خامنه ای و ماه بندان در خراسان

نویسنده
فیروزه متین

» کتابی درباره رابطه قلبی امام و امت

در شرایطی که قیمت کاغذ به بالاترین میزان خود رسیده و بسیاری از کتاب ها به دلیل ناتوانی مالی ناشران در صف نشر باقی مانده، کتابی به نام “ماه بندان” درباره سفر استانی سال گذشته آیت الله خامنه ای به خراسان شمالی با تیراژ ۵۰۰۰ نسخه در نمایشگاه کتاب رونمایی شده است.گفتنی اینکه کتاب ناشران مستقل به دلیل بحران و گرانی کاغذ، حد اکثر در تیراژ های ۱۰۰۰ تایی منتشر می شوند.

ناشر کتاب ماه بندان مرکز اسناد انقلاب اسلامی است که ریاست آنرا روح الله حسینیان بر عهده دارد و نویسنده آن یک “بسیجی” که در سفر آیت الله خامنه ای به بجنورد در هیات همراه او بوده است.
وی دیروز در مراسمی که به همین مناسبت در نمایشگاه کتاب و تحت عنوان “رونمایی از کتاب روایت علاقه امام و امت” برگزار شد، درباره این کتاب گفت: “این کتاب در ادامه کتاب‌هایی‌است که با محوریت سفر رهبر انقلاب به استانها نوشته شده است و من بعد از انتشار ۶ کتاب در این‌باره، به دنبال نگاهی جدید بودم تا مخاطب را علاقمند به خواندن این کتاب کنم. از قبل از سفر هم بحث حاشیه‌های آن مد نظرم بود؛ اتفاق‌هایی که دورتر از کانون سفر می‌افتند و الزاماً در نزدیکی رهبر انقلاب شکل نمی‌گیرند. من در طول سفرم سعی کردم محدود به برنامه‌های رسمی نباشم و در مکان‌های مختلف حضور پیدا کنم و با افراد مختلفی صحبت کنم، افرادی که شاید اصلاً فرصت دیدار را پیدا نکنند و دیده هم نشوند ولی حضورشان مملو از شور و عشق است”.
 وی افزود: “من به دنبال یافتن پاسخی برای شرح رابطه قلبی امام و امت بودم و این ۱۰ روز بهترین فرصت بود تا این رابطه را در بالاترین حد آن ببینم و خواننده را به این سمت ببرم. فصل‌های کتاب را به نام افراد مختلفی که با آنها برخورد کرده‌ام نوشته‌ام چون این افراد حماسه را رقم زده‌اند و به سوال اولیه کتاب جواب داده‌اند. من در این چند روز صحنه‌های عجیبی دیدم اما یکجا واقعاً کم آوردم و آن برخورد ما با افرادی بود که از روز اول سفر به امید روزی که رهبر انقلاب به مزار شهدا بیاید در مزار بیتوته کرده بودند و 5 روز به خانه نرفته بودند”.
 به گزارش رجانیوز، سپر خلجی، مسئول روبط عمومی دفتر آیت الله خامنه ای هم درباره این کتاب گفته است: “تاکنون درباره حاشیه‌های سفر رهبر انقلاب کتابهای مختلفی چاپ شده است اما این کتاب از زاویه‌ای به سفرها
نگاه کرده که تاکنون مغفول مانده بود چون در بیشتر سفرهای دیگر، محور اصلی، رهبر انقلاب بود اما در این کتاب نویسنده‌ لایه‌ای از سفر را ورق زده که دور از حلقه کانونی ولی در اصل متن سفر است. اتفاقاتی که برای نویسنده در مواجهه با مردم رخ داده است کتاب نو و بدیل کرده است”.

 او دیگران را هم تشویق به نگارش این نوع کتاب هاکرده و گفته است: “دفتر رهبری، متولی امور رسانه‌ای برنامه‌های ایشان است و ما از همه نویسنده‌ها و هنرمندان علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه حمایت می‌کنیم، هرچند ما کمترین نقش را در تولید این کتاب داشتیم اما در آینده از آثار بیشتر و افراد گوناگون در این حوزه حمایت می‌کنیم و این کتاب هم سعی کرده خلاء روایت سفر رهبر را از نگاه مردم پر کند. چون در دیگر خبرها که از رسانه‌ها درباره رهبر انقلاب پخش می‌شود به حواشی سفر پرداخته نمی‌شود و در واقع آن خبرها سخت خبر هستند و این گونه حاشیه نگاری‌ها از مردمی که به عشق رهبری به استقبال می‌آیند خواندنی و تاثیر گذار است”.
 مسئول روابط عمومی دفتر آیت الله خامنه ای همچنین از ساخت مستندی به نام “حاجی گلدی” که به زودی از تلویزیون پخش خواهد شد در ارتباط با سفر وی به خراسان خبر داد.
گفتنی ست طی سال های اخیر سطح تمجید از آیت الله خامنه ای افزایش پیدا کرده به طوری که بخش زیادی از برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی به وصف های اغراق آمیز از وی اختصاص یافته است.
این برخورد در بین جریان سیاسی نزدیک به وی نیز به چشم می خورد و آنها می کوشند در این راه از یکدیگر پیشی بگیرند. برگزاری کنگره های شعر خوانی مدیحه سرایی، انتشار عکس ها و تصاویر خامنه ای و نصب آنها در معابر عمومی، برجسته کردن جملاتی از سخنرانی های او… تنها بخشی از این برخوردهاست.
چندی پیش نیز کتابی به نام “شرح اسم” در مدح رهبر جمهوری اسلامی منتشر شد که به دلیل برخی جملات موجود در آن شبانه از بازار جمع آوری شد.
سایت ندای سبز آزادی نیز درباره جریان تملق گویی از خامنه ای می نویسد: “سبقت گرفتن در ثنا و تملق و مدح آیت الله خامنه ای در این ایام در جمهوری اسلامی یک فریضه است. فریضه ای برای آنان که می خواهند از نمد قدرت برای خود کلاهی بسازند. با این همه سکوت رهبر جمهوری اسلامی از مداحان و ثناگویانش، اگر نشانی از رضایت خاطر او نداشته باشد، ناشی از بی رضایتی او هم نیست. چه برآورد سخنان و گفتار و رفتار وی پس از به قدرت رسیدن و تصاحب کرسی رهبری در جمهوری اسلامی، نشان می دهد که آیت الله خامنه ای روز به روز بیشتر به درد «کیش شخصیت» دچار می شود و فقدان مشروعیت و محبوبیت و اقتدار لازم برای رهبر جمهوری اسلامی، باعث شده تا عرصه تملق و تمدیح از وی به محل تاخت و تاز فرومایگانی تبدیل شود که یک روز می گویند سید علی خامنه ای “یاعلی” گویان متولد شده است و روز دیگر محل نشستن او را بر کوهی در کرمان، زیارتگاه می کنند و بار دیگر او را با امام غایب شیعیان مرتبط می دانند و حالا هم که نام آیت الله خامنه ای را از اسماء الهی دانسته اند و او را از اولیاء الله!راه همان راه است و روش همان روش. ظاهراً تنها تاج محمدرضا پهلوی جای خود را به عمامه داده است”.