پایان ماه عسل سپاه با اعتدال؟

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» جوانی: مردم این بازار مکاره را به هم خواهند ریخت

در پی انتقادات اخیر حسن روحانی از مواضع تهدیدآمیز برخی فرماندهان نظامی و بالاگرفتن تنش های اقتصادی میان دولت و سپاه پاسداران، تعدادی از اعضای ارشد این نهاد نظامی دور تازه ای از انتقادات و حملات علیه رییس دولت و حامیان وی را آغاز و اعلام کرده اند که دولت روحانی با شعار “اعتدال” قصد از بین بردن “روحیه انقلابی” در جمهوری اسلامی را دارد.

در همین ارتباط مشاور نماینده رهبرجمهوری اسلامی در سپاه پاسداران طی مقاله ای در روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران نوشت: “شواهد و قرائن بسیاری از آن حکایت دارد که جریان قدرت و ثروت برای تثبیت موقعیت خود، به دنبال تخلیه جامعه از روحیه و انگیزه‌های انقلابی بوده و برای رسیدن به این مقصد، متهم ساختن نیرو‌های اصیل انقلابی به افراط‌گرایی را در دستور کار خود قرار داده است.”

سرتیپ پاسدار یدالله جوانی در این مقاله تاکید کرده: “باید هوشیار بود، باید مراقب بود که مبادا با شعار «اعتدال»، «انقلابی‌گری» معادل «افراط‌گرایی» تعریف شود. «اعتدال» در معنای لغوی و اصطلاحی رایج، دارای مفهومی پسندیده و قابل قبول است و مردم بر همین اساس از چنین شعار‌هایی استقبال می‌کنند. لکن باید مراقب بود که این شعار نیز به سر‌نوشت «اصلاحات» دچار نشود.”

رییس سابق اداره سیاسی سپاه پاسداران همچنین افزوده است: “اصلاحات یک واژه قر‌آنی، دینی و مثبت است اما ملت ایران با چشمان خود دید که چگونه جریانی پرچم اصلاحات را برافراشت، لکن در عمل پیاده‌سازی اصلاحات را در سپردن امام خمینی به تاریخ، دوری جستن از نظام ولایی، کنار آمدن با امریکا، پذیرش حقوق بشر غربی و… تفسیر کرد! اکنون باید دقت کرد افرادی که دم از «اعتدال» می‌زنند، مرادشان از این اعتدال چیست.”

این مقام ارشد تصریح کرده است که “ملاحظه می‌شود تحت عنوان اعتدال، بعضاً نیروهای وفادار و اصیل انقلابی، در نقطه مقابل اعتدال و افراط‌گرا معرفی می‌شوند. این نشانه خوبی نیست و نگران‌کننده است. جالب آن است که برای توجیه هر نوع اتهام‌زنی به نیروهای انقلابی، گفته می‌شود مردم به «اعتدال» رأی داده‌اند. این همان استدلال دیروز است که گفته می‌شد مردم به اصلاحات رأی داده‌اند.”

یدالله جوانی همچنین در این مقاله با ادعای اینکه “راه انقلاب مقابله با امریکا و اسلام امریکایی است” نسبت به اینکه “مبادا تحت عنوان اعتدال‌گرایی، خط مبارزه با امریکای جنایتکار و صهیونیسم بین‌الملل، افراط‌گرایی معرفی شود” ابراز نگرانی کرده و در جملاتی تهدید آمیز البته نوشته است: “قطعاً این چنین نخواهد شد، چرا که مردم ایران بصیر و آگاه بوده و به‌هنگام بازار مکاره را در هم خواهند ریخت.”

“اعتدال” از جمله کلیدی ترین تاکیدات و شعارهای حسن روحانی در چندماه پیش و پس از انتخابات ریاست جمهوری تاکنون بوده است و او خود رهبری حزب اعتدال و توسعه را از سال ۱۳۷۸ برعهده دارد.

