نامه به رهبر نرسیده برگشت خورد

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» تقاضا برای مجوز مسابقه با ورزشکاران اسراییلی

پس از ماجراهای اخیر بر سر ملزم بودن ورزشکاران ایرانی در خودداری از مسابقه با ورزشکاران اسراییلی و خطر محرومیت ورزش ایران از حضور در رقابتهای بین المللی، سرانجام علی سعیدلو، رییس سازمان تربیت بدنی با ارسال نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی، خواهان “کسب تکلیف” شد. اما در پی مخالفت مدیرکل حراست سازمان تربیت بدنی و ملاقات سریع رحیم مشایی، رییس دفتر محمود احمدی نژاد با علی سعیدلو، روابط عمومی سازمان تربیت بدنی ارسال چنین نامه ای به سیدعلی خامنه ای را تکذیب کرد.

داستان خودداری از مسابقه با ورزشکاران اسراییلی به رقابتهای کشتی جهانی 1983 در کی یف شوروی سابق باز می گردد که مسابقه کشی گیر ایرانی به برکناری رییس فدراسیون وقت (سلطانعلی ترخاق)، چاقو خوردن کشتی گیر برنده ایرانی (سیفی خانی) و سرانجام پناهنده شدن او به غرب منتهی شد. از آن به بعد هیچ ورزشکار ایرانی اجازه مسابقه با ورزشکار اسراییلی را نداشته است.

آخرین نمونه های خودداری ورزشکاران ملی پوش ایرانی از پیکار با ورزشکاران اسراییلی، اولی در بازیهای المپیک نوجوانان در سنگاپور ـ یک ماه پیش ـ بود که محمد سلیمانی بر سر مدال طلای تکواندو به روی صحنه نرفت و با شکایت اسراییلی ها مساله مصدومیت سلیمانی مطرح شد و او را با پای مصدوم روانه بیمارستان کردند. در محافل ورزشی ایران بعد از آن شایع شد که مصدوم کردن این نوجوان در اردوی ایران عمدی بوده است.

رویداد بعدی در رقابتهای جهانی کشتی فرنگی در مسکو بود که هفته پیش به پایان رسید. در این رقابتها پس از خودداری کشتی گیر ایرانی (طالب نعمت پور)، که این بار در اعزام به بیمارستان ناراحتی آپاندیس او عنوان شد، به گفته مربیان تیم ملی کشتی به از دست رفتن یک مدال مسلم و بی روحیه شدن سایر کشتی گیران انجامید.

در هر دو مورد ابتدا با مشخص شدن اسراییلی بودن حریف ملی پوشان نخبه ایرانی، خبر خودداری آنان در مسابقه از سوی رسانه های داخلی اعلام شد؛ سپس مساله بیمارستان مطرح و سرانجام در بازگشت به ایران اهدای جایزه به دلیل حمایت از مردم فلسطین  مطرح شد.

اما پس از آن در جامعه ورزشی ایران این سئوال مطرح شد که داستان اعزام ورزشکاران ایرانی به بیمارستان پیش از هر برخورد با ورزشکاران اسراییلی تا کی می تواند ادامه داشته باشد.

تا عاقبت یکشنبه شب، محمد یزدانی خرم، رییس فدراسیون کشتی در شبکه خبر تلویزیون از ارسال نامه رییس سازمان تربیت بدنی به آیت الله خامنه ای برای “کسب تکلیف” درباره وضعیت رویارویی ورزشکاران ایرانی با ورزشکاران اسراییلی خبر داد.

صبح دوشنبه هم حسن رنگرز، برنده مدال های طلا و برنز جهانی در گذشته، به عنوان مشاور علی سعیدلو در امور جوانان، خبر یادشده را تایید کرد. اما روابط عمومی این سازمان با تکذیبی دیرهنگام اصل ارسال نامه را منکر شد!

رنگرز به خبرگزاری دانشجویان ایران گفته بود: “به جرات می گویم ورزشکاران ما افرادی ولایت مدار، معتقد و بسیار متعصب به مسایل ارزشی کشور هستند. ورزشکاران ما 15 سال از عمر و جوانی خود می گذرند تا برای کشورشان مدال بگیرند. شما می بینید که آنها در مقاطع حساس مسابقات از رویارویی با ورزشکاران رژیم اشغالگر قدس خودداری می کنند. از این فداکاری نمی توان با مسایل مالی قدردانی کرد. قطعا هر آنچه که مقام معظم رهبری یا رییس جمهور تبیین کنند ما گوش به فرمان هستیم.”

اما نامه به رهبر جمهوری اسلامی نرسیده برگشت خورد و باز باید در انتظار مصدومین و مجروحین دیگری بود که شب قبل از مصاف با رقبای اسراییلی عازم بیمارستان می شوند.