احضار و تائید احکام فعالان کارگری

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» رضا شهابی وارد پنجمین سال حبس شد

با آغاز فصل تابستان نه تنها وضعیت معیشتی جامعه کارگری کشور بهبود پیدا نکرده بلکه در کنار آن فصل دیگری نیز از ایجاد محدودیت‌ برای فعالان کارگری آغاز شده است. در حالیکه در تهران  مسئول روابط عمومی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی به دادسرای زندان احضار شده در بوکان احکام پنج فعال کارگری تائید شده است. همزمان در سیرجان نیز رانندگان معدن در اعتراض به حقوق معوقه دست از کار کشیده‌اند.

دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی احکام دادگاه بدوی برای پنج فعال کارگری شهر بوکان را تایید کرد.

به گزارش سایت کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری،‌ ‌ جمال مینا شیری و هادی تنومند هر کدام به سه سال و نیم زندان و همچنین قاسم مصطفی پور، ابراهیم مصطفی پور ومحمد کریمی هر یک به دو سال حبس تعزیری محکوم شدند.

این پنج فعال کارگری در آذر سال ۱۳۹۱ به دلیل شرکت در مجمع عمومی کمیته هماهنگی بازداشت و پس از ۴۳ روز  با قرار وثیقه ۳۰ میلیونی از زندان آزاد شده بودند.

اما این تنها مورد برخورد با فعالان کارگری در روزهای گذشته نبود. سعید ترابیان مسئول روابط عمومی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه نیز به دادسرای زندان اوین احضار شده است.

 سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه گزارش کرده که حکم جلب وثیقه مرخصی زندان سعید ترابیان در رابطه با بازداشت او در سال ۸۹ صادر شده و او باید جهت رسیدگی به این پرونده خود را به دادسرا و قاضی ناظر زندان معرفی کند.

بر اساس گزارش‌ها سعید ترابیان در سال ۸۹ دو ماه بازداشت با قرار کفالت و وثیقه آ زاد شده بود.

 از سویی دیگر کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی  از احضار افشین ندیمی، فعال کارگری، برای گذراندن حکم شش سال زندان خود خبر داده است.

بر اساس این گزارش،‌ آقای ندیمی در دی ماه ۹۲ توسط اداره اطلاعات بازداشت و در دادگاه انقلاب اسلامی شهر سنندج به شش سال زندان محکوم شد.

اتهامات این فعال کارگری،‌ عضویت در کمیته هماهنگی و تبلیغ علیه نظام بوده است.

این محدودیت‌ها در شرایطی اعمال شده که رضا شهابی، فعال سرشناس کارگری همزمان با ورود به پنمین سال حبس خود با انتشار نامه ای ز وضعیت نگهداری اشآقای شهابی از وضعیت جسمانی خوبی در زندان برخوردار نیست و در سالهای گذشته به علت بیماری چندین بار به بیمارستان منتقل شده است.

او در این نامه که خطاب به عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران نوشته شده، خواهان بازگشت به محل قبلی زندان اوین بند ۳۵۰، امکان استفاده از حق مرخصی استعلاجی جهت ادامه مداوا، اجرای ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات و همچنین اجرای قانون آزادی مشروط شده است.

این نامه روز ۲۸ خرداد ماه امسال و همزمان با آغاز پنجمین سال زندان رضا شهابی منتشر شده است.

رضا شهابی، ۲۲ خرداد سال ۸۹ بازداشت شد و پس از تحمل ۲۲ ماه حبس از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی، به ۶ سال حبس و ۵ سال محرومیت از فعالیت های کارگری محکوم شد.
رضا شهابی، خزانه‌دار سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، از زمان بازداشت تاکنون در زندان بوده است.


این فعال کارگری پیش از انتقال به زندان رجایی شهر در زندان اوین تهران نگهداری می‌شد.

آقای شهابی از وضعیت جسمانی خوبی در زندان برخوردار نیست و در سالهای گذشته به علت بیماری چندین بار به بیمارستان منتقل شده است.

 در هفته‌های گذشته همزمان با تبعید او از زندان اوین به رجایی شهر تشکل‌های کارگری بار دیگر نسبت به وضعیت سلامتی آقای شهابی در زندان هشدار داده‌اند.


به موازات ایجاد محدودیت برای فعالان کارگری، شماری از کارگران در برخی واحدهای تولیدی و صنعتی به دلیل در اعتراض به حقوق صنفی خود دست به اعتصاب زده اند.

به گزارش کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل های کارگری گزارش کرده که  روز ۲۸ خرداد، رانندگان  کامیون های معدن در شرکت شهسوار ماشین، معدن شماره ۴ گل گهر در اعتراض به تاخیر در پرداخت حقوق دست از کار کشیدند.

بر اساس این گزارش تعداد رانندگان در معدن‌های ۲، ۴، ۵ حدود ۷۰ نفر است که با قراردادهای موقت ۳ ماهه کار می‌کنند.

این گزارش افزوده که شرکت شهسوارماشین به علت تحریم و گرانی و سوء مدیریت، ماهیانه بیش از یک میلیارد تومان زیان می‌دهد.