تبریک «مشروط» مهدوی کنی به روحانی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» چهاردهمین اجلاس خبرگان با حضورسپاهیان

آیت‌الله مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری طی سخنانی در افتتاحیه چهاردهمین اجلاس رسمی این مجلس ضمن تبریک پیروزی حسن روحانی در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری و طرح انتظاراتی از وی، تبریک و تقاضای خود “مشروط” اعلام کرد.

اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری روز سه شنبه، ۱۲ شهریور ماه  در محل ساختمان قدیمی مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد. این اجلاس دو روزه امروز، چهارشنبه، و با سخنرانی حسن روحانی، به فعالیت‌ خود خاتمه می‌دهد.

 

 ”این تنفیذ مطلق نیست”

نشست روز اول این اجلاس با سخنرانی کوتاه آیت‌الله مهدوی کنی آغاز شد که از سال ۱۳۸۹ به عنوان جانشین علی اکبر هاشمی رفسنجانی بر راس این مجلس قرار گرفته است.

مهدوی کنی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه ،از امر انتخابات به عنوان “یکی از ارکان نظام” نام برد که در این دوره به گفته او مردم با “شکوه و جدیت” در آن شرکت و حسن روحانی را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند.

بر اساس آنچه از سخنرانی مهدوی کنی در خبرگزاری‌ها منتشر شده، سخنان او بیشتر حول انتخابات و مواضع  این مجلس در مورد رئیس جمهور منتخب بوده است.

پیش از ریاست آیت‌الله مهدوی کنی در سال ۸۹ بر مجلس خبرگان، علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس این مجلس بود. او به دلیل اوج گرفتن اختلافاتش در آن زمان با محمود احمدی نژاد از سوی هواداران رهبر جمهوری اسلامی تحت فشار قرار گرفت و از نامزدی در انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان صرف نظر کرد.

هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۸۶ و پس از درگذشت علی مشکینی، به ریاست این مجلس انتخاب شده بود.

آیت الله مهدوی کنی در اجلاس دیروز ضمن تبریک به حسن روحانی گفت: “ممکن است ما به ایشان رای نداده باشیم ولی وی رئیس جمهور همه ماست….[اما]همانطور که رهبری در مراسم تنفیذ عنوان می کنند این تنفیذ مطلق نیست و تبریک و تقاضای ما هم از رئیس جمهور مشروط است.”

او توضیحی در مورد این «مشروط» بودن نداده اما گفته این تبریک با “مطالباتی” همراه است که آنها از رئیس جمهور دارند.

آیت الله مهدوی کنی همچنین با اشاره به “مشکلات فراوانی” که در برابر مسئولیت ریاست جمهوری وجود دارد گفته کسی که این مسئولیت را می‌پذیرد “در واقع پذیرفته است که با این مشکلات دست و پنجه نرم کند، البته خداوند وعده داده است که اگر سختی‌ها را تحمل کنیم موفقیت نیز همراه ما خواهد بود.”

 

ورود با تاخیر روحانی و حواشی آن

حسن روحانی که خود از عضو مجلس خبرگان است، به گزارش خبرگزاری ها، با تاخیر و در میانه سخنان مهدوی کنی وارد سالن اجلاس شده به همین دلیل رئیس مجلس خبرگان آن بخش از سخنانش را به انتظارات از رئیس جمهوری مربوط بوده، تکرار کرده است.

خبرگزاری مهر در ذکر حواشی این اجلاس نوشته است که “وزیر اطلاعات  که از ابتدای شروع مراسم در سالن بود بلافاصله بعد از اطلاع از حضور رئیس جمهور در جلسه خبرگان، سالن را ترک کرد و به استقبال رئیس جمهور رفت.”

این خبرگزاری همچنین نوشته روحانی پس از ورود به سالن کنار هاشمی رفسنجانی نشسته است و اضافه کرده: “البته رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به نشانه احترام به ورود رئیس جمهور از روی صندلی خود بلند شد، بعد از نشستن روحانی کنار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خوش و بش هایی همراه با خنده بین رئیس جمهور و آیت الله هاشمی رد و بدل شد.”

آقای روحانی خود از سخنران این اجلاس دو روزه است و سخنرانی وی که قرار است امروز چهارشنبه ایراد شود، اولین نطق او به عنوان رئیس جمهور در این مجلس خواهد بود.

در بین روسای جمهور بعد از انقلاب اسلامی به غیر از حسن روحانی، آیت الله خامنه‌ای و علی اکبر هاشمی رفسنجانی نیز عضو مجلس خبرگان بوده‌اند.

به گزارش برخی رسانه‌ها انتظار می‌رود حسن روحانی در سخنرانی اش به مسائل داخلی و خارجی ایران بپردازد.

 

سایه نظامیان بر مجلس خبرگان

در نشست روز اول این اجلاس بر اساس برنامه از پیش اعلام شده، قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران به صورت غیر علنی سخنرانی کرده است.

متن سخنرانی قاسم سلیمانی در این اجلاس هنوز منتشر نشده اما خبرگزاری ایسنا، پیشتر نوشته بود که قرار است قاسم سلیمانی  “در ارتباط با اوضاع سوریه، مصر، عراق، لبنان و دیگر کشورهای منطقه برای اعضای خبرگان” سخنرانی کند.

سلیمانی، با نفوذ ترین عضو سپاه پاسداران و سکاندار سیاست‌های جمهوری اسلامی در کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه و لبنان است.

 

مجلس خبرگان

مجلس خبرگان رهبری بر اساس اصل ۱۰۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی، وظیفه انتخاب و نظارت رهبر جمهوری اسلامی و اختیار عزل او را به عهده دارد.

بر اساس این اصل قانون اساسی، در صورت مرگ و یا کناره گیری و یا عدم توانایی رهبر به ادامه تصدی این سمت، نمایندگان مجلس خبرگان جانشین او را از میان فقهای واجد شرایط انتخاب می کنند.

با این حال مهدوی کنی چندین بار به جای وظیفه “انتخاب و نظارت بر رهبر جمهوری اسلامی” از  “حراست و حفاظت” نام برده و توضیح داده است که “نظارت به این معنا نیست که ما بخواهیم از رهبری اشکال بگیریم. نظارت ما همان نظارت حراستی است.”

او در سخنان روز دوشنبه خود در چهاردهمین اجلاس مجلس خبرگان نیز ابراز امیدواری کرد اعضای این مجلس بتوانند “به خوبی از جایگاه رهبری صیانت” کنند.

مدت هر دوره مجلس خبرگان رهبری هشت سال است و انتخابات سراسری تکلیف منتخبان را روشن می کند. اعضای این مجلس به صورت مستقیم و غیر مستقیم از سوی رهبر جمهوری اسلامی انتخاب می شوند.

در حال حاضر تعداد اعضا و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری ۸۶ نفر است.

اعضای این مجلس هر سال دو جلسه رسمی، در آخرین ماه تابستان و زمستان برگزار می‌کنند.