نماینده روباه پیر به ایران نیاید

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» مخالفت اعضای سابق سپاه در مجلس با سفر استراو

پس از ابراز تمایل جک استراو، وزیر سابق امور خارجه بریتانیا برای سفر به تهران و دیدار با رییس دولت آینده جمهوری اسلامی و انتشار خبردیگری از سوی یکی از خبرگزاری های متعلق به سپاه پاسداران مبنی بر حضور وی در مراسم تحلیف حسن روحانی، تعدادی از اعضای سابق سپاه پاسداران که هم اکنون تحت عنوان “نماینده” در مجلس نهم فعالیت می کنند و وابستگان آنها با خط و نشان کشیدن، نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و خواستار لغو سفر احتمالی او به تهران شده اند.

در همین ارتباط سرتیپ پاسدار جواد کریمی قدوسی، از اعضای فعلی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: “مجلس اجازه نخواهد داد که جک استراو در مراسم تحلیف حسن روحانی شرکت کند چراکه برگزاری این مراسم برعهده مجلس شورای اسلامی است.”

فرمانده سابق سپاه بسیج و سپاه خراسان و سمنان همچنین با ابراز خوشنودی از قطع روابط ایران و بریتانیا در چندسال اخیر افزود: “آنچه که مشخص است این است که سابقه دولت انگلیس در روابط خود با ایران سابقه‌ای بسیار تاریک است و همانطور که امام قطع رابطه یکجانبه از سوی آمریکا را به فال نیک گرفتند ملت ما در بحث قطع رابطه با انگلیس این قطع رابطه یکجانبه از سوی آنها را اقدامی مفید و مثبت ارزیابی می‌کند.”

وی همچنین مدعی شد که “اولین آثار قطع رابطه با انگلیس این بود که انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۲ در کمال آرامش و امنیت برگزار شد چرا که دولت خبیث انگلیس در فتنه ۸۸ فعال بود و قانون کاهش روابط با انگلیس تا سطح کاردار در مجلس با توجه به سوابق و اقدامات دولت انگلیس در قبال کشور ما به تصویب رسید.”

سرتیپ پاسدار منصورحقیقت پور، از اعضای ارشد نیروی قدس سپاه (شاخه برون مرزی) که هم اکنون تحت عنوان نائب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی حضور دارد نیز تاکید کرد: “انگلیسی‌ها دارای پیشینیه بدی در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران هستند و خطاهای بزرگی در رابطه با ملت ایران انجام دادند. اگر آمدن جک استراو با پای خودش به ایران به منزله این است که می‌خواهند بگویند ما در گذشته اشتباه و خطا کردیم، اشکالی ندارد.”

همچنین سرهنگ پاسدار نادر قاضی پور نیز در این ارتباط گفت: “ما از دوران شاه عباس به بعد هر چه کشیدیم از دست انگلیس خبیث کشیدیم، تجزیه ایران به چندین کشور به دست انگلیس بود. حتی هر گونه مشکلاتی که در جنگ‌های جهانی اول و دوم برای ما ایجاد شد، از طرف انگلیس خبیث بود. «روباه پیر» همیشه ضرر دارد و هیچ منفعتی ندارد، آمدن «جک استراو» به ایران هیچ‌گونه خیری برای ما ندارد.”

این مقام سابق سپاه عاشورا افزود: “آنان اگر راست می‌گویند تحریم‌ها را بشکنند، تحریم‌های دارویی که علیه بیماران ایجاد کردند را بردارند، پول‌های ما را بلوکه کردند، هر روز به اسم انرژی هسته‌ای تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران وضع و تحمیل می‌کنند، ما دوستی و آمدنشان را نخواستیم شرّشان را کم کنند.”