 مقاله مشاور نماینده رهبرجمهوری اسلامی در شرایطی در روزنامه وابسته به سپاه پاسداران منتشر شده که طی دو ماه اخیر تنش های اقتصادی میان سپاه پاسداران و دولت حسن روحانی افزایش یافته است.

از دیگرسو اعضای ارشد سپاه که پیش از انتخابات حسن روحانی را به وادادگی در برابر غرب متهم و اعلام کرده بودند باید جلوی رجعت مردم را گرفت، اخیرا در برخی مسایل نظامی و البته سیاسی با حسن روحانی دچار مشکلاتی شده اند.

پس از آنکه برخی خبرها و گزارش ها از مخالفت دولت و همچنین شورای عالی امنیت ملی با برگزاری رزمایش های موشکی سپاه منتشر شد، حسن روحانی روز شنبه ۱۰ اسفند در جریان دیدار با مدیران وزارت دفاع، این موضوع را بصورت روشن تر بیان کرد.

رییس دولت جمهوری اسلامی در این اظهارات از موضع گیری های تهدید آمیز نظامیان ابراز نگرانی و انتقاد کرد و گفت: “نباید به‌گونه‌ای صبحت کرد که دیگران احساس خطر کنند. تهدید کردن فقط منوط به برگزاری رزمایش نیست؛ البته رزمایش هم یک ضرورت است. گاهی ما به دنبال تهدید دیگران نیستیم، اما به گونه‌ای صحبت می‌کنیم که دیگران از مواضع ما احساس تهدید می‌کنند. در این بین شلیک یک گلوله می‌تواند همه‌چیز را به هم می‌ریزد؛ پس نوع موضع‌گیری ما بسیار مهم است.”

او با اشاره به اینکه “سیاست خارجی کشور ما بر مبنای تنش‌زدایی و اعتمادسازی با دنیاست” همچنین تاکید کرده بود که “این سیاست یک تاکتیک نیست، بلکه ما خواهان تنش با دیگران نیستیم، بلکه به دنبال ساخت اعتماد بویژه با همسایگان خود هستیم؛ البته به شرطی که دنیا بداند استقلال،‌ عزت، منابع ملی و ارزش‌های ما برای ما خط قرمز است و ما بر سر آنها معامله نمی‌کنیم. ما حاضر به دوستی با دنیا هستیم ولی خطوط قرمز خود را رد نمی‌کنیم.”

پس از این اظهارات نیز روز دوشنبه هفته نامه صبح صادق، ارگان رسمی اداره سیاسی سپاه پاسداران در سرمقاله خود به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت: “این سخنان کاملاً منطقی و پذیرفتنی است و خدشه‌ای بر آن وارد نیست الا اینکه به وضعیت عادی و به دور از هر گونه چالش و تنشی اختصاص دارد و از قضا در زمان چالش و تنش برای کارکرد بهتر عوامل اصلی بازدارندگی که در بالا به آن اشاره شد، باید اموری به آن اضافه شود و ایران الآن در زمان چالش و تنش با آمریکا به سر می‌برد و مقامات آمریکا، هر از گاهی با گشودن زبان تهدید و درشت‌گویی ایران را تهدید می‌کنند؛ بنابراین با دقت در واقعیات موجود و جاری و پرهیز از مباحث انتزاعی باید به این پرسش پاسخ داد که، واکنش به گستاخی‌های استکبار باید چگونه باشد؟”

نشریه تحت نظر نماینده رهبر جمهوری اسلامی در پایان این مقاله همچنین به دفاع از اظهارات تهدید آمیز فرماندهان نظامی همزمان با مذاکرات هسته ای پرداخته و ضمن متهم کردن دولت حسن روحانی به انفعال مدعی شد که “پیامدها و واکنش‌ها به کنش دشمن…، خطراتش به مراتب کمتر از رفتار منفعلانه و مرعوبانه در برابر تهدیدات و درشت‌گویی‌های دشمن است؛ زیرا اولی دشمن را برای حمله احتمالی ترعیب و دومی دشمن را ترغیب می‌کند.”