این پیشنهادها شوخی روحانی با مجلس است

نویسنده
حسین محمدی

» اصولگرایان به آشتیانی هم رای نمی‌دهند:

با اعلام تاریخ برگزاری جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم در مجلس، انتقادهای اصول‌گرایان از وی و روحانی هم‌چنان ادامه دارد و برخی گفته‌اند که بعید است آشتیانی از مجلس رای اعتماد کسب کند.

محمد دهقان، عضو هیات رییسه مجلس گفته است که بعد از معرفی آشتیانی “نمایندگان عکس‌العمل منفی نشان دادند و بعید به نظر می‌رسد وی بتواند از مجلس رای اعتماد بگیرد”.

به گفته این عضو هیات‌رییسه مجلس “حلقه‌ تصمیم‌گیرندگان معرفی وزیر علوم خدمتگزار به دولت نیستند” و”حداقل رفتار اعتدالی و حداقل تدبیر این است که پیرامون معرفی وزیر به مجلس با رییس مجلس هماهنگی صورت گیرد”، چرا که رییس مجلس “رییس فراکسیونی است که بیش از ۵۰ درصد مجلس با وی هم‌نوا هستند، اگر ما ادعای اعتدال می‌کنیم باید حداقل پیرامون معرفی وزیری که می‌دانیم در مجلس نسبت به آن‌ حساسیت‌هایی وجود دارد، با رییس مجلس مشورت داشته باشیم”.

هم‌زمان وحید فیاضی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز معرفی فخرالدین احمدی‌دانش آشتیانی برای تصدی وزارت علوم را “ادامه همان روند غلط درباره میلی منفرد و فرجی دانا” توصیف کرده و گفته: “نمایندگان احتمالا به آشتیانی رای نخواهند داد”.

این نماینده مجلس اضافه کرده : “نقش آقای روحانی در معرفی وزیر علوم کم است و دیگران به جای ایشان تصمیم‌گیری می‌کنند در واقع نمی‌گذارند آقای روحانی از انتخاب افراد و گزینه‌هایی این چنینی فراتر رود در صورتی که اگر فرد معتدلی معرفی شود می‌تواند رای اعتماد مجلس را بگیرد”.

نمایندگان مجلس با توجه به سوابق آشتیانی و حضور او در وزارت علوم در دوران مدیریت مصطفی معین، او را شخصیتی نزدیک به وزیر اسبق علوم، می‌دانند. برخی از نمایندگان دیگر نیز به نقش آشتیانی در اعتراض‌های تیرماه سال ۷۸ در دانشگاه تهران اشاره می‌کنند.

اما این‌ها تمام دلایل مخالفت مجلس با آشتیانی نیست. خبرگزاری آریا،‌متعلق به امیر محبیان، نوشته که “یک فیلم از آشتیانی مربوط به وقایع سال ۸۸ از آرشیوها فراهم شده و قرار است در جلسه رای اعتماد پخش شود”.

هم‌زمان وب‌سایت رجانیوز،‌نزدیک به جبهه پایداری، معرفی آشتیانی از سوی روحانی را ادامه “شوخی” رییس جمهوری با پارلمان توصیف کرد و نوشت که روحانی با علم به عدم رای‌ آوری نیلی و آشتیانی، آن‌ها را به مجلس معرفی کرده: “رای نیاوردن دانش آشتیانی ضمن ایجاد حاشیه امن برای دیگر وزرای نزدیک به استیضاح، باعث می شود تا مقصر تقابل دولت و مجلس در افکار عمومی قوه مقننه معرفی شود تا در نهایت با استناد به این موضوع و دیگر موضوعات مشابه، در انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی رسانه های حامی دولت و اصلاح طلبان بر لزوم یک دست شدن مجلس آینده و رای آوردن نمایندگان همسو با دولت یازدهم در میان افکار عمومی تاکید کنند”.

هم‌زمان وب‌سایت اصول‌گرای پارس، به نقل از “یکی از نزدیکان رییس‌جمهوری” نوشت که دلیل معرفی آشتیانی و نیلی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم این بوده که “یک حلقه ای وجود دارد که با آقای معین هم ارتباط دارند. بیشتر اساتید برق هستند. افراد اصلاح طلب سیاسی هستند در واقع وجهه سیاسی آنها بر وجهه علمی و دانشگاهی آنها می چربد به همین دلیل مورد توجه لایه تندروی اصلاح طلبان قرار دارد. آقای روحانی چون معتقد است باید به مجاهدین و مشارکت در کابینه سهمی داد قول این وزارتخانه را به آنها داده، همین حلقه، مرتبط با آقای معین چند نفر را به آقای رییس جمهور، معرفی می کنند و ایشان یک نفر را معرفی می کند. البته آقای روحانی خیلی تمایل دارد آقای نجفی را معرفی کند ولی نجفی نمی خواهد با رایی متزلزل در مجلس مطرح شود”.

وزارت علوم در دولت حسن روحانی از همان ابتدا مورد حساسیت اصول‌گرایان ساکن مجلس بود. جعفر میلی‌‌منفرد، نخستین گزینه حسن روحانی برای این وزارت‌خانه بود. او هم به دلیل آن‌چه نمایندگان مجلس “حضور در فتنه ۸۸” می‌خواندند، موافق به کسب رای اعتماد از مجلس نشد.

جعفر توفیقی،‌وزیر علوم دولت خاتمی، پس از جلسه رای اعتماد به عنوان سرپرست وزارت علوم منصوب شد. انتخاب او به عنوان سرپرست این وزارت‌خانه در حالی اتفاق افتاد که اعلام شده بود آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، با حضور او در این پست مخالفت کرده است.

 رضا فرجی‌دانا موفق به کسب رای اعتماد از نمایندگان مجلس شد، اما توسط همان نمایندگان و به دلایل مختلف،از جمله استفاده از توفیقی و میلی‌منفرد، استیضاح و از کار برکنار شد.

پس از استیضاح فرجی‌دانا، محمدعلی نجفی به عنوان سرپرست وزارت علوم انتخاب شد. به گفته نجفی، روحانی چند بار از او برای حضور بر صندلی وزیر علوم دعوت کرده، اما او این دعوت را نپذیرفته.

 نجفی در زمان آغاز به کار دولت روحانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بود، اما موفق به کسب رای اعتماد از نمایندگان مجلس نشد. وی سپس از پست ریاست سازمان میراث فرهنگی نیز به دلیل بیماری قلبی کناره گرفت.