روزجمعه نیز حجت الاسلام مجتبی ذوالنور مشاور نماینده رهبر جمهوری اسلام در سپاه پاسداران طی اظهاراتی در این زمینه گفته بود: “جک استراو امروز یک فرد بیکار است که انواع خباثت‌ها را در مذاکرات هسته‌ای با کشورمان اعمال کرده است، او از سه وزیر اروپایی بود که در اجلاس سعدآباد شرکت کرد و گفت که اعتمادسازی کنید و در عین حال خواستار تعطیلی غنی‌سازی کشورمان شد و پذیرش پروتکل الحاقی شاه‌ بیت درخواست آنها از ایران بود.”

او که در جریان انتخابات مجلس نهم با اعلام بازنشستگی از مسئولیت جانشینی نمایندگی آیت الله خامنه ای کناره گیری کرد اما موفق به حضور در مجلس نشد همچنین افزود: “خباثت‌های انگلیس قابل شمارش نیست اما وقتی فردی بیکار برای القای حسن‌نیت اظهار کمک کرده، در جمهوری اسلامی به روی هیچ مهمانی بسته نیست اما ما از نفاق کشورهای استکباری گله‌مندیم از این رو آمدن جک استراو هیچ اقدام مثبتی برای تعامل با دولت و ملت ما محسوب نمی‌شود بلکه حیله‌ای برای اعمال سیاست هویج است.”

وی در ادامه اضافه کرد: “بریتانیا روباه پیر و مغروری است که سعی کرده خباثت خود را استمرار دهد و تاکنون اقدامی برای رفع این مشکل نکرده است اما شاید بتوان اقداماتی از این دست را زمینه سازی بازگشایی سفارت انگلیس تلقی کرد هرچند با وجود کارشکنی‌های دولت انگلیس باز بودن یا نبودن سفارت آنها خیلی مهم نیست و چیزی عاید جمهوری اسلامی نمی‌شود.”

خبر احتمال حضور جک استراو وزیر سابق امور خارجه بریتانیا ابتدا از سوی خود او و در جریان گفت و گویی با تلویزیون بی بی سی فارسی مطرح شد. او در اظهارات خود ضمن ابراز امیدواری درباره از سرگرفتن مذاکرات جمهوری اسلامی و غرب با روی کار آمدن حسن روحانی، با اعلام اینکه یک پیام تبریک برای او به سفارت عمان کشور حافظ منافع بریتانیا در ایران تحویل داده است گفته بود که در آینده قصد سفر به ایران را دارد.

همزمان با این اظهارات جک استراو، خبرگزاری فارس متعلق به سپاه پاسداران روز پنجشنبه ۲۷ تیر با انتشار گفت و گویی با مرتضی بانک و با معرفی او به عنوان مشاور حسن روحانی از قول وی اعلام کرد که جک استراو به عنوان میهمان ویژه در مراسم تحلیف حسن روحانی در ۱۳ مردادماه در مجلس حضور خواهد داشت.

پس از انتشار این خبر انبوه واکنش های اعضای سپاه پاسداران و همچنین اعضای تندروی مجلس نسبت به این مساله آغاز شد تا جایی که هم روابط عمومی مجلس و هم نزدیکان حسن روحانی این موضوع را تکذیب کردند.

 روابط عمومی مجلس اعلام کرد: “این مراسم در تاریخ سیزدهم مردادماه و بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی برگزار خواهد شد و که طبق معمول در مراسم تحلیف تعدادی از مقامات لشکری و کشوری، مدیران ارشد نظام، مقامات و سفریا کشورهای خارجی مقیم اسران حاضر می‌شوند.همچنین در خصوص حضور میهمانان ویژه مراسم هیچگونه تصمیمی گرفته نشده و در این مورد ضمن مشورت با دفتر رئیس‌جمهور منتخب برنامه‌ریزی لازم صورت خواهد گرفت.”

همچنین خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران هم که واکنش ها و اظهارات اعضای سابق سپاه و اعضای کنونی مجلس و افراد نزدیک به آنها را منتشر کرده از سوی یک منبع آگاه در دفتر حسن روحانی اعلام کرد که “چنین دعوتی از سوی ما صورت نگرفته است.”

