نیم نگاه ♦ سینمای ایران

نویسنده
مانا نیستانی

‏ مانا نیستانی. اولین انیمیشن سه بعدی سینمای ایران تهران را در 110 سال بعد نشان می‌دهد و تقابل هنر و تکنولوژی ‏را با برخی خصوصیات ما ایرانی‌ها به تصویر می‌کشد.‏

azimib.jpg

‎ ‎اولین انیمیشن سه بعدی سینمای ایران‎ ‎

حدود پانزده سال پیش، “داستان اسباب بازی” سرنوشت سینمای انیمیشن را به کلی تغییر داد. ناگهان نظرها به سوی ‏انیمیشن سه بعدی جلب شد و با اقبال تجاری و هنری این فیلم، سرمایه ها به سمت آثار سه بعدی سرازیر شد و ‏استودیوهای انیمیشن سنتی رو به اضمحلال نهادند، تا جایی که تیم برتون، در اظهار نظری حسرتخوارانه نسبت به ‏گذشته، تعطیلی بخش انیمیشن دوبعدی کمپانی دیزنی را واقعه ای تأسف برانگیز خواند و ابراز امیدواری کرد که در ‏آینده ای نه چندان دور، ظهور یک انیمیشن دو بعدی قدرتمند باز نظرها را به سوی این گونه برگرداند هر چند که اندکی ‏بعد، خود مشغول به کارگردانی اولین انیمیشن سه بعدی اش “ فرانکن وینی” شد. ظاهراً راهی به جز همراهی با این ‏موج عظیم نیست.‏

در ایران اما حکایت انیمیشن، چیز دیگری است و با وجود درخشش تک ستاره هایی چون نورالدین زرین کلک، علی ‏اکبر صادقی، وحید نصیریان و سایر هنرمندان تکرو و مستقل، هیچگاه سنت تولید آثار انیمیشن سینمایی دوبعدی ریشه ‏نگرفت تا با ورود به عصر دیجیتال به خطر بیفتد. اتفاقاً کار پر زحمت انیمیشن دوبعدی که نیروی کار عظیم و صرف ‏زمان طولانی می طلبید باعث شد که سیستم های ساده تولید آثار سه بعدی که در ابعاد کوچکتر و با گروه های کم نفر هم ‏قابل اجرا هستند با استقبال بیشتری روبرو شوند. تیزرهای تبلیغاتی کوتاه تلویزیونی، خاستگاه اولین تولیدات سه بعدی ‏ایران در اواخر دهه هفتاد و محل ظهور استعدادهایی چون بهرام عظیمی و ایلا سلیمانی بودند که این هنرمندان اغلب در ‏استودیوی “حور” به کار تولید انیمیشن سه بعدی می پرداختند و کار با نرم افزار را در محدوده ایران، بهبود می ‏بخشیدند. در این میان بهرام عظیمی با تولید مجموعه آثار آموزشی کوتاه برای راهنمای و رانندگی نیروهای انتظامی ‏موفق شد برای اولین بار شخصیت های کارتونی ایرانی محبوبی چون “سیا ساکتی” خلق کند و مخاطبان انبوهی را به ‏سمت کار خود بکشد.‏

این موفقیت، ظاهراً عظیمی را به فکر تولید اولین انیمیشن سینمایی سه بعدی ایرانی انداخته است. او هفته پیش در ‏گفتگویی با خبرگزاری فارس درباره پروژه انیمیشن سینمایی “تهران 1500” گفت: “… به طورغیررسمی نگارش ‏فیلمنامه را به همراه امیرمسعود علمداری آغاز کرده‌ایم. دفتری نیز راه اندازی کردیم که امکانات بسیار پیشرفته انیمیشن ‏را در اختیار دارد و تجهیزات ما آماده است و حدود 400 میلیون تومان هزینه صرف تامین آنها شده است.“‏

عظیمی در توضیح جزئیات کار، اضافه کرد:” تولید این انیمیشن 18 تا 20 ماه به طول خواهد انجامید. از حمید بهرامی ‏‏(کارتونیست و انیماتور معروف) تقاضا کرده ایم که طراحی فضا و وسایل را به عهده بگیرد و بخش طراحی آن در ‏آمریکا انجام می گیرد. قرار است کار طراحی کاراکترها را به همراه بزرگمهر حسین پور شروع کنیم.“‏

