مذاکره مستقیم و قاطعانه اولاند با ایران

نویسنده

» نگاه فیگارو

آلن بارلوئه

آخرین دیدار میان ایران و فرانسه به سال ۲۰۰۵ بازمی گردد. ژاک شیراک با محمد خاتمی در پاریس دیدار کرد. روز سه شنبه فرانسوا اولاند دیدار خود را با حسن روحانی “تاریخی” خواند. این دیدار در یکی از دفاتر ساختمان شیشه ای سازمان ملل انجام شد. رییس جمهور فرانسه دست همتای ایرانی خود را که عبا بر تن و عمامه بر سر داشت فشرد. به گفته یکی از حاضران این جلسه، مصاحبه آنها در “فضایی توأم با احترام، ادب و قاطعیت” در حدود چهل دقیقه به طول انجامید.

از دید رییس جمهور فرانسه، این دیدار برای “آزمایش” نیات رییس جمهور جدید ایران بود که صحبت از “گشایش” می کند. او به مخاطب ایرانی خود گفت که سخنان متعهدانه او را شنیده و اکنون منتظر است تا این سخنان جنبه عمل به خود گیرند. او چند ساعت زودتر پشت تریبون مجمع عمومی گفته بود: “آنچه فرانسه از ایران انتظار دارد، اقدامات ملموسی است که نشان دهد این کشور از برنامه نظامی هسته ای خود چشم پوشی کرده.”

این دیدار به دقت ازسوی مشاوران “دنبال می شد”. از اطرافیان فرانسوا اولاند شنیده شد که در رابطه با موضوعات مورد اختلاف [هسته ای، سوریه، لبنان، افغانستان]، “باید دید که مقامات ایرانی تا کجا حاضرند پیش روند.” ولی آنها همچنین خاطرنشان کردند که “هر پرونده خصوصیات خاص خود را دارد و باید جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.” ازسوی دیگر، “ایران باید هرگونه معامله برای ادامه برنامه اتمی اش در ازای کمک به بحران سوریه را منتفی بداند.” لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، دراین خصوص گفت: “میان این دو پرونده یک دیوار چین فاصله است.”

رییس جمهور فرانسه در مقابل مخاطب خود گفت که در رابطه با تکثیر اتمی، ادامه فعالیت های غنی سازی، امکان دسترسی آژانس اتمی به مراکز هسته ای، “باید سریعاً به نتیجه برسیم”. اطرافیان اولاند همچنین با تأسف گفتند: “سؤالاتی که از مقامات ایرانی پرسیدیم، بدون پاسخ مانده اند.” این درحالی است که روز پنج شنبه نمایندگان دو طرف در نیویورک به مباحثه خواهند نشست و زنگ سری جدید مذاکرات هسته ای را به صدا درخواهند آورد.

اختلاف بعدی موضوع سوریه است. اولاند دراین رابطه در تریبون سازمان ملل گفت: “اگر ایران می خواهد در کنفرانس دوم ژنو شرکت کند، باید به فکر یک گذار سیاسی در سوریه باشد.” یکی از حاضران جلسه دو رییس جمهور می گوید که روحانی از خواست خود دایر بر پایان جنگ در سوریه گفت و نسبت به کنفرانس دوم ژنو با روی باز استقبال کرد. درواقع پاریس معتقد است که جمهوری اسلامی در بحران سوریه یک نقش “منفی” ایفا می کند. ازسوی دیگر، یک دیپلمات فرانسوی می گوید: “ایران مشاهده کرده که بشاراسد دیگر قادر نیست کنترل کشورش را در دست بگیرد و مثل ما نگران امنیت اقلیت ها و افزایش قدرت گروه های خطرناک است.” فرانسوا اولاند یک بار نیز در برابر روحانی گفت که جمهوری اسلامی باید ایجاد یک دولت موقت بدون حضور بشاراسد را بپذیرد.

منبع: فیگارو، ۲۵ سپتامبر http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran