خسارت ۳۸۷ میلیون دلاری برای شکنجه و مرگ

نویسنده

» گزارش ورلد نت دیلی از پرونده ادعای خسارت بابت شکنجه

وکیل بازماندگان یک زندانی در زندان اوین ایران که شکنجه و کشته شده است خواستار ۳۸۷  میلیون دلار غرامت از ایران و محمود احمدی‌نژاد شده است.

این ادعا توسط لری کلیمن از دیدبان آزادی از جانب خانواده محمدی شامل، منوچهر، رضا، سیمین و نسرین به خاطر شکنجه و کشته شدن برادرشان اکبر تنظیم شده است.

کلیمن گفته است: “زندان سیستماتیک، شکنجه و مرگ چیزی جز شدیدترین تنبیه مالی را نمی‌طلبد.”

او گفته که این مقدار برای دومین تولیدکننده نفت در جهان، قطره‌ای است.

این دعوا احمدی‌نژاد، رهبر ایران، سپاه پاسداران و جمهوری اسلامی را به طور کلی مسئول شکنجه و قتل اکبر محمدی می‌داند. کلیمن می‌گوید، او اولین نفری بوده که خواستار تغییر رژیم بوده است.

کلیمن می‌گوید: “پرزیدنت اوباما و دولتش به جای اینکه مبارزان آزادی مثل محمدی‌ها را حمایت کند چشمش را بر روی این جنایات بسته است. حالا عدالت در دادگاه آمریکا اجرا خواهد شد.”

این پرونده سال‌ها پیش از جانب اکبر و منوچهر محمدی به جریان افتاد. آنها دو رهبر دانشجویی مشهور بودند که از سردمداران جنبش آزادی‌خواهی در کشورشان محسوب می‌شوند.

کلیمن می‌گوید، سیاستمداران واشنگتن و بطور خاص در دولت اوباما، از ترس این‌که مسولان ایران را از خود دور نکنند به ندرت می‌خواهند درباره این قساوت‌ها حرفی بزنند. اوباما امیدوار است تهران تسلیم تحریم‌های آمریکا شود و گسترش و تولید سلاح اتمی را کنار بگذارد.

کلیمن گفت: “در عوض حتی به برنامه فارسی صدای آمریکا هم هشدار دادند که در انعکاس این قساوت‌ها زیاده‌روی می‌کند.”

کلیمن می‌گوید، ایران تهدید جدی علیه صلح جهانی است و باید آن را جای خود نشاند. وی گفت: “اگر این کار انجام شود نه تنها مردم این کشور آزاد می‌شوند بلکه تهدید هسته‌ای نیز از بین خواهد رفت و اسرائیل و غرب از وحشت این رژیم در امان خواهند ماند.”

کلیمن می‌گوید: “اکبر در زندان شکنجه و کشته شد ومنوچهر هم شکنجه و با حکم اعدام، هفت سال زندانی شد. منوچهر در نهایت فرار کرد و در آمریکا به آزادی رسید. اما این پرونده فراتر از این دو نفر و از جانب تمام قربانیان رژیم است.”

کلیمن می‌گوید، “شکی نیست که متهمان همگام با القاعده، حزب‌الله و دیگر گروه‌های تروریستی کار می‌کنند و حقوق بشر و حقوق مدنی بین‌المللی و کشورها را زیر پا می‌گذارند.”

اکبر محمدی، دانشجوی دانشگاه تهران و منتقد رژیم ایران بود. طبق این پرونده او توسط پلیس به زندان اوین در تهران برده می‌شود که به خاطر رفتار خشن علیه ناراضیان سیاسی مشهور است. او در نهایت به رغم توصیه پزشکان برای انتقال به بیمارستان در زندان باقی ماند و در 31 ژوئیه 2007 جان خود را از دست داد.

منبع: ورلد نت دیلی - 6 مه