به نظر می رسد که بخشی از بهترین های کارتون و انیمیشن ایران گرد آمده اند تا “تهران 1500” را تبدیل به پدیده ای ‏در سینمای ایران کنند. حتی به سیاق انیمیشن های پیکسار و دریم ورکس، که از میمیک و صدای هنرپیشگان محبوب و ‏پولسازی چون تام هنکس، ادی مورفی، مایک مه یرز، ویل اسمیت سود جسته اند، قرار است در این پروژه هم از چهره ‏بازیگران مشهور سینمای ایران به صورت فانتزی و از صدای خودشان روی شخصیت انیمیشن آنها استفاده شود.‏

اما آیا اینها، برای موفقیت پروژه “تهران 1500” کافی است؟ خود عظیمی معتقد است که: “ این انیمیشن قرار است ‏کاری باشد که مردم را به سینما بیاورد و امیدواریم به پرفروش‌ترین اثر سینمایی در ایران بدل شود، چرا که همیشه این ‏تفکر اشتباه وجود داشته است که انیمیشن قادر به بازگشت سرمایه نیست.“‏

مسلماً تمام دوستداران کارتون و انیمیشن آرزو دارند که سخنان عظیمی به واقعیت بپیوندد و “تهران 1500” تبدیل به ‏‏”داستان اسباب بازی” سینمای ایران شود و مرزهای تازه ای در افق انیمیشن ما باز کند اما این مهم، کاری به مراتب ‏عظیم تر و دقیق تر از یک مجموعه انیمیشن کوتاه تلویزیونی می طلبد. سینمای ایران چند سالی است که دچار بحران ‏سرگرم سازی مخاطبان شده، فاقد ستارگان جذاب و قدرتمندی از جنس بازیگران هالیوود است که قادر به نجات فیلم ‏های زنده سینمایی باشند پس تهران 1500 باید بر عوامل جذاب دیگری غیر از شبیه سازی هنرپیشه ها تکیه کند. ‏‏”پیکسار” به عنوان موفق ترین کمپانی تری دی و آغازگر جریان، سالیان سال در قالب کارهای سفارشی کوتاه بر روی ‏نرم افزارهای طراحی، جانبخشی و مدل سازی خود کار کرد تا چراغ سبز شروع داستان اسباب بازی را از دیزنی ‏دریافت کند. همچنان فیلم به فیلم، رشد عجیبی در کیفیت تکنیکی آثار این کمپانی و سایر رقبای اش (دریم ورکز، بلو ‏اسکای) دیده می شود که نمایشگر جاه طلبی های کیفی و اکتفا نکردن به موفقیت های پیشین است. آیا انیمیشن سه بعدی ‏ایران از جمله مجموعه آثار بهرام عظیمی، با وجود پیشرفت های نسبی، جهش لازم برای تبدیل به اثر سینمایی بلند را ‏نشان داده اند؟ این مساله جای تامل بیشتر دارد.‏

عظیمی درباره داستان “تهران 1500” می گوید: “این انیمیشن تهران را در 110 سال بعد نشان می‌دهد و تقابل هنر و ‏تکنولوژی را با برخی خصوصیات ما ایرانی‌ها به تصویر می‌کشد. در این کار مثلا هر کسی می‌تواند رباتی بخرد و آن ‏را با توجه به خصوصیات اخلاقی خود و خانواده‌اش طراحی کند یا دعواهای خانوادگی دو ربات را در این کار داریم که ‏چون طراحان آنها، خیلی غیرتی بودند، آنها را نیز غیرتی طراحی کرده‌اند.“‏

فیلمنامه های جذاب، منسجم و پر جزئیات، ویژگی دیگر انیمیشن های سه بعدی موفق امروزی است که عرصه را بر ‏انواع سنتی تنگ کرده اند. “رتتویی” اثر شاخص پیکسار، سال گذشته به حق، یکی از پنج نامزد اسکار برترین فیلمنامه ‏سال بود که این نمایشگر توجه بالایی است که در چنین پروژه هایی به فیلمنامه می شود. مسلماً گروه خلاق “تهران ‏‏1500” می دانند که با اتکا بر شوخی های کوتاه و پراکنده از جنس تیزرهای تلویزیونی نمی توان هفتاد یا نود دقیقه فیلم ‏را جذاب و دیدنی کرد، پس لازم است فیلمنامه توسط گروهی کاملاً حرفه ای و آشنا به ضرب آهنگ فیلم بلند، نگاشته ‏شود. آیا فیلمنامه نویسان این پروژه واجد چنین ظرفیت هایی هستند؟‏

باید منتظر نشست و دید که “تهران 1500” به کجا می انجامد. آیا به اولین گام مهم و مؤثر انیمیشن سه بعدی ایران تبدیل ‏خواهد شد یا به موفقیت مالی تضمین شده حاصل از محبوبیت آثار کوتاه عظیمی دل خوش خواهد کرد. ‏