انتظامی؛ هم ارشاد هم هیات نظارت

نویسنده
فیروزه متین

» در فضایی غیررقابتی انتخاب شد

در حالی که دولت حسن روحانی با وعده شکستن جو امنیتی و بازگشایی فضای رسانه ای به قدرت رسید، انتخاب مجدد حسین انتظامی، چهره اصولگرای عرصه رسانه ها به عنوان معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، برای بسیاری از فعالان اولین نشانه ادامه سیاست های کنترلی دولت محمود احمدی نژاد بود.حالا او برای ششمین دوره پیاپی و با وجود در اختیار داشتن سمت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، باز هم به عنوان نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات، که یکی از ارکان اصلی توقیف فله ای روزنامه ها در سال های اخیر بوده، انتخاب شده است.

 انتخاب مجدد حسین انتظامی به عنوان نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات با حاشیه های جالبی از جمله انصراف ۹ تن از نامزدها و رای آنها به وی همراه بوده است.

او در قالب مدیر مسئول سایت خبری “خبرآنلاین” در این هیات کاندیدا شده و از حمایت محافظه کاران برخوردار است.

سایت بهار نیوز، در باره انتخاب مجدد او و حاشیه های برگزاری نشست مدیران مسئول رسانه ها می نویسد: “انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیأت نظارت بر مطبوعات از ساعت ۱۳ تا حال حاضر در محل تالار وحدت برگزار شد که به علت حضور اندک اعضایی که قادر به شرکت در رأی گیری بودند، زمان اخذ رای تا ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه امروز تمدید شد. این در حالی بود که به دلیل همزمانی برگزاری نمایشگاه مطبوعات با انتخابات مذکور انتظار مشارکت بسیار پرشورتری می رفت. با روشن شدن نتیجه این انتخابات، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با ۳۰۵ رأِی از مجموع ۳۱۹ رای ماخوذه به عنوان نماینده مدیران مسئول در هیأت نظارت بر مطبوعات انتخاب شد که با وجود ۳ تا ۴ هزار نشریه در کشور، وی به عنوان نماینده ۷ درصد از مدیران مسئول در پانزدهمین دوره هیأت نظارت بر مطبوعات فعالیت خود را آغاز می‌کند. به طور کلی ۳۱۹ نفر در رأی گیری انتخاب نماینده مدیران مسئول در هیأت نظارت بر مطبوعات مشارکت کردند که از مجموع این آراء ۱۰ رأِی مخدوش اعلام شد”.

این سایت می افزاید: “در این دوره از انتخابات، «شهلا آکوی محصل» ۲ رأی، «مهدی حلاجیان»، یک رأی و «ابوالحسن میری» نیز یک رأی را به خود اختصاص دادند. نکته جالب این که ۹ کاندیدا هم ظاهراً به خود رای نداده بودند چون هیچ رایی به نام آنها ثبت نگردید!”

خبرگزاری فارس هم درباره این انتخاب نوشته است: “در این دوره از انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیأت نظارت بر مطبوعات، ۱۰نامزد انصراف دادند که اسامی آنها به این ترتیب است: سید نظام‌الدین موسوی، جواد انصاری، سید فرید پیمان، امید حلالی زاده، محمد مهدی دانی، مجید قلی‌زاده، مصطفی کواکبیان، سید اصغر ملاسعیدی، مسعود منصوری و محمد مهاجری. بعضی از نامزدها دلیل انصراف خود را عرصه رقابتی نابرابر بین مجری و نماینده دولت با سایر نامزدها اعلام کرده‌اند که در نهایت، پیشاپیش نتیجه آن، روشن و آشکار بوده است.حسن کامران، نماینده قوه مقننه در هیأت نظارت بر مطبوعات نیز امروز در این جلسه از حضور اندک واجدان حق رای برای شرکت در انتخابات انتقاد کرد. در انتخابات سال گذشته نماینده مدیران مسئول در هیأت نظارت بر مطبوعات، ۵۱۳ نفر مشارکت کرده بودند”.

به نوشته ایسنا، او پس از بالا گرفتن انتقاد ها از جو نابرابر در زمان رای گیری ، در گفتگویی ادعا کرده که “ناچار” شده تا بار دیگر خود را برای این سمت نامزد کند.

او گفته است: “به چند دلیل ترجیح می‌دادم برای این دوره نامزد نشوم. از جمله شائبه خلط جایگاه دولتی نمایندگی در یک کرسی، ضرورت ورود چهره‌های جدید و تصور عده‌ای مبنی بر برگزاری انتخابات توسط اداره کل مطبوعات داخلی،‌ به قیاس سابق. بر این مبنا با سه تن از چهره‌های موجه نیز صحبت کردم و دعوت به حضور کردم که با ارائه دلایلی متأسفانه نپذیرفتند. ضرورت جایگزینی را صادقانه با همراهانی که در طی پنج دوره گذشته نسبت به من لطف داشته‌اند، مطرح کردم، اما آنان هم استدلال‌هایی داشتند که در محافل مختلف نیز بیان کرده‌اند. منهای اظهار لطف‌شان نسبت به بنده ـ- که شایسته آن نیستم -ـ از تقدم و تاخر موضوعی سخن می‌گفتند. به این معنا که اگر معاون مطبوعاتی بخواهد نامزد نمایندگی شود، حتی اگر منع قانونی نداشته باشد، اما امر پسندیده‌ای نیست، ولی اگر موکلان نماینده‌ای که از قضا به‌دلیل نمایندگی در جایگاه معاونت نشسته همچنان بر تداوم حضور او تأکید داشته باشند نمی‌تواند نقض عهد کند و به‌تنهایی تصمیم بگیرد. همچنین می‌گفتند دولت با انتصاب منتخب مطبوعات به مسئولیت ستادی ذی‌ربط، به صنف ما احترام گذاشت. چنانچه خود به‌دنبال گزینه‌ای دیگر باشیم به معنای قدرناشناسی آن احترام است”.

حسین انتظامی در یک سال گذشته بارها رسانه ها و مطبوعات را به عدم عبور از خط قرمزهای حکومت فراخوانده و توقیف سایت های بدون مجوز برجسته ترین اقدام وی در سمت معاون مطبوعاتی بوده است.

او در ابتدای روی کار آمدن دولت بارها وعده بازگشایی انجمن صنفی مطبوعات را داد اما اکنون دیگر در اینباره سخن نمی گوید و به تازگی نیز به روزنامه نگاران هشدار داده که “در پازل دشمن”بازی نکنند.

او دو روز قبل از انتخاب مجدد به عنوان نماینده رسانه ها در هیات نظارت بر مطبوعات گفته بود: “دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات موظف شده تا بررسی جامعی از عملکرد رسانه‌ها در مورد نحوه انتشار اخبار اسیدپاشی داشته باشد تا اگر خطایی صورت گرفته تذکر داده شود. رسانه‌ها باید هوشمند باشند تا پازل دشمن را تکمیل نکنند، دستگاه‌های نظارتی هم باید به این ماجرا توجه داشته باشند که البته این توجه را دارند و باید تقویت بشود”.

گفتنی ست، حسین انتظامی در سال ۸۳ و با تبانی مدیران مسئول رسانه های محافظه کار از جمله حسین شریعتمداری و با کنار زدن عیسی سحرخیز به این سمت انتخاب شد.

او در اواخر همان سال از سوی علی لاریجانی به عنوان سخنگوی شورای عالی امنیت ملی انتخاب شد.