیان عقیدتی ادامه داشت.بیش از ۱۶۰۰  نفر با  انتشار نامه سرگشاده ای خواستار آزادی نسرین ستوده شدند.  در یکی از بیانیه ها ۹۰۰ تن از کنشگران جنبش زنان و فعالان مدنی نگرانی خود را از ادامه بازداشت نسرین ستوده ابراز داشتند.  در بخشی از این بیانیه آمده: “ما از به خطر افتادن سلامتی نسرین ستوده بیمناکیم و از مراجع قضایی خواهان پاسخگویی هستیم. مبادا  که همچون نرگس محمدی، بی مبالاتی برخی نامسئولان سلامتی نسرین ستوده را نیز به مخاطره اندازد. نسرین ستوده، جز دفاع از شرف انسانی جرمی مرتکب نشده است. جرم او دفاع از کودکانی است که تلخی زندگی آنان را به زندان فرستاده است. جرم او دفاع از زنان و مردانی است که جز عادلانه کردن قوانینی که زندگی را بر انسان ها دشوار کرده است، جرمی ندارند. جرم نسرین ستوده دفاع از موکلانیاست که به دلیل عقایدشان در زندانند.”

شیرین عبادی و زهرا رهنورد هم دربیانیه هایی جداگانه از نسرین ستوده خواستند  به اعتصاب غذایش خاتمه دهد.

آنسوتر خانواده های شماری از زندانیان سیاسی  همزمان با سفر آیت الله خامنه ای به قم، نامه ای سرگشاده  به مراجع تقلید نوشتند و از آنها خواستند تا درباره شرایط کشور و برخورد با منتقدان از رهبر جمهوری اسلامی سئوال کنند.

در بخشی از این نامه که در کلمه چاپ شده، خطاب به مراجع تقلید می خوانیم: “بپرسید که مگر می شود جمع کثیری از هنرمندان و اندیشمندان و متفکران و سیاست مداران و استادان و دانشجویان و مردم کوچه و بازار سراسر کشور همگی فتنه گر و عامل دشمن و سرسپرده اجنبی باشند؟ بپرسید که چرا باید اعتراض بدیهی و مدنی یک شهروند به حساب دشمنی او گذارده شود؟ این روزها مگر مردم فرانسه سراسر کشور خود را به اعتصابی باشکوه فرانخوانده اند و مگر همه دستگاه های اقتصادی و تولیدی و خدماتی فرانسه را برای دست یابی به حقوق شهروندی خود فلج نکرده اند؟ آیا دولت و مجلس و قوه قضائیه فرانسه این مردم معترض را فتنه گر و عامل اجنبی دانسته و سران آنان را به تنگنای تهمت و افترا درانداخته است و هم زمان بصیرت خود را به رخ جهانیان می کشند؟ آخر چرا باید به جای مداخله گران و کودتاگران حادثه های سال گذشته، همسران و فرزندان ما زندانی باشند؟”

در چنین اوضاعی بود که معاون دانشجویی وزیر علوم هم اعلام کرد: در سال تحصیلی ۸۹-۸۸ یک هزار و ۱۰۰ حکم انضباطی در زمینه‌های مختلف برای  دانشجویان صادر شد.

سازمان گزارشگران بدون مرز هم در گزارش سالانه خود از وضعیت ناگوار آزادی مطبوعات در ایران خبر داد. این سازمان در رده بندی خود، جمهوری اسلامی را در بین ۱۷۸ کشور جهان در رده ۱۷۵ قرار داده است. به این ترتیب، ایران در فهرست آزادی مطبوعات در کنار چین، کره‌شمالی و برمه در انتهای جدول قرار گرفته است.  و احتمالا در همین راستا بود که حتی وبسایت سید محمد خاتمی، رییس جمهور پیشین ایران نیز فیلتر شد.

 و این خبر را هم  در راستای گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز می توان ارزیابی کرد: مدیر کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: “مطبوعاتی که در جریان حوادث پس از انتخابات حتی به یک خط در مورد وقایع 9 دی‌ماه، روز قدس و سایر اصول نظام نپرداختند، انتظار حمایت و یا دریافت یارانه مطبوعات را نداشته باشند.”

سید احسان قاضی‌زاده تهدید کرد: “نشریاتی که هنوز پس از جریان فتنه به انتشار بیانیه و عکس سران فتنه می‌پردازند، بر اساس قانون مطبوعات پس از تذکر و در صورت تداوم توقیف و لغو امتیاز نیز خواهند شد.”