نیاز به سپر دفاعی در برابر ایران

نویسنده

» مقاله ساندی تلگراف درباره مواضع دبیرکل ناتو

نیک مئو

 

آندریاس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو روز یکشنبه به روزنامه  تلگراف گفت وی برای طرح 200 میلیون یورویی سپر دفاعی، از حمایت کامل آمریکا برخوردار است. وی امیدوار است این طرح در ماه نوامبر و در جریان نشست اعضای ناتو در لیسبون به تصویب برسد.

سخنان وی یک هفته پس از هشدار بازرسان تسلیحاتی آژانس بین المللی انرژی هسته ای در خصوص عبور ایران از یک خط قرمز هسته ای ایراد شده است. به گفته بازرسان، ایران اکنون به امکان تسلیح موشک های خود با کلاهک هسته ای نزدیکتر شده است.

آقای راسموسن گفت: “بر اساس اظهارات علنی بازرسان، ما می دانیم که ایران هم اکنون صاحب موشک هایی با برد کافی جهت هدف قرار دادن اروپاست؛ آنها در عین حال علاقه خودشان را برای توسعه توانمندی هسته ای پنهان نمی کنند.”

“اگر ایران در نهایت به توانمندی هسته ای دست پیدا کند، اوضاع خطرناکی پبش خواهد آمد و این تهدیدی مستقیم علیه متحدان است. به همین دلیل است که من اکنون یک طرح جدید و کارآمد سیستم دفاع موشکی را پیشنهاد می کنم.”

وی ادعا کرد سیستم جدید می تواند در همکاری با روسیه مستقر شود. روسیه پیش تر در واکنشی خشمگینانه با تلاش های آمریکا جهت استقرار دفاع موشکی در اروپا مخالفت کرده بود.

دوربرد ترین موشک های ایران نظیر شهاب 3 و قائم 1 دارای برد حدود 2500 مایل هستند و می توانند به اهدافی در ترکیه و یونان دسترسی داشته باشند. برخی کارشناسان این طرح جدید دفاع موشکی را به عنوان یک عقب نشینی تاکتیکی از سوی آمریکا در استفاده از گزینه پرخطر حمله هوایی به تأسیسات هسته ای و نظامی ایران و نیز از دست رفتن امیدها برای بازداشتن ایران از تولید بمب هسته ای در نظر خواهند گرفت. این درحالی است که دولت های غربی اعتقاد دارند ایران در پی عملی کردن چنین هدفی است.

دفاع ضد موشکی اروپا در حال حاضر تا حد بسیاری بر موشک های آمریکایی اس ام- 3 مستقر بر روی ناوهای جنگی ایالات متحده اتکا دارد که قرار است هرگونه حمله از راه دور را خنثی کند.

آقای راسموسن یک روز پس از سفر خود به واشنگتن و دیدار با باراک اوباما به  تلگراف گفت، وی اعتقاد دارد استقرار یک سیستم دفاعی جدید تقریباً ساده و روشن خواهد بود. به موجب این طرح، یک سپر ضد موشک دوربرد در محدوده ناتو مستقر خواهد شد که تحت هماهنگی یک فرماندهی و سیستم کنترل جدید بوده و با سیستم های ردیاب و حسگرهای دیگر و نیز موشک های اس ام- 3 جدید مستقر در خشکی تلفیق خواهد شد.

وی گفت: “خلاصه کلام این است که ما می توانیم با الحاق سیستم های موجود، یک سیستم دفاع موشکی برای محافظت از جمعیت تمام کشورهایمان بسازیم. حتی در شرایط رکود اقتصادی موجود، هزینه طرح مبلغ ناچیز 200 میلیون یوروست که با مشارکت 28 متحد ظرف 10 سال تأمین خواهد شد. ما می توانیم با این هزینه معقول از 900 میلیون شهروند دفاع کنیم.”

“اگر ناتو تصمیم به استقرار سیستم دفاع موشکی بگیرد، این طرح باید با دعوت روسیه به همکاری همراه شود. این اقدام از نقطه نظر امنیتی منطقی است. واقعیت این است که ما یک سیستم ناتو را در کنار یک سیستم روسی خواهیم داشت. می توانیم مکانیسم های همکاری خود را گسترش دهیم و این خود سبب کارآمدتر شدن کل سیستم خواهد شد.”

وی افزود: “هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است. ما با روسیه مشورت خواهیم کرد. ما نیاز به یک دفاع کارآمد در برابر یک تهدید واقعی داریم.” حامیان این طرح اعتقاد دارند این اقدام سبب ایجاد تغییر در روابط پرحاشیه میان ناتو و روسیه می شود و آنها را وارد عصر جدیدی از همکاری ها خواهد کرد.

مقامات ناتو امیدوارند پیشرفت ایران به سوی تولید تسلیحات هسته ای توانسته باشد نظر روس ها را تغییر بدهد. بازرسان تسلیحاتی هفته گذشته اعلام کردند دانشمندان ایرانی، اورانیوم لازم برای تولید یک کلاهک هسته ای را غنی سازی کرده اند اما سرهم کردن یک ابزار هسته ای و ساخت موشک هسته ای کارآمد، به دانش فنی بسیار پیشرفته ای نیاز دارد که ایران هنوز تا دستیابی به آن فاصله دارد.

آژانس هسته ای در ماه فوریه اعلام کرد به اعتقاد آن نهاد، ایران مشغول کارروی یک کلاهک هسته ای است.

البته برخی کارشناسان موشکی اعتقاد ندارند که ایران تهدیدی علیه اروپا به شمار می آید. رابرت هیوسون سردبیر نشریه تسلیحات هوایی جینز گفت: “دفاع موشکی بیشتر به معنای سرازیر کردن پول به جیب مقاطعه کاران آمریکایی است تا محافظت از مردم.”

 

منبع: تلگراف- 11 سپتامبر