سلام موسوی به مردم ایران

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» ششصد و ده روز پس از حصر

ششصد و ده روز پس از حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، تعدادی از اعضای خانواده میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با آنها دیدار کردند. موسوی در این دیدار از وضعیت معیشتی زندگی مردم ابراز نگرانی کرده است.

آن‌گونه که سایت کلمه –ـ نزدیک به میرحسین موسوی ـ– گزارش کرده، در این دیدار والدین و خواهران زهرا رهنورد و همچنین خواهر میرحسین موسوی ـ– که فرزند وی در اعتراض‌های پس از انتخابات کشته شد –ـ حضور داشتند. علی موسوی در اعتراض‌های رخ داده در عاشورای سال ۸۸ در تهران به ضرب گلوله جان باخت.

سایت نزدیک به موسوی نوشته است که این دیدار “بدون حضور مشهود نیروهای امنیتی” و در “منزل محصور میرحسین موسوی” برگزار شده و به مدت سه ساعت نیز به طول انجامیده است.

این دیدار در حالی انجام شده که رهبران جنبش سبز در ماه‌های گذشته به دلیل محدودیت‌هایی که از سوی مقام‌های امنیتی برای‌شان ایجاد شده بود، کمتر موفق به دیدار اعضای خانواده خود شده بودند. مقام‌های امنیتی علاوه بر تهدید و ممانعت از کار اعضای خانواده موسوی و کروبی، چندین بار نیز آن‌ها را تهدید به بازداشت کرده‌اند.

نخست وزیر دوران جنگ، در این دیدار از زندانیان سیاسی یاد کرده و “با بیان اینکه آنها در شرایط بدی هستند برای آزادی و سلامتی‌شان دعا کرد”. وی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت معیشتی زندگی مردم به حاضران گفته: “سلام من را به ملت ایران برسانید” و با اشاره‌ به وضعیت خود و همسرش اظهار کرده: “ما راضی به رضای خدا هستیم”.

خبر این دیدار در حالی منتشر شده که در ابتدای هفته، اصول‌گرایان از مقاومت وی در دوران حبس سخن گفته بودند. حسین ابراهیمی، از اعضای جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌گویی پیرامون امکان حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری، گفته بود که سیدمحمد خاتمی “از آزادی زندانیان حرف زده بودند. در حالیکه آقای موسوی از مواضع خود بازنگشته است و همچنان دنبال ساختار شکنی و براندازی است. در کجای دنیا چنین افرادی را آزاد می‌گذارند؟ آیا کشورهایی چون آمریکا و انگلستان و فرانسه و همه کشورهایی که از آزادی می‌گویند، براندازان خود را به صحنه فعالیت راه می‌دهند. در کل دنیا چه شرقی و چه غربی برانداز را قبول نمی‌کنند. خاتمی که این خواسته را دارد و دنبال تحققش است تا مشخص است که به براندازان گرایش دارد و طبیعی است که نظام نمی‌تواند به همچین فردی اعتماد کند”.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو کاندیدای انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست‌جمهوری در سال ۸۸ به همراه زهرا رهنورد، پس از دعوت به راهپیمایی در حمایت از اعتراض‎های مردم مصر و تونس در بهمن ماه سال ۸۹ توسط ماموران امنیتی بازداشت و در حصر قرار گرفتند. پیش از آن صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، اعلام کرده بود که زمان و نحوه برخورد با موسوی و کروبی، توسط این قوه تعیین نخواهد شد و تلویحا اشاره کرده بود که این دستور توسط رهبر جمهوری‌اسلامی صادر می‌شود.