بنا بر خبر منتشره از سوی این خبرگزاری، مرتضی بانک درباره انتشار خبر حضور جک استراو در مراسم تحلیف روحانی نیز گفت: “البته خبر به شکل درست منعکس نشده و خبرنگار نتوانسته منظور شخص مصاحبه شونده را به خوبی درک کند. باید رسانه‌ها فکر خود را بر چنین موضوعاتی متمرکز کند ما مسائل مهم‌تر از این موضوع هم داریم و پرداختن به این مسائل جز وقت‌ تلف کردن فایده دیگری ندارد.”

همزمان با این واکنش ها و اظهارات درباره سفر احتمالی جک استراو اما مهدی دواتگری، از چهره های سابق امنیتی قضایی که هم اکنون عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس است نیز اعلام کرد: “سه‌شنبه هفته جاری(۱ مرداد) کمیته مطالبات ملی مجلس، نشستی با مسئولینی از وزارت امورخارجه، قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد واملاک کشور به منظور بررسی آخرین وضعیت «پرونده باغ قلهک» خواهند داشت.”

باغ قلهک یکی از املاک سفارت بریتانیا در ایران است که در طول سالهای اخیر همزمان با تیرگی روابط مقامات جمهوری اسلامی با دولت بریتانیا محل اختلاف بوده است. بسیاری از مقامات سپاه و بسیج و همچنین تندروهای جریان اصولگرا درسالهای اخیر با برگزاری تجمع، ضمن تخریب دیوارهای این ملک خواستار بازپس گیری این قطعه زمین تحت تملک دولت بریتانیا شده اند.

روابط جمهوری اسلامی و بریتانیا به ویژه پس از انتخابات مناقشه برانگیز ۸۸ رو به تیرگی گذاشت. در این راستا ابتدا در 29 خردادماه این سال آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در نماز جمعه تهران از دولت بریتانیا تحت عنوان “انگلیس خبیث” یاد کرد و مدعی شد که دولت بریتانیا در اعتراضات پس از انتخابات و تحریک معترضان دست داشته است.

پس از این اظهارات سفیر بریتانیا در ایران به وزارت امور خارجه احضار و اندک زمانی بعد تعدادی از کارکنان سفارت بریتانیا توسط نهادهای نظامی امنیتی بازداشت و محاکمه شدند. مقامات جمهوری اسلامی همچنین دو تن از دیپلمات های بریتانیایی را از ایران اخراج کردند که در واکنش به این مساله بریتانیا نیز دو تن از دیپلمات های ایرانی را اخراج کرد.

در فاصله پس از این حوادث در سال ۱۳۸۹ اعضای بسیج و نیروهای لباس شخصی به باغ قلهک و همچنین سفارت انگلیس هجوم بردند. در همین حال مجلس شورای اسلامی دولت را موظف کرد تا سطح روابطش با بریتانیا را کاهش دهد. این موضوع در سال ۹۰ به صورت مصوبه قانونی مجلس توسط دولت احمدی نژاد به اجرا در آمد.

در آذرماه این سال پس از همراهی بریتانیا با تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی برای چندمین بار اعضای بسیج و نیروهای لباس شخصی به سفارت بریتانیا حمله کردند و این بار با ورود به حریم قانونی این سفارتخانه به تخریب اموال آن پرداختند که با واکنش جدی مقامات بریتانیایی مواجه شد. پس از این حمله روابط جمهوری اسلامی با بریتانیا به طور کامل قطع و هر دو کشور دفتر حفاظت منافع تشکیل دادند که تاکنون این روند ادامه دارد.

این همه درحالی است که حسن روحانی در جریان تبلیغات و رقابت های انتخاباتی خود بارها اعلام کرد که در صورت پیروزی و به دست گرفتن دولت درصدد ترمیم روابط گذشته با کشورهای دنیا برآمده و تعامل با غرب در جهت تامین منافع جمهوری اسلامی را در دستور کار خود قرار خواهد داد.